Érdekes módon minél magasabban repülünk, annál könnyebben: 10.000 lábbal, azaz mintegy 3.000 méterrel a föld felszíne felett a gyakorlatban már minden gépen kapcsolódhatunk a nethez. Alacsonyabb magasságban ez fel- illetve leszállásnál adott esetben zavarhatja a pilóták és az irányítók összeköttetését.
Egyébként az “égi” internetezés a földi közvetítő állomásokkal kapcsolatban álló műholdakon alapul. A gépek törzsén elhelyezett antenna biztosítja az összeköttetést a mindenkor legközelebbi műholddal. Az antennáról a fedélzetre érkező jelek először szerverre kerülnek, onnan pedig a kapcsolódási pontokra (szaknyelven wireless acces points). Azok egyfajta routerként szolgálnak a gépen, rajtuk keresztül kapcsolódnak az utasok mobiljai, tabletjei, laptopjai a világhálóra. Ha általában nem is ingyen, a szolgáltatásnak a légitársaságok által meghatározott ára van. A helyzet a korábbiakhoz képest annyiban mindenesetre javul, hogy egyre több gépen léphetünk fel a pénzünkért az internetre akkor is, ha éppen fel- vagy leszállóban vagyunk.
Az érem másik oldala, hogy a repülőgépek (és utasaik) kapcsolódása földi szerverekhez, rendszerekhez, különböző új biztonsági kockázatokkal is jár. Egyrészt meg kell akadályozni, hogy merénylők – ezeket az összeköttetéseket felhasználva – irányításuk alá vegyék a gépet, nemkülönben azt, hogy az utasok személyes adatai, így pl. bankkártyáik száma és kódja, illetéktelen kezekbe kerüljön.
A független, az internetes visszaélések lehetőségeit vizsgáló “etikus hackerek” visszatérően felvetik, hogy ezek a veszélyek fennállnak, sőt, még növekedtek, mióta egyre több gépen és egyre szélesebb körben tudják az utasok használni a világhálót. Amint az Aviation Week cikkéből kitűnik, e lehetőségeknek a légitársaságok is tudatában vannak és szakvállalkozások bekapcsolásával mindent megtesznek a behatolás, az adatlopás megelőzésére.
Ugyanakkor egy, a területen dolgozó szoftver-cég vezetője szerint csak idő kérdése, hogy bekövetkezzék az első ilyen jellegű támadás egy utasszállító ellen, ezért még nagyobb erőfeszítéseket kell tenni ennek megelőzésére.
(Der Spiegel, Aviation Week)