Kié a céges domain név?

Egy új vállalkozás induláskor sokszor lényegtelennek tűnik, hogy ténylegesen kinek a nevére lesz bejegyezve az új cég, termék vagy szolgáltatás domain neve. Pedig a nem megfelelő bejegyzésnek komoly következményei lehetnek. Szakértőnk rávilágít, mi ilyenkor a teendő.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fontos már az elején tisztázni, kié a domain - Kép: SXC

Így volt ez annak az online szolgáltatást végző cégnek az esetében is, ahol az alapítók az új vállalkozás ötletével együtt a fő márkanevet is gyorsan kitalálták. Egyikük – hogy el ne happolják előlük az ütős márkanevet – javasolta is, hogy ne várjanak a cég bejegyzéséig, indítsák el a domain regisztrációs eljárást azonnal: ő, mint leendő ügyvezető ezt a feladatot vállalta is. A többiek egyetértő támogatása mellett meg is történt a domain név bejegyzése.

Teltek-múltak az évek, a cég fejlődött, a saját szegmensének egyre meghatározóbb szereplője lett. A tulajdonosok személyes viszonya azonban lassan kezdett megromlani. Az ügyvezető egyre inkább úgy érezte: ahhoz képest, hogy mekkora szerepe volt a vállalkozás felvirágozatásában, kevés részesedés illeti a profitból a többi, a cég működésében operatívan részt nem vevő tulajdonoshoz képest.

Egy szép napon aztán a többi tulajdonos arra ébredt, hogy az ügyvezető lemondott tisztségéről, és az online szolgáltatást kínáló weboldaluk, bár változatlan domain néven, de egy másik cég égisze alatt működik. Amely másik cég természetesen az épp lemondott ügyvezető tulajdonában van. Hogy történhetett ez?

Az első döbbenetből lassan felocsúdva kezdett kirajzolódni a történet. A pénzügyeket rendszeresen felügyelő tag emlékezett rá, hogy a domain regisztrációhoz kapcsolódó fenntartási díjat rendszeresen fizették, az arról szóló számla minden évben megérkezett a cég nevére.

7 dolog, amit el kell kerülni a sikeres honlapért
Ha kemény munkával elértük, hogy a keresők releváns helyen hozzák fel a céges weboldalunkat, kár lenne, ha amikor odataláltak, azonnal vissza is fordulnának valami apróság miatt. Alább újabb 7 hiba, amit elkerülve nőhet az oldalon eltöltött idő.
További rövid nyomozás után aztán kiderült, hogy a cég bejegyzése után a domain név nem lett a cégre átírva, az maradt az ügyvezető nevén. De akkor miért a cég kapta mégis a számlákat? A válasz egyszerű: a legtöbb szolgáltatónál lehetőség van eltérő számlafizető megnevezésére. Itt is ez történt… és a tulajdonosok közül soha senkinek meg sem fordult a fejében, hogy ha a cégnek jön a számla a domain név fenntartásáról, az még nem jelenti azt, hogy az átírás is megtörtént.

A pereskedés még most is tart, a tulajdonosok lényegében futnak a cégük után. Sem a társasági szerződés, sem a tulajdonosok közötti egyéb megállapodás nem rendelkezett a domain név kérdéséről, hiszen a társasági ügyekkel foglalkozó ügyvédek számára az internet akkor még teljesen ismeretlen területnek számított, nem is gondoltak rá. Mivel hosszú évek teltek el a domain regisztrációja és a drámai végkifejlett között, ezért annak bizonyítása, hogy ki is volt az elnevezés „keresztapja”, szinte reménytelen.

Ha Ön is meg szeretne bizonyosodni arról, hogy a céges domain név ténylegesen kinek a számára van delegálva, azt a www.domain.hu weboldalon található keresővel teheti meg. Ha a delegálás nem a cég nevére szól, akkor mindenképpen javasolt szerződésben rögzíteni a domain névvel kapcsolatos jogokat is.

 

Róth Dénes www.onlinejog.hu

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo