A Piac és Profit által november 15-16-án megrendezett E-Magyarország, e-kormányzat konferenciája immár hatodik éve követi nyomon, hogyan fejlődik a hazai elektronikus közigazgatás. Az elmúlt időszak fejlesztései megteremtették az alapot ahhoz, hogy Magyarország egy minőségileg magasabb szintre lépjen az elektronikus közigazgatási szolgáltatások terén. A technikai infrastruktúrát jelentő Elektronikus Kormányzati Gerinchálózathoz (EKG) ma már több mint ezerkétszáz kormányzati intézmény csatlakozik, és folyamatosan nő azoknak az önkormányzatoknak a száma, amelyek felismerik a benne rejlő lehetőségeket. Tavaly Siófokon Simon Géza közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztos mégis azt mondta előadásában: "rengeteg dolgunk van még".
- 2005-ben indult az Ügyfélkapu. 2006-ban már négyszáz különböző szolgáltatás volt elérhető, és az akkor egyéves Ügyfélkapunak háromszázhatvanezer regisztrált felhasználója több mint 11,5 millió szolgáltatást vett igénybe. Hol tartunk ma?
- A regisztrált felhasználók száma idén májusban elérte az ötszázezret, napjainkban pedig már közel ötszázötvenezren használják a szolgáltatást. Tavaly a tízezer legnagyobb adózó mellett ötvenezer vállalkozás számára volt kötelező az Ügyfélkapun keresztül adatot szolgáltatni, további tizenhétezer pedig önkéntesen csatlakozott. 2007. január elsejétől megvalósult valamennyi foglalkoztató elektronikus adózása, miközben bővült a virtuálisan intézhető ügyek száma is. Csatlakozott a VPOP az elektronikus jövedéki és energiaadó-bevallással, valamint az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség a foglalkoztatottak elektronikus bejelentésével. Ezen felül a nyugdíjbiztosítás területén is elindult az elektronikus adatszolgáltatás. A biztonság terén is előreléptünk: kialakítottuk a biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatást, a BEDSZ-t, amelynek elsődleges feladata, hogy az ügyfél és a hivatal közötti dokumentumforgalmat a kormányzat felügyelete alatt álló, nagy biztonságot nyújtó zárt "postaládarendszeren" keresztül bonyolítsa le. Emellett az ügyfelek rendelkezésére áll egy elkülönített tárterület, amely a benyújtott és/vagy fogadott dokumentumaik biztonságos elhelyezését szolgálja.
- Mennyire nyitottak az állampolgárok az új típusú ügyintézésre?
- Nem állunk rosszul ezen a téren, hiszen azokat a kötelezettségeket is elektronikus úton teljesítik, amelyek nem kötelezőek. Közkedvelt szolgáltatás az e-nyugdíjügyintézés, a jogszabálykereső - amely a hatályos jogszabályokat naprakészen tartalmazza -, valamint az OEP szolgáltatása, amelyben lehetőségük van az állampolgároknak biztosítotti jogviszonyuk ellenőrzésére - azaz hogy a munkáltatójuk bejelentette-e őket -, nyomon követhetik egészségügyi "fogyasztásukat", és sokan kíváncsiak az egészségügyi ellátásaik költségére is. Tavaly tizenhétezer vállalkozás csatlakozott önkéntesen az elektronikus adózáshoz, és bár az idén még nem írja elő törvény a foglalkoztatottak elektronikus bejelentését, mégis szinte minden vállalkozás élt ezzel a lehetőséggel.
- Az Európai Bizottság meghatározta az elektronikus közszolgáltatások színvonalának mérésére alkalmazható skálát. Eszerint négy mosolygós fejecske jelzi a tranzakciószintű ügyintézés lehetőségét. Van-e már Magyarországon négy smile-os ügy?
- Az EU statisztikái szerint a vizsgált harminc ügycsoport fele éri el a negyedik szintet. Az okmányirodai területen: a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban fennálló adatszolgáltatási tilalom visszavonása, az adatszolgáltatás letiltása a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból, a hatósági bizonyítvány igénylése egyéni vállalkozói igazolványról, a lakcímigazolvány pótlása elvesztés, megsemmisülés esetén, a parkolási igazolvány és a vezetői engedély pótlása. Ezen kívül teljes körűen elektronizált például a felsőoktatási felvételi eljárás, a cégeljárás, az OEP és az APEH egyes szolgáltatásai, a védjegybejelentés, valamint a statisztikai adatszolgáltatás. Amúgy az unió az eddigi négy szint mellé idén bevezetett egy ötödiket is, ami azt jelenti, hogy a hatóság nem várja meg, hogy az ügyfél kezdeményezze az ügy indítását, hanem a rendelkezésére álló adatok alapján maga kezdeményezi azt.