Jópofa reklámok helyett a jövő a marketingtudomány

Sergio Zyman, a Coca-Cola volt alelnökének a neve fogalom a marketing világában. Szakterületén a legismertebb és legelismertebbek közé tartozik, és nem csak azért, mert sikerrel tudta átültetni a marketing alapelveit a gyakorlatba, hanem mert kritikus látásmódjával újradefiniálta a piac megismerésének és befolyásolásának a feladatkörét és célját. A Piac és Profit a marketing reneszánszáról, valamint az Internet adta újfajta lehetőségekről kérdezte őt.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Igaz-e ön szerint az az állítás, hogy a marketing új korszaka köszöntött be és elfelejthetjük minden eddigi ilyen ismeretünket?
– Az állítás csak részben igaz. Az a hihetetlen verseny és információtöbblet, amely az internet megjelenésével erősödött fel, minden eddiginél fontosabbá tette a marketing szerepét. A hagyományos marketingnek vége van abban az értelemben, hogy csak szórakoztasson és vicces legyen. Ideje, hogy általa számszerűleg kimutathatóan növekedjen az eladások és a profit. Mindenki felejtse el azt a tévhitet, hogy a marketing valami misztikus, ködös mágia! A marketingstratégiát mindenkinek ismernie kell a vállalaton belül és igenis minden döntésnél, legyen az számviteli, terjesztési, termékfejlesztési, vagy PR-döntés, szem előtt kell tartani és a szerint cselekedni. Új korszak köszöntött be abban az értelemben, hogy megváltozott a vállalkozói és gazdasági környezet, de a marketing feladata, mely szerint egyre több fogyasztót kell arra késztetni, hogy a mi termékünket vásárolja meg, egyre gyakrabban és egyre több pénzért, nem változott.
David Ogilvy 1952-ben megjelent könyve a reklámosok bibliájának számít. Elérkezett az idő, hogy a bibliát újraírják?
– Az azóta eltelt ötven évben valóban nem sok újat tudtak ehhez a könyvhöz hozzátenni, egészen pár évvel ezelőttig, amíg az internet meg nem jelent. Az inerneten ugyanis az elvek, elképzelések percek, sőt másodpercek alatt válnak gyakorlattá. Ha rossz döntést hoz egy cég, a következményeit azonnal viselnie kell, de ha jól dönt, akkor percek alatt dollármilliókkal lehet gazdagabb. Az elektronikus marketing (e-marketing) nem csak a termék jobb megismertetéséről vagy megkedveltetéséről szól, hanem arról, hogy a fogyasztót azonnali vásárlásra kell, hogy késztesse. Ebben a helyzetben, amikor a fogyasztó szintén a másodperc töredéke alatt dönt, a marketingen áll vagy bukik az eladás. Az új marketing pedig új látásmódot és új eszközöket igényel.
Hogyan indult három-négy évvel ezelőtt az e-marketing, és ez idő alatt napjainkig milyen fejlődési fázisokon ment keresztül?
– Az induláskor az első fázisban marketingről – a szó klasszikus értelmében – még egyáltalán nem beszélhetünk. Nagyon kevés kereskedelmi oldal létezett ekkor a világhálón, de már jelen volt, mint szolgáltató a Yahoo, az AOL és az Amazon. Ez a fázis hasonlít a fejlődő országok helyzetére, amikor még minden lehetséges, az üzletek inkább véletlenszerűen alakulnak ki, a fogyasztóval való kapcsolattartás esetleges, és nagy a differenciálási lehetőség. Ekkor még az üzletek nem a marketing hatékonysága miatt jöttek létre, hanem a kereskedelem ősi szabályai, vagyis a személyes eladás által miatt. Ma, mindössze pár évvel később pont ehhez a fázishoz szeretnénk visszatérni, csak egy jóval több szereplős, rendkívül kompetitív környezetben.
A második fázis hihetetlen sikerekről és orbitális bukásokról volt nevezetes. Mivel még mindig szinte csak a fiatalabb generáció használta a világhálót, a szolgáltatók azt hitték, minél frappánsabb, viccesebb nevet találnak ki a weboldaluknak, annál sikeresebbek lesznek. Hadd mondjam el, hogy a legtöbb reklámügynökség sem képes ebből a tévhitből feleszmélni. Sorra gyártanak jópofa, humoros, díjnyertes reklámokat, ami lehet, hogy tetszik a fogyasztóknak, de soha az életben nem fogja őket a termék megvételére késztetni. Az információkeresés is felgyorsult, az emberek nem akarnak időt pocsékolni azzal, hogy megfejtik a nevek mögött rejtőző tartalmat. Végül jelenleg lépünk be a harmadik, a legfontosabb fázisba. A befektető cégek és a brókerek már felismerték, hogy a jövő legnagyobb befektetési lehetősége az internetes cégekben van. A befektetők viszont nem vicces nevekre és jól hangzó szlogenekre kíváncsiak, hanem az üzleti háttérre, a stratégiára és a marketingtervre. A marketinges kisfiúknak és kislányoknak ideje férfivá és nővé érniük.
Ma már több weboldal van a világhálón, mint ahány ember él Angliában, Franciaországban, Németországban és Spanyolországban összesen. Nehéz a tájékozódás. Hogyan lehet a weboldalt a marketing segítségével a fogyasztóval megismertetni és eljutni a termék eladásáig?
– A világháló szabad piac, a szabad piac demokratikus, a demokrácia pedig dialógusokra épül. Egyre tökéletesebben kell kommunikálni a fogyasztóval. A weboldal látogatottságának a növelése a legbiztosabb út a márkahűség kiépítéséhez. El kell érni, hogy ellátogassanak a fogyasztók a weboldalra, de ami még fontosabb, hogy vissza is térjenek oda. Ahhoz viszont, hogy megtalálják, a tömegtájékoztatási eszközöket kell igénybe venni. Meg kell győzni az embereket, hogy megvegyék, amit árulsz, több időt töltsenek el a termék megismerésével és több pénzt költsenek el. Legalább száz új marketinges eszköz lesz nemsokára az internet fejlődése miatt, nem tudom megmondani, mik lesznek ezek, de valószínűsíthető, hogy a fogyasztóval történő kommunikáció fejlesztése kerül előtérbe.
Lehetséges, hogy a világháló lesz az egyedüli gazdasági terület, ahol megvalósul a tökéletes verseny?
– Nagyon is lehetséges, de ami még fontosabb, hogy egyfajta „harmadfokú árdiszkrimináció” is kialakulóban van. A fogyasztóval történő kommunikáció fejlődésével minden egyes ember keresletét meg lehet ismerni, majd mindenkinek testreszabottan lehet kínálni, s ebben az értelemben individualizálódik a marketing. Ehhez az üzlethez nincs szükség infrastruktúra kiépítésére, tehát szabad a be- és kilépés. A vállalatoknak azonban specifikusnak kell lenniük, ugyanis aki sok mindent kínál egyszerre, az fejetlenségre enged következtetni, ezért soha nem fognak vele üzletet kötni. Az elektronikus marketingnek elektronikusan hasznosnak kell lennie.
Egyértelmű tehát, hogy a marketing fontossága növekszik. S ha jól értettem, ön szerint a hasznosság és a profitorientáltság teljesen meg fogja ölni a kreativitást?
– Kreativitásra továbbra is nagy szükség van, ám a változás egy másfajta látásmódot igényel, mint ami eddig uralta a reklámszakmát. A marketing tudomány és nem művészet, amelyet szervesen be kell ágyazni a cég stratégiájába. A tudományosság pedig azt jelenti, hogy csak azokat a reklámokat gyártják le, amelyeknél előre le lehet mérni, hogy hasznot fognak hozni. A minőségi kutatási módszerek helyett a mennyiségi módszerek kerülnek előtérbe. A hatást nagy mintás módszerekkel, strukturált kérdőívek összeállításával és hipotézisek felállításával lehet mérni. Addig kell próbálgatni, amíg rá nem akadunk a jó hipotézisre. Ez ugyanaz a szituáció, mint amikor egy férfi meghív egy nőt vacsorázni. Először ki kell találnia melyik éttermet szereti. Majd ha közösen kiválasztották, hogy például kínai étterembe mennek, akkor utána meg kell állapodniuk a menüről is. S egy folyamatos dialógus eredményeként a végén összeáll a tökéletes menü, vagyis a tökéletes marketing terv.
Valóban az elektronikus marketing a jövő? Olyan eszköz ez, mely életbe vágóan fontos mindenki számára?
– Nem az a kulcsszó, hogy életbevágóan fontos, hanem az, hogy elkerülhetetlen. Hiszen mindenki saját maga dönthet arról, hogy akarja-e használni és ha igen mire. Viszont elkerülhetetlen, mert aki nem használja, az végérvényesen lemarad. Az információ gyorsasága korunk kulcsszava lett, aki lassabb, az nem lesz sikeres. Ugyanakkor az e-marketing nem a kizárólagos jövő, mert mindig hiányozni fog belőle a személyes kontaktus lehetősége. A gép soha nem lesz képes a vevőhöz emberi nyelven szólni. Lehet személyre szabott, de soha nem fogja megkérdezni, hogy vagy, és soha nem fog válaszolni arra a kérdésedre, hogy ő hogy van. Szerencsére ez soha nem lehet a jövő.

Demcsák Zsuzsa

Életút
Sergio Zyman a Procter és Gamble, valamint egy konzultációval foglalkozó cégnél eltöltött évei után 1993-ban került a Coca-Colához, melynek globális marketingigazgatója, valamit alelnöke volt egészen 1998-ig. Nevéhez fűződik a diet Coke és a Sprite bevezetése, valamint a „Mindig Coca-Cola” szlogen elterjesztése.
1998-ban – miután kilépett a Coca-Colától – megalakította a Z Group nevű marketing konzultációs céget, ahol vállalatoknak és intézményeknek segítenek a leghatékonyabb marketing és kommunikációs stratégia kidolgozásában.
Sergio Zyman első könyve (The End of Marketing as We Know It) sikerességén felbuzdulva most nyáron jelenteti meg második könyvét, mely a Building Brand Width címet viseli.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo