A legnagyobb hazai kábeltelevíziós, vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók részletes önkorlátozó szabályrendszert dolgoztak ki a jellemzően egy-két éves, valamilyen kedvezményért cserébe kötött előfizetői hűségszerződésekre vonatkozóan.
Homályos szerződések
A Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT), az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE), a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTS-Datanet Távközlési Kft., az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Magyarország Zrt. által kidolgozott és 2007. október 8-án aláírt ajánlás az összes vitatott kérdést rendezve a fogyasztók érdekeit fokozottabban figyelembe vevő, egységes feltételeket teremt, olvasható az OFE honlapján.A távközlési szolgáltatók ügyfeleinek mintegy hetven százalékát érintő ajánlást azóta további szolgáltatók is elfogadták, és aláírták.
- Az elmúlt években számos megkeresés érkezett a fogyasztóvédelmi egyesülethez, és a panaszok jelentős százalékának kiváltó oka valamely, a hűségszerződésekben nem pontosan megfogalmazott feltétel volt - mondja Fischer Gábor, az OFE infokommunikációs szakértője.
Gyakran okozott vásárlói elégedetlenséget például az, hogy a nem szabályozták hűségszerződésekben a nem elégséges szolgáltatás esetét. Vagyis, ha mondjuk valaki a megvásárolt mobilinternet-előfizetését a lakhelyétől néhány kilométerre nem tudta használni, akkor sem mondhatott fel kötbér nélkül. Igaz, a kötbér kiszámításának módját sem definiálták egyértelműen. Az OFE infokommunikációs szakértője tud 360 ezer forintos fizetési kötelezettségről is, minimumként pedig a 60-70 ezer forintot említi. Néhány előfizető pedig abban sem lehetett biztos, hogy köti-e hűségszerződés, vagy nem, miután az általában két évre szóló iratot - amennyiben az aláíró a lejárata előtt egy hónappal másképpen nem rendelkezett - egyes esetekben automatikusan meghosszabbították.
Egységesedő feltételek
Az OFE körülbelül egyéves tapasztalata alapján a HÉT és a legnagyobb szolgáltatók egyetértésével kidolgozott ajánlás ezekre a kérdésekre egyértelmű választ ad.
- A jövőben az előfizetők jogviszonya és szolgáltatásuk nem szűnhet meg váratlanul, arról legalább tizenöt nappal előbb értesíteni kell az előfizetőt. Vagyis a szolgáltatónak a határozott időre kötött hűségszerződések lejárata előtt tizenöt nappal értesítenie kell az ügyfelét, ügyfeleinek hozzájárulása nélkül, automatikusan a hűségnyilatkozatot nem hosszabbíthatja meg, illetve az nem alakulhat át határozatlan időtartamú szerződéssé. Az aláírók azt is vállalták, hogy a hűségszerződés csak a szerződő felek dokumentált, egybehangzó akaratával léphet hatályba. Ez megoldást kínál arra a szintén gyakran felmerült problémára is, hogy a szolgáltatók telefonon kínálták valamely termékük megrendelését, és az ügyfél ráutaló magatartása alapján készült el a szerződés. Az ajánlás a vállalt szolgáltatási minőség és a hűség viszonyára is konkrét intézkedéseket fogalmaz meg, és kötelezi a dokumentumot elfogadó szolgáltatókat, hogy az Általános Szerződési Feltételekben határozzák meg a kötbér mértékét és kiszámításának módját, valamint hogy azt honlapjukon is tegyék közzé - sorolja Fischer Gábor az ajánlásba bekerült pontokat.
Az ajánlást aláíró immár tizennégy szolgáltató és négy szolgáltatói szövetség tehát azt vállalta, hogy a fogyasztók érdekeit fokozottabban figyelembe vevő egységes feltételeket teremt. Ez azt is jelenti, hogy az elkötelezettség időtartamának arányban kell állnia a kedvezményekkel. A listaár és a kedvezményes ár különbözete, illetve az előfizető idő előtti felmondásakor kiszabott kötbér mértéke sem lehet aránytalan, indokolatlan mértékű.
Megegyezés szakmai alapokonA szolgáltatók meggyőződése szerint az előfizetői szerződéseknél különböző kedvezményekért cserébe alkalmazott hűségnyilatkozatos rendszer a hírközlési verseny természetes velejárója, amely tisztességes és átlátható feltételek mellett a fogyasztók érdekeit is szolgálja, és a kedvezmények révén az új technológiák és minőségi szolgáltatások gyors, széles körű elterjedését, az információs társadalom kiteljesedését segíti, áll a HÉT sajtóközleményében.
- Mindez azonban csak akkor válik igazzá, ha a hűségszerződések rendszere minden résztvevő számára átlátható és előre ismert feltételekkel működik. A most aláírt ajánlás, amelynek egyik legnagyobb erénye, hogy komoly, szakmai alapokon nyugvó érdekegyeztetési munka eredményeképpen született, ennek a feltételnek eleget tesz - teszi hozzá az OFE szakértője.