Sokméternyi kábel, kapcsolók, dugasz-csatlakozók tömege rejtik a modern autóban. A jármű rázkódása azonban előbb-utóbb megszakíthatja a legkülönbözőbb kapcsolatokat – a gyakori apró hibák felderítése, majd kijavítása azonban nemritkán nehéz. Osztrák kutatók lézeres eljárással oldják meg a problémát.
A Bécsi Egyetem Szerkezettudományi és Műszaki Logisztikai Intézetének kutató lézer segítségével mikroszkopikus méretű mintát visznek fel a rézvezetékek végződéseire. Az emberi hajszálnál is vékonyabb különböző minták radikálisan megváltoztatják az anyag tulajdonságait, a vezetékek sokkal jobban állnak ellen a rázkódással, a használattal járó kopásnak.
Ráadásul az eljárás, amellyel ellenállóvá teszik az autók dugaszait, igen gyors és minimális költséggel jár. Az eljárást a Saar-vidék és Drezda műszaki egyetemeivel dolgozták ki, és német vállalkozás gyártja majd az új típusú dugaszokat, amelyekkel a bosszantó hibák végképp kiküszöbölhetők. (Der Standard)