A vállalatok informatikai fejlesztéseinél az egyik legfontosabb szempont a költségcsökkentés: a cégek több mint felénél van ilyen célú, kiemelt stratégiai akció, és további egyharmaduknál folynak kisebb kezdeményezések ezen a téren - derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem Információs Erőforrás Menedzsment Kutatóközpontja és az IFUA Horváth & Partners felméréséből, amelyet a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége támogatott. Nem véletlen tehát, hogy a felhő alapú alkalmazásoknál is azok viszik a prímet, amelyekkel elsősorban spórolni lehet.
Az infrastruktúra jellegű szolgáltatások tartoznak ide: az elektronikus levelezést a cégek 33 százaléka, az irodai rendszereket (például a szövegszerkesztőt) 28 százaléka, a szerverkapacitást 27 százaléka vitte a felhőbe. A szolgáltatásként vásárolt szoftverek (Software as a Service, SaaS) népszerűsége ennél jóval alacsonyabb, többnyire a 20 százalékot sem éri el. Felhő formában jelenleg ügyfélkapcsolati (Customer Relationship Management, CRM) rendszereket használnak a legkevesebb helyen (11 százalék), ugyanakkor a cégek ezekben látják a legnagyobb perspektívát: a vállalatok 14 százaléka tervezi, hogy az idén vagy jövőre elkezdi egy ilyen rendszer bevezetését. (Itt olvashat arról, hogy mit érdemes átgondolni, mielőtt felhőre váltanánk.) Bár a felhő alapú SaaS rendszereket használó cégek aránya még viszonylag alacsony, egyre több helyen értik meg, hogy egy ilyennek a bevezetése nem a meglévő megoldás kidobását jelenti.
„Akkor célszerű például egy vállalatirányítási (ERP) rendszerre felhő alapú megoldást választani, amikor a vállalat bővül, mondjuk nyit egy új telephelyet külföldön, ahol még alig vannak IT szállítói-tanácsadói kapcsolatai, de minél előbb meg akarja kezdeni a működést. Felhő alapú rendszer esetén nem kell foglalkozni a kiépítéssel, hanem napokon, de legfeljebb heteken belül üzemképes, kész megoldást lehet kapni a cloud szolgáltatótól" - hívja fel a figyelmet az előnyökre Mezei Szabolcs, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója.