Egy laptop legyen könnyű, könnyen kezelhető, mégis tudjon mindent, amit az asztali számítógépek. Sőt legyen a külseje is vonzó. Komoly és elegáns a férfiaknak, színes és kacér a nőknek, dinamikus és jópofa a fiataloknak. A mobilokhoz hasonlóan cserélhető "előlappal". Ez a jövő? Nem, ez már a jelen.
Drágább, de megéri
A laptopok drágábbak ugyan az asztali PC-knél, de minden felmérés azt igazolja, hogy világszerte ez a piaci szegmens az informatikai szakma legdinamikusabban növekvő területe. Az első hordozható számítógép éppen húsz évvel ezelőtt készült a világ egyik legnagyobb gyártója, a Toshiba szerint náluk - bár más források szerint már 1975-ben létezett egy IBM 5100 nevű hordozható csoda, 20 ezer dollár feletti áron -, s mára luxuscikkből napi használati és tömegtermékké vált. Sőt jövőre itt, Magyarországon is minden harmadik számítógép laptop lesz - derül ki az IDC idén tavasszal készült piaci felméréséből -, és továbbra is az eladások két számjegyű növekedésével lehet számolni. Összehasonlításként: az asztali gépek értékesítése évente hat százalékkal nő majd a következő öt évben. Pedig - teszik hozzá az elemzők - a bázis sem olyan rossz! Ugyanis a magánszemélyek mellett a vállalatok is egyre inkább mobilizálódnak.
A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente felméri a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A legutolsó, idén nyári adataik szerint a legalább 5 alkalmazottal rendelkező magyarországi vállalatok 90 százaléka rendelkezik számítógéppel, átlagosan 12-vel, melyből 10,5 darab asztali és 1,4 laptop. Egy másik intézet, a Bell Research kutatása pedig azt mutatta ki, hogy a legalább tíz főt foglalkoztató, mintegy 233 ezer cég közül minden ötödiknek van már hordozható gépe is. Ezen belül azonban a nagyvállalatok több mint kilencven százalékának, a középvállalatok több mint felének, minden negyedik kis- és minden kilencedik mikrovállalkozásnak van legalább egy laptopja. Az idei év eleji adatok szerint összesen mintegy 95 ezer hordozható PC működött a hazai vállalatoknál, ami azóta meghaladta a százezret.
#page#
Nem meglepő az összetétel ágazati szempontból: a legtöbb laptopot a bankokban és más pénzügyi vállalatoknál használják, ezután a kereskedelmi cégeknél, míg a legkevesebbet a mezőgazdaságban, az építőiparban és a bányászatban.
Mennyit tudnak?
A már idézett IDC-kutatás másik fontos megállapítása, hogy a magyarországi noteszgép-összeszerelők az elmúlt év során növelni tudták eladásaikat a multinacionális gyártókkal szembeni versenyben. A székesfehérvári Albacomp például tavaly 7300 darabot értékesített itthon, amivel 2003-hoz képest megduplázta az eladásainak számát.
Pedig a laptopok drágábbak az asztali PC-knél - mint írtuk -, de tegyük hozzá: ez a másfélszeres árkülönbség csak két azonos kategóriájú és teljesítményű asztal gép, illetve notebook esetében igaz. Ráadásul akciósan is találhatunk kivételesen jó ajánlatokat. És a laptopok teljesítménye olyan gyorsan növekszik, hogy már nincs érezhető különbség egy asztali és egy mobil PC között. Nem alaptalanul: a processzoruk nagy teljesítményű, képernyőjük nagyméretű LCD (folyadékkristályos), vannak jól bővíthetők (igaz, kétharmadukról ez nem mondható el), és tudásuk elérte az asztali PC-kének szintjét.
Teljes cikk a Piac és Profit magazin novemberi számában.