Csúszhat a nemzeti mobiltárca

A nemzeti mobilfizetési rendszer idén szeptember 30-ra tervezett indulásának 2014. július 1-jére halasztását javasolják, mivel a nemzeti mobilfizetési rendszer 2014. július 1-jei kötelező bevezetésével együtt ezen időpontig engedi működni a már létező piaci mobilfizetési szolgáltatásokat.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tervezett módosítás emellett lehetővé tenné, hogy a nemzeti mobilfizetési rendszer - párhuzamosan a már létező piaci megoldásokkal - a kizárólagossági időszak előtt is működhessen, ezzel is elősegítve a hatékony alkalmazkodást az új rendszer bevezetéséhez, valamint a közszolgáltatók, piaci viszonteladók és az azt igénybe vevők felkészülését.

A kormány 2013 nyarán úgy döntött, hogy a mobilfizetési rendszert kiszolgáló informatikai infrastruktúrát az elektronikus útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani. Ezáltal egyrészt elkerülhető a hasonló célú párhuzamos rendszerek kifejlesztése, másrészt könnyebben összekapcsolhatóak a két rendszer szolgáltatásai is. Az elektronikus útdíjrendszer mögött zajló folyamatos informatikai fejlesztésekre tekintettel azonban az abból továbbfejlesztendő nemzeti mobilfizetési rendszer éles indítása a törvényben jelenleg szereplő határidőben nem biztosítható megfelelően. (Pedig a technológiára épülő alkalmazásokat már tesztelik a szolgáltatók.)

A nemzeti mobilfizetési rendszer a közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások, így a parkolás, az autópálya-használat, a városi közösségi, a helyközi és a vasúti közlekedés mobilfizetéssel történő igénybevételét teszi lehetővé. A rendszert megvalósító, 100 százalékos állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az idén márciusban jelentette be, hogy 2013. szeptember 30-án a parkolás és az autópályadíj-fizetés lehetőségével elindul a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer.

Kapcsolat nélküli kapcsolat
Az NFC lényege a fizikai kontaktus nélküli adatátvitel a telefon és a speciális leolvasókészülék között. Az adatok cseréjéhez az eszközöket csak közelíteni kell egymáshoz, a távolság legfeljebb 10 centiméter lehet. A japán tapasztalatok szerint az NFC biztonságos, és szinte bármilyen áru vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésére alkalmas. Ez viszont azt jelenti, hogy az NFC-képes mobiltelefon tökéletes alternatívája a bankkártyának, a hitelkártyának vagy a készpénznek.
A tervek szerint a rendszer az ország teljes területén, minden fizető parkolási övezetben biztosítaná a mobilparkolás lehetőségét. A városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai egy következő fejlesztési fázisban lesznek elérhetőek az egységes rendszeren keresztül. A bejelentéskor a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. azt közölte, hogy a parkolási üzemeltetők a jövőben kizárólag a zrt.-vel állnak majd szerződéses viszonyban, később pedig a fővárosi és vidéki közösségi közlekedési cégek, valamint a helyközi közösségi közszolgáltatók is.

A rendszer indulását követően a jelenlegi mobilfizetési piac szereplői mint viszontértékesítők részt vehetnek a zrt. ügyfeleinek kiszolgálásában. A rendszerhez bárki csatlakozhat viszontértékesítőként, tehát a jelenlegi mobilfizetési piaci szereplők mellett további szolgáltatók belépésére is lehetőség lesz. A zrt. a mobilvásárlások után forgalmi jutalékban és tranzakciós díjbevételben részesül, ezekből a bevételekből fedezi működési költségeit.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által felszámított tranzakciós díjak mértékét kormányrendelet szabályozza, amely szerint parkolás esetén bruttó 50 forint, autópálya-matrica vásárlás esetén bruttó 80 forint díj fizetendő, amennyiben az ügyfél közvetlenül köt szerződést. Az Országgyűlés még 2011. december 23-án döntött az egységes mobilfizetési rendszer kialakításáról, az elfogadott jogszabály sarkalatos törvénynek minősül. A kormány tavaly decemberben fogadta el a részletszabályokat tartalmazó rendeletet. Ez utóbbi módosult az idén nyáron úgy, hogy a rendszer informatikai infrastruktúráját az elektronikus útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo