A svájci Duttweiler Intézet és a KPMG német fiókjának kutatói „A fogyasztás alkonya” c. tanulmányukban arra jutnak: a digitalizálás már a következő két évtizedben alapvetően átformálja a kereskedelem eddig ismert formáit.
Ma használt elektronikus készülékeink, a mobil, a tablet, a 3D-s szemüveg legfeljebb „internetes mankónak” lesznek tekinthetők a testünkbe ültetett chipekhez képest. Azok révén láthatunk képeket, érezhetünk és tovább adhatunk illatokat, ízeket. A digitális „fogyasztás” új világában nem lesz megkülönböztethető, hogy a pamlag huzata, amelyen virtuálisan végig simítunk, bőr vagy bársony-e, ha az érintés ugyanazt az élményt nyújtja. S az internet valóban elvisz mindenkit mindenhová:
Japánban már rendeznek virtuális párizsi utazást nyugdíjasoknak, akik előtt feltárulnak a látnivalók és megtapasztalják a francia konyhát is.A kutatók arra is alapozzák jövőképüket, hogy a németországi online kereskedelem az elmúlt évtizedben jó 10 százalékkal nőtt
Tíz-tizenöt éven belül minden kereskedelmi vállalkozás tulajdonképpen technológiai cég lesz, amely kereskedelemmel is foglalkozik, vélik a tanulmány szerzői. Bill Gates, a Microsoft alapítója 25 évvel ezelőtt beszélt arról, hogy banki szolgáltatásokra ugyan szükség van, de bankokra nem – most hasonló helyzet áll elő a kereskedelemben. Amire viszont Európa alig van felkészülve: egyre inkább amerikai óriás-cégek, a Google, a Facebook és az Amazon szabja meg, hogyan gondolkodunk és mit vásárolunk. Európának egyetlen ilyen elektronikus portálja sincsen – ugyanakkor a tovább fejlődés technikai bázisánál, az 5G mobilrendszernél, Kína a hangadó – figyelmeztetnek a kutatók.
(Forrás: Die Welt)