Ezért fogott össze a Google és a Facebook

Eddig csak annyit lehetett tudni, hogy a piac leuralása érdekében játszott össze a két techgigász, most már az is látszik, hogy a lehetséges támadások kivédésére is előre lepaktáltak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb részletek derültek ki a Google ellen az elmúlt héten indított perről. Az eredeti vádirat még olyan belsős, céges dokumentumokat idézett, melyekből több, lényeges részt kihúztak. A Wall Street Journal azonban most betekintést nyert a perirat újabb verziójába, ami már vágatlanul idézi a céges dokumentumokat, és mely szerint a Google nemcsak az online reklámpiac leuralása érdekében játszott össze a Facebookkal, de egy lépéssel előre gondolkodva megállapodtak abban is, hogy együtt fogják visszaverni azokat a pereket is, melyeket épp az összejátszás miatt indíthatnak meg ellenük a jövőben.

Mint ismert, Texas vezetésével tíz amerikai, republikánus vezetésű állam pereli elsősorban a Google-t az online reklámpiaci monopolhelyzetével való visszaélése miatt. A múlt héten nyilvánossá tett periratból az derült ki, hogy a Google és a Facebook 2018 szeptemberében a színfalak mögött megállapodott, hogy a Facebook nem lép fel riválisként az internetes hirdetések piacán, cserébe a Google különleges elbánásban részesíti Mark Zuckerberg cégét ebben a piaci szegmensben. A frissen megtekintett perirat szerint a Google ezt a megállapodást csillagok háborújásan "Jedi Blue"-nak nevezte el.

Kép: Pixabay

 

A vágatlan vádirat szerint a két vállalat tisztában volt azzal, hogy magatartásuk trösztellenes nyomozásokat, pereket hozhat a fejükre, így megegyeztek arról is, hogy közösen lépnek fel majd ezek ellen. A perirat idéz is ebből a Jedi Blue megállapodásból, eszerint a cégek

"együttműködnek és segítenek egymásnak, ha bármiféle trösztellenes eljárásra felelniük kell", valamint "azonnal és teljes körűen tájékoztatják a másik felet minden olyan kormányzati kommunikációról, mely a megállapodást érinti."
A WSJ cikke szerint az eredeti vádiratból kihúzták a lényegi szót, és abban csak annyi maradt benne, hogy a két cég megállapodásában nem kevesebb, mint húsz alkalommal szerepel a kérdéses szó. A teljes verziójú dokumentumból kiderül, hogy a kihúzott szó a "trösztellenes" volt.

A Google szóvivője úgy reagált a leleplezésre, hogy az ilyesfajta, trösztellenes fenyegetések miatt megkötött megállapodások "rendkívül hétköznapiak". Azzal folytatta, hogy a megállapodásuk nem is volt titkos, elismételte, hogy nem manipulálják a reklámaukciókat, és azt is mondta, hogy a Facebook nem részesül speciális eljárásban az aukciókon, semmi olyan adatot nem adnak át nekik, ami más aukciós vásárlóknak ne lenne elérhető.

A szerkesztett vádirat nem tett említést Sheryl Sandbergről, a teljes verzió szerint viszont a Facebook második embere volt az, aki aláírta a Jedi Blue szerződést, és idéznek tőle egy, Mark Zuckerberg Facebook-verzérigazgatónak és más vezetőknek címzett e-mailből is, mely szerint a paktum "stratégiailag egy nagy ügy." A Facebook szóvivője egyébként ugyanúgy reagált a vádakra: hogy azok teljes mértékben alaptalanok.

A mostani vádirat a vágottal szemben említést tesz a paktum anyagi vonzatairól is. Eszerint a megállapodás negyedik évétől kezdve a Facebook köteles évi minimum 500 millió dollárt költeni a Google által tartott reklámaukciókon. "A Facebook ezen aukciók egy előre meghatározott százalékán nyer", áll még a dokumentumban. A teljes verzió arról is említést tesz, hogy egy belsős Facebook-dokumentum szerint ez a megállapodás "viszonylag olcsó", a közvetlen verseny költségeihez viszonyítva, egy Google-prezentációban pedig az állt, hogy "ha nem tudják elkerülni a Facebookkal való versenyt", akkor kollaborálni fognak, és "ásnak egy várárkot." Egy 2017 novemberi, belsős Google-levelezésben pedig az állt egy "lehetséges Facebook-partnerség" kapcsán, hogy "kollaborálni kell, ha szükséges, hogy maradjon a status quo". A megállapodás előtt pedig a Facebook tárgyalócsapata egy e-mailben úgy vázolta fel a cég lehetőségeit Zuckerbergnek, hogy vagy elköltenek dollármilliárdokat a saját, Google-rivális aukciós rendszerükre, vagy kiszállnak az üzletből, vagy lepaktálnak a Google-lel.

(WSJ)

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo