Call centerek Magyarországon

Call centert bizonyos vállalatméret fölött már érdemes létrehozni, leginkább azért, hogy a tömeges ügyfélszolgálati munkát ne a személyes ügyfélfogadást végző irodák munkatársai végezzék. S azért is, hogy adott feladatok – például a rendelésfelvétel vagy mondjuk bankoknál a számlával kapcsolatos ügyek – egy helyre koncentrálódjanak.


A call centerek alapinfrastruktúrája területén két irányzat figyelhető meg: az egyik a telefonalközpontra épülő, a másik a PC-s szerveres alapú; a kétfajta megoldás egyre inkább közelít egymáshoz. A PC-s környezeten alapuló call centerek rendszerint kisebb méretűek és kevésbé megbízhatók, azonban könnyebben kezelhetők. A telefon-alközpontos alapon működők viszont gyakorlatilag sosem romlanak el; akár évi több tízmillió hívást is gond nélkül kezelnek.


Hódít a multimédia


A call centerekbe érkező megkeresések túlnyomó többsége – még az USA-ban is – telefonon történik, a fennmaradó 10–20 százalék faxon, e-mailben, weben, SMS-ben vagy más csatornán érkezik. A csatornák kiszolgálása eltér egymástól, és a cél ezek egységesítése. Erre találták ki az egyre inkább terjedő kontakt- vagy multimédiás call centereket, amelyek a tradicionális, csak hangalapú szolgáltatóhelyekhez képest többszintű elosztási struktúrával rendelkeznek. Meghatározható, hogy mennyi időn belül ad választ a cég a megkeresésre, telefonon például 15 másodperc, faxon 2 óra vagy e-mailen 12 óra.


A call centerek legdrágább eleme az ember – 60-70 százalék –, s természetesen az idő is mindig szűkös; ezt a problémát orvosolják az IVR (Intelligent Voice Response) megoldások, amelyek a humánerőt helyettesíthetik olyan feladatoknál, ahol tömeges, ismétlődő és jól automatizálható hívásokkal lehet számolni (például egy banki ügyfélszolgálatnál): a betelefonáló ügyféllel akár végig az automata tartja a kapcsolatot, az ügyfél pedig többszintű azonosításon megy keresztül, míg például számlainformációhoz jut.


Az automatizálás és a minél gyorsabb ügyfélkezelés kulcskérdés az ügyfélszolgálati rendszereknél, és ehhez az adott ügyfél minél jobb ismerete szükséges. A CT (Computer Telephony) rendszereknél a call center együttműködik a háttérben futó alkalmazásokkal (például CRM alkalmazás), tehát amint befut a hívás az ügyintézőhöz, az előtte levő képernyőn megjelennek az ügyfél adatai, története.


Hazai történelem


Magyarországon az első telefonos ügyfélszolgálatok úgy 15–20 évvel ezelőtt, az első call centerek 5-7 évvel ezelőtt jelentek meg. Először a távközlési szolgáltatók, majd a bankok és biztosítók indították el call centereiket, s őket követték a közüzemi szolgáltatók. Közben, a piac fejlődésével megjelentek a call center szolgáltatók is, amelyek mások helyett látják el az ügyfélszolgálatot. Tavaly év vége felé a közigazgatásban és az államigazgatásban is elkezdtek terjedni a call centeres megoldások.


Ma Magyarországon körülbelül 70 call center működik, a telefonos ügyintézők száma 4-5 ezer közé tehető, ami a munkaképes korú lakosság 0,14 százaléka (Portugáliában ez az arány 0,4, Németországban 0,9, Angliában 1,3). Pár éven belül azonban akár a háromszorosára is nőhet ezeknek a munkahelyeknek a száma, az előrejelzések szerint 2005-re az ügyintézők száma már 10-11 ezer körül lesz. A call centerek 30 százalékának lesz webes kapcsolata. Fellendülés elsősorban a közüzemi szolgáltatás, a nyugdíj- és egészségbiztosítás, a kereskedelem és az értékesítés, a help desk szolgáltatás, valamint a turizmus területén várható.


További trend, hogy egyes nemzetközi cégek Magyarországra telepítik a külföldről érkező hívások kezelésére is alkalmas call centereiket, ugyanis – mint Varga László, az Avaya Magyarország Kft. értékesítési menedzsere mondja – “minél keletebben dolgoztat valaki, annál olcsóbb. Így India és Új-Zéland például az egyik legnépszerűbb hely a call center szolgáltatás központosítására. Magyarországra pedig azért hozzák call centereiket a cégek, mert a munkaerő, a nyelvtudás, a kultúra és a távközlési költségek kedvező mixét találják meg itt”.


Bővülő piac


Magyarországon az Avaya értékesíti a legtöbb call centert – piaci részesedése 53–60 százalék –, és nyolc–tíz konkurenssel számol, köztük van az Alcatel, a Nortel Networks, a TCT vagy az Ericsson. A nyolc cégből álló KFKI csoport zászlóshajója, az LNX, hálózatintegrátorként domináns szereplője a magyar piacnak, az adathálózatok építésétől kezdve az IP telefónián át a hálózatbiztonságig minden kapcsolódó területet lefed. Adatoldalon a cég fő beszállítója a Cisco Systems, míg a call centerek területén az Avaya termékeit támogatja.


A piac egyre inkább a komplett megoldásokat igényli, az egyes technológiák konvergálnak egymással. A LAN hálózatok, a telefonrendszerek, a call centerek, a különböző háttér- és workflow rendszerek – például a CRM – egységes egészet alkotnak. Emellett fontos, hogy a vállalati folyamatok is úgy alakuljanak, hogy ki tudják használni a technológiában rejlő lehetőségeket – magyarázza Menyhért Zoltán, az LNX Hálózatintegrációs Kft. üzletfejlesztési igazgatója. Varga László pedig hangsúlyozza: – A piacon maradás egyik alapfeltétele, hogy az egyre nagyobb tudású s bonyolultságú rendszereket a szállító alaposan ismerje, azt megfelelően tudja telepíteni, karbantartani, s rengeteget számít az is, ki kell-e dobni a régi eszközöket, vagy lehet rájuk építkezni.


Megjelent a Piac és Profit 2002. július-augusztusi számában

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo