A Mastercard kutatása az egyetemisták fizetési szokásait vizsgálta, arra keresve választ, hogy ez a generáció hogyan viszonyul a kártyás és mobilfizetési technológiákhoz. A kutatásban több mint 1500 diák vett részt, ők 20 felsőoktatási intézmény diákjai közül kerültek ki. A válaszadó hallgatók 70%-a alapképzésben tanul, háromnegyedük 19 és 25 év közötti.
Az online kérdőíves kutatás eredményei azt mutatják, hogy az egyetemisták nyitottak az új megoldásokra - minden negyedik egyetemista például biztosan használna mobiltárcát, ha lenne rá lehetősége.
Az egyetemisták költéseik nagy részét bankkártyával intézik
A vizsgálatból kiderült, hogy a diákok igyekeznek tudatosan tervezni pénzügyeiket, bankkártyájukat pedig előszeretettel használják. Az 1507 fős minta 74%-a az egyetem mellett főállásban, vagy alkalmanként dolgozik. Fizetésük és más, például otthonról vagy ösztöndíjból származó bevételük pedig nagyrészt bankszámlájukra kerül (53%), így elektronikusan elérhető.
A válaszadók több mint fele a bevétele teljes- vagy nagyobb részét a számlájára kapja, és csupán 6% nem, vagy csak kis részben kapja ide pénzét.
A diákok 61 százalékát otthonról is támogatják anyagilag, de szabadidős tevékenységeiket igyekeznek a maguk által megkeresett pénzből fedezni. Legnagyobb arányban a szórakozásra, például fesztiválokra és koncertekre költött összeget fedezik munkából származó bevételből (92%), de étkezésre (75%), utazásra (73%) és tanszerek (68%) vásárlására is gyakran költenek saját pénzükből.
Ezen kiadásaik nagyjából felét fizetik bankkártyáról (51,6%) – annál többet, minél nagyobb arányban kapják pénzüket számlára.
Kihasználják a digitális eszközök adta lehetőségeket
A Mastercard azt vizsgálta a felmérésben, hogy az Y generációs egyetemisták hogyan viszonyulnak a digitális világhoz általában, és ez hogyan mutatkozik meg fizetési szokásaikban.
A - többnyire a húszas éveik elején járó - válaszadók 85%-a használja mobilját a közösségi média elérésére, sokan keresgélnek (80%), böngésznek (75%) telefonjukkal, és a legfontosabb funkciók között van a levelezés (83%) is.
A mobil azonban a mostani egyetemisták számára már nem csak a szórakozást jelenti. Számla- és mobilfizetést egyötödük bonyolít le okostelefonon keresztül, és további 33 százaléknak van már ilyen tapasztalata. Ők többnyire ételt rendelnek telefonon (47%), vagy mozijegyért (47%), esetleg parkolásért (37%) fizetnek így.
Már az újgenerációs mobilfizetést is használják
A Mastercard vizsgálta az egyetemisták mobiltárcához való hozzáállását is. Erre a csoportra jellemző, hogy míg telefonjuk mindig kéznél van, sokakkal előfordul, hogy bankkártya vagy készpénz nélkül indulnak el otthonról, így számukra különösen fontosak az innovatív mobiltechnológiai megoldások.
Az új technológiát összességében a megkérdezett egyetemisták közel háromnegyede (72%) értékelte pozitívan. 49% elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben használná, négyből egy diák pedig biztosan fizetne így, ha a feltételek adottak lennének. Ehhez az kell, hogy a felhasználó rendelkezzen megfelelő bankkártyával és telefonnal, bankjánál pedig legyen elérhető mobiltárca.
A mobil mindig kéznél van
A mobiltárcás fizetést a diákok egyelőre nem a mindennapi fizetés alternatívájaként képzelik el, hanem valamilyen rendhagyó helyzetben, például, ha otthon felejtik bankkártyájukat, vagy olyan helyeken, ahol a készpénz használata körülményes lehet - fesztiválokon (50%) és szórakozóhelyeken (45%).
A bankkártyás fizetéshez képest a mobilfizetés előnyét leginkább abban látják, hogy a telefon, ellentétben a készpénzzel és a bankkártyával mindig kéznél van, valamint kényelmes és praktikus fizetési módot kínál, amihez még a bankkártyát sem kell előkeresni.