Ezért fogott össze a Google és a Facebook

Eddig csak annyit lehetett tudni, hogy a piac leuralása érdekében játszott össze a két techgigász, most már az is látszik, hogy a lehetséges támadások kivédésére is előre lepaktáltak.

Újabb részletek derültek ki a Google ellen az elmúlt héten indított perről. Az eredeti vádirat még olyan belsős, céges dokumentumokat idézett, melyekből több, lényeges részt kihúztak. A Wall Street Journal azonban most betekintést nyert a perirat újabb verziójába, ami már vágatlanul idézi a céges dokumentumokat, és mely szerint a Google nemcsak az online reklámpiac leuralása érdekében játszott össze a Facebookkal, de egy lépéssel előre gondolkodva megállapodtak abban is, hogy együtt fogják visszaverni azokat a pereket is, melyeket épp az összejátszás miatt indíthatnak meg ellenük a jövőben.

Mint ismert, Texas vezetésével tíz amerikai, republikánus vezetésű állam pereli elsősorban a Google-t az online reklámpiaci monopolhelyzetével való visszaélése miatt. A múlt héten nyilvánossá tett periratból az derült ki, hogy a Google és a Facebook 2018 szeptemberében a színfalak mögött megállapodott, hogy a Facebook nem lép fel riválisként az internetes hirdetések piacán, cserébe a Google különleges elbánásban részesíti Mark Zuckerberg cégét ebben a piaci szegmensben. A frissen megtekintett perirat szerint a Google ezt a megállapodást csillagok háborújásan "Jedi Blue"-nak nevezte el.

Kép: Pixabay

 

A vágatlan vádirat szerint a két vállalat tisztában volt azzal, hogy magatartásuk trösztellenes nyomozásokat, pereket hozhat a fejükre, így megegyeztek arról is, hogy közösen lépnek fel majd ezek ellen. A perirat idéz is ebből a Jedi Blue megállapodásból, eszerint a cégek

"együttműködnek és segítenek egymásnak, ha bármiféle trösztellenes eljárásra felelniük kell", valamint "azonnal és teljes körűen tájékoztatják a másik felet minden olyan kormányzati kommunikációról, mely a megállapodást érinti."
A WSJ cikke szerint az eredeti vádiratból kihúzták a lényegi szót, és abban csak annyi maradt benne, hogy a két cég megállapodásában nem kevesebb, mint húsz alkalommal szerepel a kérdéses szó. A teljes verziójú dokumentumból kiderül, hogy a kihúzott szó a "trösztellenes" volt.

A Google szóvivője úgy reagált a leleplezésre, hogy az ilyesfajta, trösztellenes fenyegetések miatt megkötött megállapodások "rendkívül hétköznapiak". Azzal folytatta, hogy a megállapodásuk nem is volt titkos, elismételte, hogy nem manipulálják a reklámaukciókat, és azt is mondta, hogy a Facebook nem részesül speciális eljárásban az aukciókon, semmi olyan adatot nem adnak át nekik, ami más aukciós vásárlóknak ne lenne elérhető.

A szerkesztett vádirat nem tett említést Sheryl Sandbergről, a teljes verzió szerint viszont a Facebook második embere volt az, aki aláírta a Jedi Blue szerződést, és idéznek tőle egy, Mark Zuckerberg Facebook-verzérigazgatónak és más vezetőknek címzett e-mailből is, mely szerint a paktum "stratégiailag egy nagy ügy." A Facebook szóvivője egyébként ugyanúgy reagált a vádakra: hogy azok teljes mértékben alaptalanok.

A mostani vádirat a vágottal szemben említést tesz a paktum anyagi vonzatairól is. Eszerint a megállapodás negyedik évétől kezdve a Facebook köteles évi minimum 500 millió dollárt költeni a Google által tartott reklámaukciókon. "A Facebook ezen aukciók egy előre meghatározott százalékán nyer", áll még a dokumentumban. A teljes verzió arról is említést tesz, hogy egy belsős Facebook-dokumentum szerint ez a megállapodás "viszonylag olcsó", a közvetlen verseny költségeihez viszonyítva, egy Google-prezentációban pedig az állt, hogy "ha nem tudják elkerülni a Facebookkal való versenyt", akkor kollaborálni fognak, és "ásnak egy várárkot." Egy 2017 novemberi, belsős Google-levelezésben pedig az állt egy "lehetséges Facebook-partnerség" kapcsán, hogy "kollaborálni kell, ha szükséges, hogy maradjon a status quo". A megállapodás előtt pedig a Facebook tárgyalócsapata egy e-mailben úgy vázolta fel a cég lehetőségeit Zuckerbergnek, hogy vagy elköltenek dollármilliárdokat a saját, Google-rivális aukciós rendszerükre, vagy kiszállnak az üzletből, vagy lepaktálnak a Google-lel.

(WSJ)

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo