Mostantól fix vonalas telefon-előfizetés nélkül is internetezhetünk. Telefonvonalra persze ugyanúgy szükség van, mint eddig, de ezért nem kell díjat fizetni korábbi szolgáltatónknak. A teljes hurokátengedés következtében ugyanis az ADSL-t nyújtó társaság a saját eszközeivel betelepül a T-Com, illetve más volt koncessziós szolgáltató telefonközpontjába, kibérli a telefonközponttól az előfizető készülékéig húzódó rézpárt - az "előfizetői hurkot" -, és ezen saját szolgáltatásait nyújtja. Elméletileg erre 2001 óta lenne lehetőség, a gyakorlatban azonban mégis csak napjainkban indulnak az első ilyen típusú ADSL-szolgáltatások.
Olcsóbb szolgáltatás, növekvő verseny- A vezetékestelefon-előfizetés kiiktatásával akár 20-30 százalékos költségcsökkenés is elérhető az ADSL-szolgáltatások terén - állítja Szathmáry Géza, a GTS-Datanet ügyvezető igazgatója. Eddig csupán a vezetékes percdíjakból lehetett lefaragni közvetítő-előválasztás segítségével, most viszont megtakarítható az előfizetési díj is.
Az alternatív társaságok régóta várták ezt a lehetőséget, eddig azonban a jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltatók szerződéseinek műszaki feltételei és a magas hurokbérleti díjak nem tették rentábilissá, hogy ilyen típusú szolgáltatások induljanak. Ám az elmúlt évek tárgyalássorozatának eredményeképpen a nyár folyamán a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a hurokbérléshez kapcsolódó technikai költségek egy részét törölte, egy másik részét pedig jelentős mértékben csökkentette, így a saját hálózattal nem rendelkező távközlési szolgáltatóknak is megéri, hogy versenybe szálljanak az ADSL-piacon.
Átlagosan 75 százalékkal csökkent például az eddig az alternatív szolgáltatók piacra lépését komolyan akadályozó hurokalkalmassági vizsgálatnak az ára - azé a vizsgálaté, amelyik megmutatja, hogy az adott vonal alkalmas-e szélessávú szolgáltatás nyújtására -, ezen túlmenően pedig az NHH felszólította a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatókat a hurokátengedés egyszeri és havi díjainak csökkentésére.
A hatóság augusztus végén publikált gyorsjelentése szerint júniusban a hazai ADSL-hozzáférések száma 3,94 százalékkal nőtt: 467 ezerről 485 ezer fölé emelkedett. Bár azt nehéz megsaccolni, hogy az NHH mostani intézkedése milyen mértékben növeli a hazai ADSL-penetrációt, a piac működési logikájából következőleg biztos, hogy a kínálat bővülése magával hozza az árak csökkenését, ami egészen bizonyosan a lakossági, illetve a kis- és középvállalati kör igényszintjében is érezteti hatását.
Verseny mindenekelőtt- Nekünk az a legfontosabb feladatunk, hogy védjük a fogyasztók piaci érdekeit, és ennek megfelelően a szabályozással lehetővé tegyük, hogy a lehető legjobb áron a legjobb minőségű szolgáltatáshoz jussanak. Vagyis az egészséges verseny lehetőségét kell megteremtenünk - mondja Péterfi Gábor, az NHH sajtóigazgatója, és hozzáteszi: - Két és fél éve dolgozunk ezen, de a piaci helyzet most érett meg egy ilyen mértékű díjcsökkentésre, így az NHH Tanácsa júniusban, Magyarországon első ízben, kiskereskedelmi árakon alapuló nagykereskedelmi árakat, azaz retail mínusz módszerrel meghatározott díjakat hirdetett ki.
#page#A tanács állásfoglalása szerint a kötelezett nagykereskedelmi szolgáltatók - az Emitel, a Hungarotel, az Invitel, a Magyar Telekom és a Monortel - kiskereskedelmi árain alapuló módszer lehetővé teszi, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók megfelelő árréssel vehessék igénybe a kötelezett szolgáltatók nagykereskedelmi szolgáltatásait, és így versenyképes ADSL-ajánlatokkal lehessenek jelen a piacon.
- A retail mínusz módszer az ADSL-szolgáltatás kiskereskedelmi árának folyamatos csökkentése mellett azt is lehetővé teszi, hogy a már huzamos ideje ADSL-t használó, de még mindig a korábbi magasabb árakat fizető ügyfelek előfizetési díjaiban is érvényesülhessen a piacon megfigyelhető árcsökkenés - hangsúlyozza az NHH sajtóigazgatója, akitől azt is megtudtuk, a folyamatnak nincs vége. A hatóság időről időre bekéri a JPE szolgáltatók kiskereskedelmi árait - legközelebb fél év múlva a 2006-os díjakat -, és hozzáigazítja az érvényben lévő RUO-t, a referencia hurokátengedési ajánlatot.
Az első fecskék
Szakértők szerint az ősz igazi újdonsága lehet a "csupasz ADSL". Egyelőre három alternatív távközlési cég, a Tvnet, a GTS-Datanet és a 2004-ben létrejött Actel Zrt. kínál ilyen szolgáltatást, ma még földrajzilag korlátozott területen.
A GTS-Datanet például egy hároméves program keretében idén több mint egymilliárd forintot fektet be új generációs hálózatának kiépítésébe, hogy minél szélesebb körben elindíthassa előfizetőihurok-átengedésen alapuló távközlési szolgáltatásait. Szeptembertől a Belvárosban, a Városmajorban, a Krisztinavárosban és Kelenföldön válnak folyamatosan elérhetővé a szolgáltatások - első ütemben a GTS-Datanet már meglévő ügyfelei számára -, de az intenzív hálózatfejlesztés révén a cég az év végéig Budapest területének 80 százalékát szeretné lefedni, jövőre pedig már a tervek szerint a vidéki nagyvárosok sem maradnak csupasz ADSL nélkül.
- Az első évben 30 ezer szélessávú ügyfelet szeretnénk elérni - mondja Szathmáry Géza. A terveket a Bell Research 2005 áprilisában végzett felmérése támasztja alá: a távközlési cég ügyfeleinek 32 százaléka vallotta, hogy csak azért van vezetékes előfizetése a háztartásban, mert az ADSL-eléréshez szükséges, és 54 százalékuk számára nagyon vonzó lenne, ha a szélessávú internethez nem kellene T-Com vezetékestelefon-előfizetési díjat fizetni; 27 százalék pedig egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ha a GTS-Datanet az ADSL-előfizetés mellett külön havidíj nélkül telefonszolgáltatást is kínálna (a korábbi szám megtartásával), biztos, hogy igénybe venné (további 37 százalék mondta azt, hogy valószínűleg igen, és csak 2 százalék állította, hogy biztosan nem).
Az új szolgáltatását Budapesten meghirdető TVnet is hasonlóan biztató válaszokhoz jutott.
- Az internet-előfizetőink körében végzett ügyfélszolgálati felmérésünk szerint a megkérdezettek 80 százaléka támogatja a vezetékes előfizetés nélküli internetezés lehetőségét, és közel 60 százalékuk úgy vélte, hogy egyáltalán nincs szükségük fix vonalra, azt sok esetben csak az internetelérés miatt tartják - nyilatkozta ifj. Lengyel Tibor, a TVnet ügyvezető igazgatója. Szerinte éves szinten körülbelül negyvenezer forintot takaríthat meg az, aki eddig havidíjat fizetett vezetékes telefonvonalának fenntartásáért, de viszonylag keveset beszélt azon.
Teljes cikk a Piac és Profit Magazin szeptemberi számában.