A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy a szélessávú kapcsolatok száma folyamatosan nő. A technológiai fejlődés és a jelentős árcsökkenés lehetőséget ad arra, hogy a VoIP technológián megvalósuló szolgáltatások fejlődjenek és terjedjenek. A szolgáltatók előtt pedig kinyílt a kapu, hogy mind a lakossági, mind pedig a kis- és középvállalati ügyfélkör számára számos új megoldást alakítsanak ki. A jövő pedig már egyenesen IP alapon körvonalazódik.
Tíz év múlvaUgorjunk tíz évet! Akkor már sem a magánfelhasználók, sem pedig a cégek nem fogják firtatni a telekommunikációs szolgáltatások mögött álló technológiát. Sőt! Tulajdonképpen az eszközök - számítógép, vezetékes telefon, mobiltelefon - között sem válogatnak majd. A jelenlegi fejlesztések és trendek azt mutatják, hogy egy vezeték nélküli eszközön valósul meg a hang- és adatkommunikáció, függetlenül helytől és időtől. És ez nem is annyira a távoli jövő, hiszen létezik már olyan mobiltelefon, amellyel IP alapon is lehet telefonálni.
Valamivel közelebbi távlat, hogy a telekommunikációs cégek teljes infrastruktúrája IP alapú lesz. A British Telecom például már bejelentette, hogy 2010-ig lecseréli hagyományos infrastruktúráját, és IP alapokra helyezi szolgáltatásait. A nagy telekommunikációs szolgáltatók hálózati infrastruktúra-beruházásai lassanként megtérülnek, előtérbe kerül a költséghatékony szolgáltatás. Az IP pedig feltétlenül olcsóbb, és ma már tudásában is vetekszik az ISDN technológiával.
Kicsiknek is elérhető
- A jelen nagy újdonsága, hogy az eddig inkább a nagyvállalatok számára rentábilis IP-telefónia lassanként a kisebb cégek számára is tartogat lehetőségeket - mondja Fábián Zoltán, a T-Online hozzáadott érték osztályának vezetője.
Az IP-telefónia megszületése a kilencvenes évek végére datálódik. A fejlődése pedig két irányba indult. A nagyvállalatok általában a belső kommunikációjukat terelték egy csatornára, az internetre, míg a lakosság, illetve a kisebb cégek a nemzetközi hívásaikhoz használták az olcsóbb technológiát az ingyenesen letölthető szoftverek segítségével. Miután ez adattovábbításnak minősült, nem vonatkoztak rá a vezetékes hangkommunikáció szabályai, igaz, a minősége is rosszabb volt. Mindössze a direkt költségcsökkentésre volt alkalmas, de fel sem merülhetett, hogy a hagyományos vezetékes vonalat kiváltsa.
Ma már viszont léteznek új, az internetre alapuló szolgáltatások, sőt ezek tárháza folyamatosan bővül. Az idei év újdonságaként megszületett az internetes telefóniához kapcsolódó, közvetlenül hívható és hordozható 0621-es körzetszám. Ez, illetve a technológia fejlődése és az árak - mind a szükséges eszközök, mind a szélessávú hozzáférés díjának - csökkenése tette lehetővé, hogy az internetes telefónia a hagyományos vezetékes vonal valódi alternatívájaként jelenjen meg. A piac pedig kikényszerítette ezt. Az új üzleti modellek ugyanis, mint például a Skype, erős nyomást gyakoroltak a nagy távközlési szolgáltatókra, hogy az ügyfélmegtartás érdekében lépjenek ebbe az irányba.
A hang- és adatkommunikáció integrálása számos értéknövelt szolgáltatást hívott életre, néhányat elsősorban a nagyvállalatok, sokat azonban a kisebb cégek örömére.
Valósághű környezetHa valakinek az IP-telefóniáról a számítógép mögött ülő, head-setes ember képe ugrik be, a múltra emlékezik. Nemrég látott például napvilágot az IP-hálózaton működő, a szemtől szembeni találkozás élményét kínáló kép- és hangátviteli technológia. Ezzel a megoldással kiváló a képminőség, a hangzás térhatású, tehát a környezetet tökéletesen valósághű, így a résztvevőknek az lehet az érzése, hogy mindannyian egy helyiségben tartózkodnak, holott a tárgyalóasztal túloldalán látszó személyek valójában akár a világ egy távol eső pontján is tartózkodhatnak. #page#Az IP alapú videokonferenciák vagy konferenciabeszélgetések elsősorban a nagyvállalatok hatékonyabb üzletmenetét szolgálhatják, de a kisebb cégek számára is léteznek megfizethető, a produktivitást segítő szolgáltatások.
- Egy negyvenfős cégnél például nemritkán tíz munkatárs is érintett az ügyfélkapcsolati munkában. Hagyományos telefonalközpont esetében milliós nagyságrendű beruházásra volt szükség ahhoz, hogy a telefonbeszélgetések adatai azonnal integrálhatók legyenek a számítógépes hálózatba. IP alapon már egy kisebb cég is rentábilis költségszint mellett megoldhatja, hogy a telefonon beáramló információ azonnal megjelenjen a számítógépen, automatikussá téve az ügyfélnyilvántartást - magyarázza Kocsis Gábor, az Invitel leányvállalata, az Euroweb tanácsadója.
Igaz, ma még az internetes telefónia kevesebbet tud, mint az ISDN, de a "hiányzó" szolgáltatások nem is tartoznak a legjobban kihasználtak közé. A legfontosabbak, a hívástovábbítás vagy a konferenciabeszélgetés viszont tökéletes minőségben élvezhetők az interneten keresztül is.
- Folyamatosan bővítjük a többletszolgáltatások skáláját. Ma már például a virtuális mellékfunkciók is segítik, hogy a munkatársak minél jobban gazdálkodjanak az idejükkel. Az internetes telefónia egy lépés a távmunka feltételeinek megteremtésében, hiszen így akár otthon, akár az irodában elérhetők ugyanazok a kommunikációs szolgáltatások - sorolja az előnyöket az Euroweb NeoPhoneX iPro szolgáltatásáért is felelős munkatársa.
Egymás között ingyenEgyesek úgy vélik, ha valaki az elmúlt öt évben vásárolt új alközpontot és telefonkészülékeket, nem biztos, hogy most megéri lecserélnie az eszközöket, ám a ma kiépülő irodáknál már mindenképpen érdemes az IP-technológiát választania. De a hagyományos telefonközponttal rendelkező cégeknek sem kell lemondaniuk az IP-telefónia élményéről. Számukra az úgynevezett ATA - egy doboz a hagyományos telefon és az internet közé illesztve - jelent megoldást.
Persze maguk az IP telefonkészülékek is egyre olcsóbbak lesznek. Míg néhány éve például az ilyen telefonért 100-120 ezer forintot kellett fizetni, ma 20 ezerért is megvásárolhatunk egy normál minőségű készüléket.
- Az átállásnak tulajdonképpen nincs költsége, vagy legfeljebb néhány százezer forintos beruházást igényel, viszont a megtakarítás úgy 10-30 százalékos lehet - a mérték a telefonhasználati szokásoktól függ - az eddig fizetett percdíjakhoz képest - állítja Kocsis Gábor.
- Az sem mellékes szempont, hogy az internet-, telefon-, számítógép-hálózat üzemeltetéséhez elegendő egyetlen eszköz és egyetlen szakember, vagy éppen a távközlési szolgáltató. A távmenedzselt internetes telefónia például éppen a legkisebbek számára jelenthet költséghatékony és szakszerű megoldást - teszi hozzá a T-Online szakembere.
A szolgáltatók közül többen különböző csomagokat ajánlanak a kis- és középvállalatok számára, és úgy vélik, az elkövetkező három-négy évben évente három-négyszeresére nőhet az IP-telefóniára átálló kkv-k száma.
Teljes cikk a Piac és Profit novemberi számában.