Az egyetemisták között már terjed a mobiltárca

Négy diákból egy biztosan használna mobiltárcát, egyötödüknek pedig már van is ebben tapasztalata – derült ki a Mastercard legfrissebb kutatásából. A felmérés szerint az egyetemisták 29%-a vásárol rendszeresen online, míg mobilon keresztül ez az arány 20%.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Mastercard kutatása az egyetemisták fizetési szokásait vizsgálta, arra keresve választ, hogy ez a generáció hogyan viszonyul a kártyás és mobilfizetési technológiákhoz. A kutatásban több mint 1500 diák vett részt, ők 20 felsőoktatási intézmény diákjai közül kerültek ki. A válaszadó hallgatók 70%-a alapképzésben tanul, háromnegyedük 19 és 25 év közötti.

Kép: NFC

Az online kérdőíves kutatás eredményei azt mutatják, hogy az egyetemisták nyitottak az új megoldásokra - minden negyedik egyetemista például biztosan használna mobiltárcát, ha lenne rá lehetősége.

Az egyetemisták költéseik nagy részét bankkártyával intézik

A vizsgálatból kiderült, hogy a diákok igyekeznek tudatosan tervezni pénzügyeiket, bankkártyájukat pedig előszeretettel használják. Az 1507 fős minta 74%-a az egyetem mellett főállásban, vagy alkalmanként dolgozik. Fizetésük és más, például otthonról vagy ösztöndíjból származó bevételük pedig nagyrészt bankszámlájukra kerül (53%), így elektronikusan elérhető.

A válaszadók több mint fele a bevétele teljes- vagy nagyobb részét a számlájára kapja, és csupán 6% nem, vagy csak kis részben kapja ide pénzét.

A diákok 61 százalékát otthonról is támogatják anyagilag, de szabadidős tevékenységeiket igyekeznek a maguk által megkeresett pénzből fedezni. Legnagyobb arányban a szórakozásra, például fesztiválokra és koncertekre költött összeget fedezik munkából származó bevételből (92%), de étkezésre (75%), utazásra (73%) és tanszerek (68%) vásárlására is gyakran költenek saját pénzükből.

Ezen kiadásaik nagyjából felét fizetik bankkártyáról (51,6%) – annál többet, minél nagyobb arányban kapják pénzüket számlára.

Kihasználják a digitális eszközök adta lehetőségeket

A Mastercard azt vizsgálta a felmérésben, hogy az Y generációs egyetemisták hogyan viszonyulnak a digitális világhoz általában, és ez hogyan mutatkozik meg fizetési szokásaikban.

A - többnyire a húszas éveik elején járó - válaszadók 85%-a használja mobilját a közösségi média elérésére, sokan keresgélnek (80%), böngésznek (75%) telefonjukkal, és a legfontosabb funkciók között van a levelezés (83%) is.

A mobil azonban a mostani egyetemisták számára már nem csak a szórakozást jelenti. Számla- és mobilfizetést egyötödük bonyolít le okostelefonon keresztül, és további 33 százaléknak van már ilyen tapasztalata. Ők többnyire ételt rendelnek telefonon (47%), vagy mozijegyért (47%), esetleg parkolásért (37%) fizetnek így.

Már az újgenerációs mobilfizetést is használják

A Mastercard vizsgálta az egyetemisták mobiltárcához való hozzáállását is. Erre a csoportra jellemző, hogy míg telefonjuk mindig kéznél van, sokakkal előfordul, hogy bankkártya vagy készpénz nélkül indulnak el otthonról, így számukra különösen fontosak az innovatív mobiltechnológiai megoldások.

Nyugaton már megpedzették a fizikai pénz kivezetésének a gondolatát
A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy a fejlettebb nyugat-európai és skandináv országok már megpedzették a fizikai pénz kivezetésének gondolatát. Ennek előnye a feketegazdaság mérséklése és a banki tranzakciók gyorsulása, s első lépései a bankkártya-használat általánossá válása, illetve az érintés nélküli fizetési módok elterjedése. 2017 júliusában a GKI Zrt. lakossági felmérést készített a bankkártyák elterjedtségéről, használatról, valamint az érintéses (PayPass), illetve a mobiltelefonos fizetés várható használatáról (amit a következő cikkünkben részletezünk).
Egy korábbi kutatásból kiderül, hogy majdnem minden egyetemista (95%) használ okostelefont. Most megtudtuk, hogy 7% már rendszeresen fizet mobiltárcával, további 13% pedig alkalmanként.

Az új technológiát összességében a megkérdezett egyetemisták közel háromnegyede (72%) értékelte pozitívan. 49% elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben használná, négyből egy diák pedig biztosan fizetne így, ha a feltételek adottak lennének. Ehhez az kell, hogy a felhasználó rendelkezzen megfelelő bankkártyával és telefonnal, bankjánál pedig legyen elérhető mobiltárca.

A mobil mindig kéznél van

A mobiltárcás fizetést a diákok egyelőre nem a mindennapi fizetés alternatívájaként képzelik el, hanem valamilyen rendhagyó helyzetben, például, ha otthon felejtik bankkártyájukat, vagy olyan helyeken, ahol a készpénz használata körülményes lehet - fesztiválokon (50%) és szórakozóhelyeken (45%).

A bankkártyás fizetéshez képest a mobilfizetés előnyét leginkább abban látják, hogy a telefon, ellentétben a készpénzzel és a bankkártyával mindig kéznél van, valamint kényelmes és praktikus fizetési módot kínál, amihez még a bankkártyát sem kell előkeresni.

 

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo