Az új csodafegyver: a képalapú keresés

Nem érdemes sok szót vesztegetni arra, mennyire hatja át az internetet, a tágan értelmezett médiát és úgy általában az életünket a vizualitás. Látjuk mindannyian. Ömlenek a fotók, videók, animációk mindenhonnan: a kép előre jön, a szöveg háttérbe szorul. A keresésben is.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vizuális keresés eddig körülbelül azt jelentette, amit a Google Képkeresőben láttunk. Vagyis beírtuk, hogy mit szeretnénk látni, a rendszer pedig olyan képeket mutatott, amik többé-kevésbé megfeleltek a kulcsszavaknak. Tehát a bemenet szöveges volt, a kimenet pedig vizuális. Ezután jöttek a képen látható objektumok megjelölésének különböző módszerei, ezt az e-kereskedelemben is alkalmazzák például Instagramon üzemelő boltok esetében. Itt már a be- és kimenet is kép, de a bemenet nem nyílt, hanem zárt. Ami most jön, az egy kicsit más – hívja fel a figyelmet a Kosárérték magazin.

A vásárló meglát valamit, amit szeretne megvenni. Nem feltétlen a boltban kirakott áruról van szó. Legyen ez bármi és bárhol. Persze rálelhet az interneten egy celebről készült vörös szőnyeges fotón, vagy lehet ez a szomszéd új, elképesztő robotfűnyírója, az utcán egy szemtelenül jólöltözött egyén cipője vagy egy Facebook-ismerősünk piros ruhája.

Ha a kép az interneten van, egyszerű a dolog, de ha offline, akkor sem sokkal nehezebb. Az ember előveszi az okostelefonját és készít róla egy fényképet, majd ezt feltölti az erre a célra létrehozott webes felületen, alkalmazáson keresztül. A program pedig gépi tanulás és mesterséges intelligencia használatával megkeresi az interneten azokat a megvásárolható termékeket, amelyek a leginkább hasonlítanak rá. Vagy a legjobb esetben pontosan azokat.

Keresőmotor, kulcsszavak nélkül

A vizuális, avagy képalapú keresés tehát olyan, mint egy kulcsszavak nélkül működő keresőmotor. Technológiai és szakmai oldalról ennek a megoldásnak az az óriási előnye, hogy nem kell többé összegyűjteni a legjobbnak vélt kulcsszavakat, hiszen a keresés sikeressége nem a leírások és meták pontosságán múlik. A motor a képi elemek összehasonlításával működik, így kizárólag maga a jó minőségű kép az, ami szükséges hozzá. Éppen ezért fogja a vizuális keresés beelőzni a szövegalapút.

Jobb eredmények, növekvő konverzió

A képek alapján történő keresés precízebb eredményeket adhat. A vásárló számára szükségtelenné válik átnézni a katalógust, csak betölti a képet, a webáruház pedig megmutatja neki a pontosan olyan vagy hasonló ajánlatait. Természetesen ezek között is különbséget lehet tenni relevancia, népszerűség és más faktorok használatával. A lényeg nem ez, hanem a felhasználói élmény (UX), amit az a könnyebbség nyújt, hogy nem kell hosszan böngésznie a szájton, ha konkrétan keres valamit. Bolttulajdonosi oldalról pedig nagy előny a duplikált termékek egyszerű megkeresése és eltávolítása is.

Keresőmarketing-trendek: merre tart a Google különböző eszközökön?
A keresőmarketing folyamatosan változik. Ma már nagyon sok stratégia nem működik, ami néhány éve még sikereket hozott. Ez elsősorban a Google fejlődéséből következik. A Google pedig a mi igényeinket elégíti ki. Hogy változtak meg a keresési szokásaink az elmúlt 3 évben?
A hagyományos keresésnek tulajdonosi oldalról megvan az a hátránya, hogy a különböző szempontok szerinti szűkítések túl jól működnek, vagyis az érdeklődő csak a katalógusnak körülbelül 30 százalékát tudja átnézni, miközben keres valamit. A vizuális keresésnél ez nem fordul elő, hiszen a rendszer minden hasonló terméket ki fog listázni a vevőnek, nemcsak ugyanazt a három ruhát nyolc különféle színben.
A vevő számára a képalapú keresés gyorsítja az ügymenetet, kiküszöböli a kategóriák közötti hosszas böngészés szükségességét, így megkönnyíti a vásárlási döntést. A gyorsaság miatt a vevők nagyobb hajlandóságot mutatnak a visszatérésre is.
A webshop számára pedig lehetővé teszi, hogy a feltöltött képen szereplő termékhez hasonló, de különféle árfekvésű találatokat is megmutasson, így terelve a vevőt a drágább áruk felé. Könnyen lehetővé válik az upsell árukapcsolás is, hiszen ha például a vásárló egy inget keres, mutathatunk neki modelleket, akik azt az inget farmerral, chinoval, szoknyával vagy öltönnyel viselik. Ráadásul a látogatót nem akasztják meg a készlethiányok, hiszen azokat egyszerűen ki lehet hagyni a találatok közül.

A vizuális keresés az Y és Z generáció esetében csodafegyver lehet, hiszen remekül használható mobilon és chatbotokkal összekötve, így a vásárlói élmény nagyon hasonló lesz ahhoz, mintha üzletben vásárolna a vevő. De természetéből fakadóan adja magát a közösségimédia-használathoz integrálás is, ami ma már ezen korcsoportok vásárlói döntéseinek kétharmadát befolyásolja jelentősen.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo