"Magyarország egy szinttel feljebb lép"

Bár megszületésekor sokan kétkedéssel fogadták a kormányzat e-kormányzati célkitűzéseit, most mégis úgy tűnik, a dolgok jól alakulnak. Akik már használják az e-Magyarország portál, illetve az Ügyfélkapu szolgáltatásait, azok általában az "akárki csinálta, jól csinálta" véleményen vannak, akik pedig még nem vették igénybe ezeket, talán hamarosan találnak olyan funkciót, amiért ők is az elektronikus ügyintézés mellett döntenek. Az elmúlt év eseményeiről és a jövőben várható újdonságokról Simon Gézát, a közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztost kérdeztük.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Piac és Profit által november 15-16-án megrendezett E-Magyarország, e-kormányzat konferenciája immár hatodik éve követi nyomon, hogyan fejlődik a hazai elektronikus közigazgatás. Az elmúlt időszak fejlesztései megteremtették az alapot ahhoz, hogy Magyarország egy minőségileg magasabb szintre lépjen az elektronikus közigazgatási szolgáltatások terén. A technikai infrastruktúrát jelentő Elektronikus Kormányzati Gerinchálózathoz (EKG) ma már több mint ezerkétszáz kormányzati intézmény csatlakozik, és folyamatosan nő azoknak az önkormányzatoknak a száma, amelyek felismerik a benne rejlő lehetőségeket. Tavaly Siófokon Simon Géza közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztos mégis azt mondta előadásában: "rengeteg dolgunk van még".

- 2005-ben indult az Ügyfélkapu. 2006-ban már négyszáz különböző szolgáltatás volt elérhető, és az akkor egyéves Ügyfélkapunak háromszázhatvanezer regisztrált felhasználója több mint 11,5 millió szolgáltatást vett igénybe. Hol tartunk ma?

- A regisztrált felhasználók száma idén májusban elérte az ötszázezret, napjainkban pedig már közel ötszázötvenezren használják a szolgáltatást. Tavaly a tízezer legnagyobb adózó mellett ötvenezer vállalkozás számára volt kötelező az Ügyfélkapun keresztül adatot szolgáltatni, további tizenhétezer pedig önkéntesen csatlakozott. 2007. január elsejétől megvalósult valamennyi foglalkoztató elektronikus adózása, miközben bővült a virtuálisan intézhető ügyek száma is. Csatlakozott a VPOP az elektronikus jövedéki és energiaadó-bevallással, valamint az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség a foglalkoztatottak elektronikus bejelentésével. Ezen felül a nyugdíjbiztosítás területén is elindult az elektronikus adatszolgáltatás. A biztonság terén is előreléptünk: kialakítottuk a biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatást, a BEDSZ-t, amelynek elsődleges feladata, hogy az ügyfél és a hivatal közötti dokumentumforgalmat a kormányzat felügyelete alatt álló, nagy biztonságot nyújtó zárt "postaládarendszeren" keresztül bonyolítsa le. Emellett az ügyfelek rendelkezésére áll egy elkülönített tárterület, amely a benyújtott és/vagy fogadott dokumentumaik biztonságos elhelyezését szolgálja.

- Mennyire nyitottak az állampolgárok az új típusú ügyintézésre?

- Nem állunk rosszul ezen a téren, hiszen azokat a kötelezettségeket is elektronikus úton teljesítik, amelyek nem kötelezőek. Közkedvelt szolgáltatás az e-nyugdíjügyintézés, a jogszabálykereső - amely a hatályos jogszabályokat naprakészen tartalmazza -, valamint az OEP szolgáltatása, amelyben lehetőségük van az állampolgároknak biztosítotti jogviszonyuk ellenőrzésére - azaz hogy a munkáltatójuk bejelentette-e őket -, nyomon követhetik egészségügyi "fogyasztásukat", és sokan kíváncsiak az egészségügyi ellátásaik költségére is. Tavaly tizenhétezer vállalkozás csatlakozott önkéntesen az elektronikus adózáshoz, és bár az idén még nem írja elő törvény a foglalkoztatottak elektronikus bejelentését, mégis szinte minden vállalkozás élt ezzel a lehetőséggel.

- Az Európai Bizottság meghatározta az elektronikus közszolgáltatások színvonalának mérésére alkalmazható skálát. Eszerint négy mosolygós fejecske jelzi a tranzakciószintű ügyintézés lehetőségét. Van-e már Magyarországon négy smile-os ügy?

- Az EU statisztikái szerint a vizsgált harminc ügycsoport fele éri el a negyedik szintet. Az okmányirodai területen: a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban fennálló adatszolgáltatási tilalom visszavonása, az adatszolgáltatás letiltása a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból, a hatósági bizonyítvány igénylése egyéni vállalkozói igazolványról, a lakcímigazolvány pótlása elvesztés, megsemmisülés esetén, a parkolási igazolvány és a vezetői engedély pótlása. Ezen kívül teljes körűen elektronizált például a felsőoktatási felvételi eljárás, a cégeljárás, az OEP és az APEH egyes szolgáltatásai, a védjegybejelentés, valamint a statisztikai adatszolgáltatás. Amúgy az unió az eddigi négy szint mellé idén bevezetett egy ötödiket is, ami azt jelenti, hogy a hatóság nem várja meg, hogy az ügyfél kezdeményezze az ügy indítását, hanem a rendelkezésére álló adatok alapján maga kezdeményezi azt.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin novemberi számában.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo