Az e-igazságszolgáltatás európai szintű bevezetésének kihívásait tűzte napirendre az az európai képzési nap, melyet „Úton az e-igazságszolgáltatás felé" címmel, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara szervezésében tartottak Budapesten a szakma nemzetközi képviselői számára.
2011-ben a szervezők Budapestet választották az évente megrendezésre kerülő esemény helyszínéül, ezt Me Leo Netten a Bírósági Végrehajtók és Tisztviselők Nemzetközi Szervezetének elnöke azzal indokolta, hogy a „magyar társszervezet kiemelkedően európai az igazságszolgáltatás terén". A helyszínválasztás bizonyítja, hogy a hazai végrehajtók munkáját külföldön is magas szinten ismerik el a szakemberek.
A rendezvény fő témái az e-igazságszolgáltatás rendszerének bemutatása és alkalmazása, valamint a fizetési meghagyások (FMH) elektronikus ügyintézése volt.
Papír helyett
Az e-igazságszolgáltatás bevezetéséről szóló diskurzus mára nagyon is időszerűvé vált. A körülményes, hosszadalmas jogi folyamatokat egy csapásra meggyorsítja és leegyszerűsíti az új rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a korábbi papír alapú folyamatokat felváltsa a sokkal modernebb elektronikus ügyintézés. A fizetési meghagyások új rendszerében jelentősen lerövidül a tartozások behajtási ideje, így az elektronikus úton felgyorsult eljárás lehetővé teszi az állampolgárok számára, hogy hamarabb jussanak a pénzükhöz.
A képzési napon részletesen tárgyalták az elektronikus aláírás és az elektronikus archiválás kihívásait is, amit a hivatalos ügyiratok hosszú távú tárolásának problémája okoz. Az elektronikus ügyintézés mindamellett, hogy jelentős időt takarít meg a hétköznapokban - ezzel növelve a munka hatékonyságát - már középtávon igen komoly megtakarításokat eredményez mind a szóban forgó intézmények, mind pedig a társadalom számára.
A közigazgatás különböző területein már elindult a folyamatos átállás, így a jövőben a szolgáltatások elektronikus összekapcsolása révén nem csak a környezetet tehermentesítjük a hatalmas mennyiségű papír felhasználása alól, de az állampolgárok jelentős időt és pénzt takaríthatnak meg a modernizációnak köszönhetően.
Évi 300 ezer ügy
A 2.000 tagot számláló magyar végrehajtói szervezet az elektronikus ügyintézés élvonalában jár, Hollandiához hasonlóan iratait a cégbíróság és a bankok is elektronikusan fogadják. Ahhoz, hogy az évente közel 300.000 üggyel foglalkozó szervezet még hatékonyabb legyen, a földhivatalokkal és bíróságokkal is együttműködést próbál kialakítani az elektronikus kommunikáció megvalósításának érdekében.
2012-től Magyarország is csatlakozik ahhoz az Európai Uniós projekthez, amelynek keretén belül kilenc uniós tagállam (Magyarország, Olaszország, Németország, Luxemburg, Belgium, Hollandia, Franciaország, Skócia és Németország) közösen hoz létre egy weboldalt a határokat átívelő igazságszolgáltatás bevezetésére. A rendszer kiemelt fontosságú, mert lehetővé teszi, hogy a jövőben a behajtási kérelmeket országhatárokon átnyúlóan is lehessen kézbesíteni. A weboldalon válnak elérhetővé a határon túli követelések behajtásához szükséges információk: az, hogy kihez kell ilyen estben fordulni, ki az illetékes végrehajtó, és hogy hogyan zajlik az adott országban a végrehajtás.
Az eseményen a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium is felszólalt. Kiemelte, hogy az elektronikus igazságszolgáltatás megteremtésében kiemelkedő jelentőséggel bír, hogy az EU tagállamok végrehajtói kamarái és igazságügyi minisztériumai folyamatos kapcsolatban legyenek egymással.