Ég és Föld – internet a levegőben

Korábban részben, vagy teljesen tiltott volt, hogy repülőgépen elektronikus eszközeinkkel az internethez csatlakoznunk – ám immár egyre több légitársaságnál, géptípuson lehetséges ez. De hogyan netezünk 10 km magasságban?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Érdekes módon minél magasabban repülünk, annál könnyebben: 10.000 lábbal, azaz mintegy 3.000 méterrel a föld felszíne felett a gyakorlatban már minden gépen kapcsolódhatunk a nethez. Alacsonyabb magasságban ez fel- illetve leszállásnál adott esetben zavarhatja a pilóták és az irányítók összeköttetését.

Kép: Pixabay

Egyébként az “égi” internetezés a földi közvetítő állomásokkal kapcsolatban álló műholdakon alapul. A gépek törzsén elhelyezett antenna biztosítja az összeköttetést a mindenkor legközelebbi műholddal. Az antennáról a fedélzetre érkező jelek először szerverre kerülnek, onnan pedig a kapcsolódási pontokra (szaknyelven wireless acces points). Azok egyfajta routerként szolgálnak a gépen, rajtuk keresztül kapcsolódnak az utasok mobiljai, tabletjei, laptopjai a világhálóra. Ha általában nem is ingyen, a szolgáltatásnak a légitársaságok által meghatározott ára van. A helyzet a korábbiakhoz képest annyiban mindenesetre javul, hogy egyre több gépen léphetünk fel a pénzünkért az internetre akkor is, ha éppen fel- vagy leszállóban vagyunk.

Nem vacsorát, hanem nethozzáférést akarnak a légiutasok
Bevételeik mellett hatékonyságukat is növelhetik azok a légitársaságok, amelyek utasaik számára a repülőutak alatt is biztosítják az internet-hozzáférést, derült ki a Roland Berger legfrissebb tanulmányából. Az internetkapcsolat utasonként kicsivel több mint ezer forinttal (4 euró) növelhetné a légitársaságok bevételeit, ám a megfelelően működő szolgáltatás kifejlesztéséhez a társaságoknak együtt kell működniük a lehetőséget kiépítő technológiai cégekkel.
Biztonsági kockázatok

Az érem másik oldala, hogy a repülőgépek (és utasaik) kapcsolódása földi szerverekhez, rendszerekhez, különböző új biztonsági kockázatokkal is jár. Egyrészt meg kell akadályozni, hogy merénylők – ezeket az összeköttetéseket felhasználva – irányításuk alá vegyék a gépet, nemkülönben azt, hogy az utasok személyes adatai, így pl. bankkártyáik száma és kódja, illetéktelen kezekbe kerüljön.

A független, az internetes visszaélések lehetőségeit vizsgáló “etikus hackerek” visszatérően felvetik, hogy ezek a veszélyek fennállnak, sőt, még növekedtek, mióta egyre több gépen és egyre szélesebb körben tudják az utasok használni a világhálót. Amint az Aviation Week cikkéből kitűnik, e lehetőségeknek a légitársaságok is tudatában vannak és szakvállalkozások bekapcsolásával mindent megtesznek a behatolás, az adatlopás megelőzésére.

Ugyanakkor egy, a területen dolgozó szoftver-cég vezetője szerint csak idő kérdése, hogy bekövetkezzék az első ilyen jellegű támadás egy utasszállító ellen, ezért még nagyobb erőfeszítéseket kell tenni ennek megelőzésére.

(Der Spiegel, Aviation Week)

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo