Luxuscikkből tömegtermék

A laptopok másfélszer drágábbak ugyan az asztali PC-knél, de ma már ugyanolyan gyorsak. Így sokak szerint megfizethetetlen előnyük a hordozhatóság. Az eladási statisztikák szerint világszerte ez a piaci szegmens az informatikai szakma legdinamikusabban növekvő területe.

Egy laptop legyen könnyű, könnyen kezelhető, mégis tudjon mindent, amit az asztali számítógépek. Sőt legyen a külseje is vonzó. Komoly és elegáns a férfiaknak, színes és kacér a nőknek, dinamikus és jópofa a fiataloknak. A mobilokhoz hasonlóan cserélhető "előlappal". Ez a jövő? Nem, ez már a jelen.

Drágább, de megéri

A laptopok drágábbak ugyan az asztali PC-knél, de minden felmérés azt igazolja, hogy világszerte ez a piaci szegmens az informatikai szakma legdinamikusabban növekvő területe. Az első hordozható számítógép éppen húsz évvel ezelőtt készült a világ egyik legnagyobb gyártója, a Toshiba szerint náluk - bár más források szerint már 1975-ben létezett egy IBM 5100 nevű hordozható csoda, 20 ezer dollár feletti áron -, s mára luxuscikkből napi használati és tömegtermékké vált. Sőt jövőre itt, Magyarországon is minden harmadik számítógép laptop lesz - derül ki az IDC idén tavasszal készült piaci felméréséből -, és továbbra is az eladások két számjegyű növekedésével lehet számolni. Összehasonlításként: az asztali gépek értékesítése évente hat százalékkal nő majd a következő öt évben. Pedig - teszik hozzá az elemzők - a bázis sem olyan rossz! Ugyanis a magánszemélyek mellett a vállalatok is egyre inkább mobilizálódnak.

A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente felméri a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A legutolsó, idén nyári adataik szerint a legalább 5 alkalmazottal rendelkező magyarországi vállalatok 90 százaléka rendelkezik számítógéppel, átlagosan 12-vel, melyből 10,5 darab asztali és 1,4 laptop. Egy másik intézet, a Bell Research kutatása pedig azt mutatta ki, hogy a legalább tíz főt foglalkoztató, mintegy 233 ezer cég közül minden ötödiknek van már hordozható gépe is. Ezen belül azonban a nagyvállalatok több mint kilencven százalékának, a középvállalatok több mint felének, minden negyedik kis- és minden kilencedik mikrovállalkozásnak van legalább egy laptopja. Az idei év eleji adatok szerint összesen mintegy 95 ezer hordozható PC működött a hazai vállalatoknál, ami azóta meghaladta a százezret.

#page#

Nem meglepő az összetétel ágazati szempontból: a legtöbb laptopot a bankokban és más pénzügyi vállalatoknál használják, ezután a kereskedelmi cégeknél, míg a legkevesebbet a mezőgazdaságban, az építőiparban és a bányászatban.

Mennyit tudnak?

A már idézett IDC-kutatás másik fontos megállapítása, hogy a magyarországi noteszgép-összeszerelők az elmúlt év során növelni tudták eladásaikat a multinacionális gyártókkal szembeni versenyben. A székesfehérvári Albacomp például tavaly 7300 darabot értékesített itthon, amivel 2003-hoz képest megduplázta az eladásainak számát.

Pedig a laptopok drágábbak az asztali PC-knél - mint írtuk -, de tegyük hozzá: ez a másfélszeres árkülönbség csak két azonos kategóriájú és teljesítményű asztal gép, illetve notebook esetében igaz. Ráadásul akciósan is találhatunk kivételesen jó ajánlatokat. És a laptopok teljesítménye olyan gyorsan növekszik, hogy már nincs érezhető különbség egy asztali és egy mobil PC között. Nem alaptalanul: a processzoruk nagy teljesítményű, képernyőjük nagyméretű LCD (folyadékkristályos), vannak jól bővíthetők (igaz, kétharmadukról ez nem mondható el), és tudásuk elérte az asztali PC-kének szintjét.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin novemberi számában.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo