Így lehet mobilbarát a weblapunk

A friss kutatások szerint már nem csak a fiatalok, de az ötvenes korosztály is szívesen böngész mobilról. Percek kérdése, hogy áttörjön a mobilos vásárlás is, ráadásul a Google is díjazza - nem kérdés tehát, hogy szükség van mobilbarát weboldalra. Kérdés, milyen legyen.

A keresőoptimalizálásról szóló cikkek nagy része több 10, vagy akár több 100 olyan faktort is felsorol, amelyek hatással lehetnek a keresőkben elfoglalt rangsorra. Ezek azonban mind-mind eltérő súllyal szerepelnek. A legtöbb keresőmotor (pl: Google, Yahoo, Bing) esetében nagy vonalakban azért tudni lehet, hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe a rangsorolásnál. Viszont a szempontok súlyát már nem. Ezek meghatározásakor a legtöbb esetben csak elemző cégek, ügynökségek és felhasználók által futtatott tesztekre és azok eredményeire tudunk támaszkodni.

Ezek a súlyok ráadásul nem állandóak, idővel meg is változhatnak. Erre pedig a Google is fel szokta hívni a figyelmet és a nagyobb algoritmusfrissítések idején az új szempontokat, vagy a súlypontváltozás tényét is publikálni szokták.

A 2016-ra ajánlott top 7 SEO tippet itt találja.

Ilyen változás volt a Google 2015. április 21-én bejelentett algoritmus frissítése is. Ettől a naptól kezdve világszinten aktiválódott az a szempont, aminek köszönhetően a weboldal mobilra optimalizáltsága befolyásolja a keresési találatok sorrendjét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mobilbarát oldalak előrébb kerülnek a találatok között, a nem mobilbarátok pedig visszacsúsznak. Ez persze nem feltétlenül napok alatt következik be, de néhány hét vagy hónap alatt már látható mozgás indult meg.

A sikeres honlap titka – egy Év honlapja díjas tervező tippjei
Mára már nem kérdés, hogy egy vállalkozásnak szüksége van weboldalra. Azonban kevés, ha létezik. Ahhoz, hogy eredményeket is hozzon – vagy éppenséggel ne riassza el a potenciális vásárlókat – jónak is kell lennie. És, hogy mitől is jó egy honlap? Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezető igazgatója, sokszoros év honlapja díjas tervező foglalta össze a legfontosabb, 2016-os irányokat a Piac & Profit KKV-Akadémiáján.
Mit jelent ez a gyakorlatban?

Egy oldalt akkor tekintünk mobilbarátnak, ha különböző eszközökön (pl: mobilon, tableten) fölösleges interakciók (kicsinyítés, nagyítás, elforgatás) nélkül is könnyen használni tudja azt a felhasználó. Ez persze indirekt módon kihat a keresőoptimalizálásra is.

Keresés során a Google célja, hogy a legjobb találatokat adja a felhasználóknak. Ha a felhasználó pedig nem boldogul el mobilról egy oldalon, akkor a kereső azt idővel hátrébb fogja sorolni. Ennek következtében azok az oldalak maradnak elől a rangsorban, amelyek jól optimalizáltak minden mobileszközre. Vagyis 2015. április óta már nem éri meg kispórolni ezt a technikai lépést. Legalábbis akkor, hogyha fontos a cégünk számára  a SEO.

Első lépésen tehát ellenőrizzük, hogy az oldalunk mobilbarát-e - erre a Google is kínál ingyenes teszt lehetőséget.

Kép:Pixabay

Ha pedig nem, akkor vizsgáljuk meg, hogy a lehetséges megoldások közül melyik a legelőnyösebb számunkra. Ezt az optimalizálást többféleképpen is el tudjuk érni. Akár reszponzív desingnal, akár dinamikus kiszolgálással, akár teljesen elkülönített oldalakkal.

Van választás

A mobilbarát, vagy más néven mobile-friendly oldal kifejezést sokan összekeverik a reszponzív designnal. A két kifejezést szinonimaként használják, holott ez nem fedi a valóságot. Sokak úgy gondolják, hogyha egy oldal nem reszponzív, akkor nem is mobilbarát. Ez viszont így nem igaz. Az összefüggés úgy szól, hogy: minden reszponzív weboldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát weboldal reszponzív.

Kinek kell mobilalkalmazás?
A széles körben elterjedt okostelefonoknak köszönhetően egyre több magyar nyelvű mobil alkalmazást találunk a különböző online szoftveráruházakban. Annak ellenére, hogy egy mobil alkalmazás rendkívül hasznos lehet cégünk számára, érdemes megfontolni, hogy szükségünk van-e rá. Szakértőnk segít!
A reszponzív webdesign csak egy lehetséges, de nem ez az egyedüli mobilbarát választás. Még két másik lehetőség is rendelkezésre áll. Az egyik a dinamikus kiszolgálás (dynamic serving), a másik pedig az elkülönített oldalak (fully separated pages) rendszere.

A dinamikus kiszolgálás előnye, hogy egymástól független oldalsablonokat lehet vele tervezni, így akár egyszerre tudunk mobileszközre, tabletre vagy akár okostévékre is optimalizálni.

A teljesen elkülönített oldalak esetében pedig külön weboldalt tudunk fenntartani az asztali (desktop) nézetnek és a mobileszközöknek (pl: m.domain.com). Ha megnézzük a New York Times  weboldalát, akkor azt látjuk, hogy az asztali változat nytimes.com címmel érhető el, mobilról viszont a mobile.nytimes.com címen. Ez az oldal nem reszponzív, de mobilbarát. Ha megnézzük a piacesprofit.hu weboldalát, akkor itt viszont egy reszponzív oldalt találunk. Mind a két oldal mobilbara optimalizált tehát, csak más technikai megoldással érik ezt el.

A mobilra optimalizálásra tehát alapvetően 3 fő lehetőségünk van:

  • Reszponzív design (responsive)
  • Dinamikus kiszolgálás (dynamic serving)
  • Teljesen elkülönített oldalak (fully separated)
Ezekhez persze különböző specifikációk, fejlesztési igények és költségkeret tartoznak, amit a döntés során figyelembe kell venni. Ha többet szeretne tudni a technológiai részletekről és megoldások előnyeiről és hátrányairól  ezt a mobilbarát oldalakkal kapcsolatos cikket érdemes elolvasnia.

 

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo