Hogyan netezik a magyar?

Tavaly nem történt nagy áttörés az internetes trendekben, de egyre jobban bízunk az online fizetési módokban és a neten rendelt áruk minőségében is. A Vaterát is üzemeltető allegroup.hu Kft. és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet országos reprezentatív felméréséből az is kiderül, hogy kétszer is átgondoljuk, hol vásárolunk: tavaly számottevően megnőtt az árukereső, ár-összehasonlító oldalak népszerűsége is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Míg tavaly a felmérést megelőző egy hétben az internetezők többsége elsősorban a legnagyobb magyar közösségi oldalt, az iWiW-et látogatta, idén fölényesen átvette a vezetést a 2010-ben csak negyedig helyen álló Facebook (68%). A hírportálok közül az Origo (54%) még mindig az első helyen áll, ezzel szemben 2011-ben az egyre népszerűbb Vatera (47%) megelőzte az Index.hu-t (44%) a látogatottsági rangsorban.

Bár még mindig a hírolvasás és a közösségi oldalak látogatása a legnépszerűbb tevékenység a világhálón, az online vásárlás is az élmezőnyben található; az allegroup felmérése szerint a felhasználók 35 százaléka rendelt 2011-ben az internetről, ez 3 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Az online vásárlási kedv növekedése az 50 év feletti korosztálynál volt a legerőteljesebb: tavaly több mint kétszer annyiszor vásároltak az idősebbek, mint 2010-ben. A tudatos vásárlói attitűd is erősödött 2010 óta: az elmúlt egy évben 45 százalékról 61-re nőtt azoknak a száma, akik árukereső, ár-összehasonlító oldalak segítségével tájékozódtak arról, hol lehet legolcsóbban a kívánt termékhez hozzájutni. (Az internet a legutolsó dolgok egyike, amiről a fogyasztók hajlandóak lemondani, ha kiadásaik csökkentésére kényszerülnek.)

A gyors és kényelmes netes vásárlást számos szolgáltatás is segítheti, hiszen egyre több lehetőség van már telefonon keresztül történő vásárlásra is, ugyanakkor az okostelefonnal rendelkezők (felnőttek 13%-a, az internetezők 23%-a) közül csaknem minden tizedik kizárólag telefonnak, játéknak tekinti a készüléket.

Növekvő bizalom

Az elmúlt években tapasztalható növekvő bizalom a saját online banki rendszerekben, netbankokban 2011-ben számottevő 2009-hez képest, duplájára, 19 százalékra nőtt azok száma, akik az utóbbi fizetési megoldások egyikét választották. Az új online fizetési szolgáltatások (OPS) csak pár éve jelentek meg a magyar piacon, míg 2010-ben csak 3 százalék élt ezek használatával, tavaly már 7 százalék fizetett segítségükkel. Az online megoldások, fizetési rendszerek térhódítása jelentősebb, de továbbra is van hova fejlődniük. A felmérés szerint az elmúlt három év során egyre nagyobb rutinnal és bizalommal használják ezeket az interneten vásárlók. (Elindult az Innoinfo internetes közösség portál, amely online adatbázisba gyűjti a magyar és szlovák kis- és középvállalkozások adatait, elérhetőségeit.)

A kutatásban részt vevők 72 százaléka az interneten vásárolt árukat továbbra is szereti kézhezvételkor, utánvéttel fizetni, a sárga csekk és a postai utalás viszont egyre népszerűtlenebb. A 18-39 évesek közül vásárolnak legtöbben a neten, de az minden korosztályról elmondható, hogy egyre többen tartják jó minőségűnek az online vásárolt árukat és egyre nagyobb bizalommal szerzik be a szükséges termékeket az internetről - derül ki Magyarország vezető e-kereskedelmi vállalkozásának felméréséből.

Fejlődnek a bankok is

A bankok mára szinte kivétel nélkül kiépítették internetbanki rendszerüket - olvasható a Piac&Profit magazinban. Míg a kezdetekkor csak néhányan - 1997-ben az Inter-Európa Bank kezdte a sort, 1999-ben az OTP és a Raiffeisen folytatta, majd 2000-ben a Citibank, majd 2001-ben a CIB, a K&H és a HBW - szerepeltek a palettán, most már függetlenül a fiókhálózat méretétől a bankok üzleti stratégiájában fontos az elektronikus csatorna.

Szakemberek szerint 2011-ben nem az internetes csomag léte a piacszerzési tényező, hanem a kifinomult webes szolgáltatásportfólió. A cégek döntését olyan tényezők befolyásolják, hogy melyik bank adja ingyen, vagy hány felhasználó számára telepíti díjmentesen a szoftvert, illetve milyen háttértámogatást kínál a rendszerhez. Az ügyfelek a szinte önműködő, automatizált megoldásokat keresik még a bonyolultabb ügyletek esetén is.

A netbankolás területén gyakori probléma, hogy a pénzintézetek azért nem tudják eladni termékeiket az ügyfeleiknek, mert azok nem értik az újdonságokat, vagy bonyolult a használata, esetleg technikai fejlesztést igényelne az ügyfél eszközparkjában. Ezért fontos, hogy a banki rendszerek mögött dedikált háttércsapat segítse az ügyfeleket. Van bank, ahol például a vállalati elektronikus csomag része a telefonos háttértámogatás, probléma esetén a díjmentes kiszállás, illetve az új funkciók, termékek bevezetésekor kínált oktatás is. Ennek kapcsán pedig olyan praktikus tudás átadására is mód nyílhat, amely hozzájárul a hazai pénzügyi kultúra fejlődéséhez. (A témáról bővebben ide kattintva olvashat.)

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo