A biztonsági szoftverek maguk is óriási mennyiségű adatot képesek közölni a működésük eredményességéről: kimutatják, hogy a segítségükkel hány támadást hárítottunk el, hány rendszert tudtunk megerősíteni, vagy éppen mennyire felelnek meg a házirendek és biztonsági előírások a compliance feltételeknek. Egyszerűnek tűnik ezekre a mindig kéznél lévő adatokra hagyatkozni, de hogyan tudjuk közülük kiválasztani, hogy melyik mérőszám igazolja a biztonsági megoldások eredményességét a teljes vállalat üzleti célkitűzéseinek tükrében?
A hosszú ideje működő, érett szervezeteknél gyakori, hogy a kockázatokra és azok kezelésére fókuszálnak, ami érthető is, hiszen tulajdonképpen ez az IT-biztonság alapja. Ugyanakkor még a legprofibb vállalatok is beleesnek néha abba a csapdába, hogy rossz kritériumok alapján értékelik a tevékenységüket. Ahhoz, hogy a biztonsági programok valós eredményeit mérhessük, meg kell határoznunk, mit is jelent a sikeresség az adott területen.
De mi számít sikernek?
A biztonsági csapatok, minden más részleghez hasonlóan, általában szeretik maguk meghatározni, mi alapján mérjék az eredményességet. Amikor azonban a költségvetés jóváhagyásáról, illetve általános üzleti célkitűzések teljesítéséről van szó, nem kizárólag a cégen belüli érdekeltek döntenek az egyes faktorokról. Ezeknek a tényezőknek az üzleti igényeknek megfelelően kell alakulniuk. A legtöbb esetben problémát jelent, hogy a vállalatnál általában nem tudják annál pontosabban leírni, mit várnak a biztonsági részlegtől, mint „ne hackeljenek meg minket", és „legyenek elégedettek az auditorok".
A stratégia és az egyes lépések gondoskodnak a sikeres működésről az általános üzleti területeken, a mérhető komponenseknek azonban a célok számítanak, ezeket kell tehát a biztonsági és üzleti vezetőknek együttesen meghatározniuk. Ebben a folyamatban fontos szerepet játszik a költségek ismertetése. Ha az üzleti döntéshozók sokallják az összegeket, akkor át lehet alakítani a célokat az alacsonyabb költségekhez igazítva.
A biztonsági és üzleti vezetők között kétirányú kommunikációra van szükség. Egyrészről fontos, hogy a biztonsági részleg tájékoztassa a döntéshozókat arról, mire van szükség a célkitűzések eléréséhez. A másik oldalon viszont az is elengedhetetlen, hogy az üzleti vezetők pontosan ismertessék a terveket és prioritásokat, azaz bemutassák a saját sikereikhez kapcsolódó mérőszámokat. Az aktuálisan betervezett projekteket legalább évente érdemes felülvizsgálni olyan szempontból is, hogy még mindig szükségesek-e, illetve összhangban állnak-e az aktuális üzleti célokkal.
Példaként említve: nem megfelelőek a biztonsági részleg céljai, ha a teljes éves költségvetést a legújabb generációs tűzfalakra fordítják, miközben a legfontosabb üzleti cél egy, az ügyfelekkel szorosabb kapcsolatot biztosító mobilalkalmazás bevezetése az aktuális pénzügyi évben. Hiszen ilyen esetben az az elsődleges, hogy a vásárlók adatainak biztonságáról gondoskodjunk, és megakadályozzunk bármilyen adatlopást vagy -szivárgást az applikáción keresztül. A gyorsuló digitális átalakulás mellett pedig létfontosságú észben tartani, hogy egyre rövidebb idő alatt kell módosítani a biztonsági intézkedéseken, mivel a vállalatoknak lépést kell tartaniuk a versenytársaikkal a folyamatosan változó üzleti igények kielégítésében.