Ezért éri meg egy kkv-nak a webshop

A magyar kkv-k jelentős része konzervatív módon ragaszkodnak a hagyományos fizikai boltjaikhoz, miközben az online vásárlás előretörését kihasználók költségeik jelentős részének megtakarítása mellett még vevőkörüket is szélesíthetik.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Míg a hagyományos kiskereskedelem a válság időszaka alatt folyamatosan stagnált, de inkább mérséklődött, addig az e-kereskedelem forgalma 2008 óta éves szinten 15-20 százalékkal nőtt, 2012-ben pedig csaknem elérte a 200 milliárd forintot. Magyarországon nagyjából 4 ezer webshop található, amelyek döntő többsége, a kis- és középvállalkozói szektorhoz köthető – derült ki a PayU online fizetési felméréséből.

Webshopra fel kkv-k!
Webshop nélkül nehezen boldogul egy kis- és középvállalat a végfelhasználói piacon, de az internetes kereskedelem immár a vállalatok közötti üzletkötésekben is egyre nagyobb teret hódít. A magyarországi kkv-k webshopjai azonban többségükben még mindig nem felelnek meg a fogyasztóvédelmi szabályozásnak, drágán fejleszthetők és gyakran a legalapvetőbb marketing fogásokat sem hasznosítják – fogalmazták meg a Piac&Profit által szervezett Kkv-Akadémia előadói.
Az internetes kereskedelem az elhúzódó válság, a csökkenő vásárlóerő ellenére is folyamatosan növekedni képes terület, így a kisebb cégeknek elemi érdeke lenne, hogy megjelenjenek a weben is. A kkv-k körében végzett online felmérésből az is kiderül, hogy a magyarországi cégek zömében „meghallották az idők szavát”.  Ez igencsak örvendetes fejlemény lenne, de sajnos nem minden kutatás támasztja alá. (A vállalatok többsége alulinformált és bizalmatlan a digitális világ lehetőségeivel kapcsolatban.)

Ez év elején a GKIeNET adatai még azt mutatták, hogy a kkv-knak bátorításra van szükségük ahhoz, hogy elkezdjenek aktívan jelen lenni a világhálón, illetve hogy elfogadják az online tranzakciókat. Annak ellenére így van ez, hogy azok a kkv-k, akik saját bevallásuk szerint összkiadásuk legalább 30 százalékát fordítják ICT eszközökre, 16,7 százalékkal növelték bevételüket. Összehasonlításképpen, azok, akik 10 százaléknál kevesebbet fordítottak erre, mindössze 2,1 százalékos növekedést értek el. (A teljes magyarországi kiskereskedelem 2,4%-a már online módon történt.)

„Elsősorban a kedvezőbb árazás miatt, a vásárlók egy része kezd teljes egészében átszokni az online vásárlásra. A magyar kkv-k ugyanakkor még most is konzervatív módon ragaszkodnak a ’fizikai bolthoz’, a kezdetleges webshopjaikat pedig inkább kiegészítő tevékenységre használják” – mondta Váradi János, a PayU Magyarország ügyvezetője. „Pedig egy ’bolt’ vonzáskörzete legfeljebb néhány háztömb, nem beszélve a drága bérleti díjról, és egyéb járulékos költségekről. Ezzel szemben egy webshop olcsóbb áraival, és megfelelő fizetési szolgáltatással igencsak vonzó lehet a vevők számára, a potenciális vevőkör pedig kiterjedhet a teljes internetező társadalomra határon innen, és túl.”

Vegyünk egy egyszerű példát!
Egy gyermekruha bolt indítása árukészlet nélkül egy bevásárlóközpontban meghaladhatja az egymillió forintot, míg egy ugyanilyen típusú webshop elindítása feleekkora, vagy még kevesebb kezdőtőkét igényel. A későbbi, fenntartási költségek tekintetében hosszabb távon még nagyobb a webes kereskedés előnye: egy boltban 1-2 alkalmazott van, míg webshopot egy ember is tud kezelni, így a bér és járulékköltségek jó esetben feleződtek. Az igazán komoly előny azonban az ingatlan bérleti díjának a kiküszöbölése. Egy bolt fenntartása havi szinten több százezer forintba is kerülhet, ezzel szemben a webáruház esetében legfeljebb a szerver tárhelyet, és a weboldal kinézetéért felelős programot kell bérelni, amelynek összköltsége is maximum néhány tízezer forint. A raktárkészlet pedig akár a saját lakásban is elfér. Így összességében havi szinten 40-50 százalék spórolható meg a fenntartási költségeken.
Az alacsonyabb kezdőtőke miatt a jelen gazdasági helyzetben érdemes a kiskereskedelemben tevékenykedő kkv-knak átgondolni, egy megbízható, igényes webshop kialakítását, vagy annak bérlését. Egy hagyományos bolt esetében a magasabb költségek kitermelése nehezebb, ezért fordulhat elő, hogy ugyanaz a termék a webshopban csak feleannyiba kerül, mint a boltban.  „Persze a webshop megléte még csak fél siker, az online kártyás fizetés ma már elengedhetetlen elem, hiszen a konkurens, kártyás fizetést is nyújtó online bolt 2-3 kattintással

Új vevőket hozhat egy jó webshop - Kép: SXC

már elérhető.  A kérdés ma már nem az, hogy mit nyerhet az online kereskedő a kártyás fizetés bevezetésével, hanem az, hogy mit veszíthet, ha nem vezeti be”- tette hozzá Váradi János.

A vásárlóközönség akár felét is elveszíthetik azok a webshopok, amelyek nem vezetnek be bankkártyás, vagy más online fizetési lehetőséget, mivel a vevők hajlamosabbak megfelelő fizetési szolgáltatást bevezetett internetes boltokban vásárolni. Ráadásul, ha a vevő egy számára ismeretlen oldalra téved, és ott előre utalást kérnek tőle, akkor az esetek 80 százalékában azonnal vissza is fordul, és inkább nem vásárol.

Jogi problémák

A hazai online kereskedelmi oldalak legalább hetven százaléka nem felel meg teljes egészében a fogyasztóvédelmi szabályoknak – hangzott el a Piac&Profit és a BKIK által szervezett Kkv-Akadémia keretébentartott előadáson.

Az e-kereskedelem egyik neuralgikus pontja a szabályozásnak, ezen belül a fogyasztóvédelmi szabályoknak való megfelelés. Ezen belül a legtöbb probléma az elállás jogával, az adatvédelemmel, a szerzői és reklámjogokkal, illetve az ár- és garancia jelölésekkel van – emelte ki Kis Ervin Egon a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) elnöke. Az e-kereskedelmi szakértő szerint különösen problémás az elállás joga. Ez az uniós direktíva ugyanis azt teszi lehetővé, hogy az ügyfél nyolc munkanapon belül jelezheti, hogy eláll a vásárlástól. (A közhiedelemmel ellentétben tehát nem nyolc napon belül kell visszaküldenie a terméket.) Kis Ervin Egon szerint ugyan a hazai e-kereskedők különböző megkötésekkel gyakran megpróbálnak kitérni ez alól a kötelezettség alól, felhívta azonban a figyelmet, hogy ezeket a kikötéseket a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nem jól tolerálja és általában legalább 50 ezer forintos bírsággal bünteti. Kiemelte, hogy a direktíva nemrégiben megváltozott, így az elállási jog 14 munkanapra emelkedett. A magyar jogrendszer még nem tette magáévá az új direktívát, ám erre még az év során sor kerül.

További részleteket regisztrált olvasóink Használjuk az Informatikát témadobozunkban olvashatnak!

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo