Az internet kialakulásával és fejlődésével, számos szakma született meg vagy specializálódott, viszonylagosan rövid idő alatt, illetve a technológiai fejlődés dinamikájával parallel. Jogosultságukat, természetesen gazdasági érvek támasztják alá, hiszen az internetes technológiák alkalmazása, a teljes vállalati működést, átfogóan profitnövelően érintheti, befolyásolhatja. Az egyes szakmák iránti szívóerő, tehát a „felismerés és alkalmazás” ütemében nőttön növekedő. Ma Magyarországon, mintegy 10 ezer ember foglalkozik az Internet valamely szegmensével, úgymint Internet-marketing, e-commerce, újságírás, – tudhatjuk meg Szekfű Balázstól a Carnation Consulting vezetőjétől.
Évente, mintegy 1000-1500 honlap elkészítésére jelentkezik igény, ezekért pedig komoly summákat hajlandóak feláldozni a cégek. Becslések szerint ezt a piaci keresletet, mintegy 300–500 gazdasági társaság próbálja kielégíteni, a nem hivatásszerűen végzőkről nem beszélve. A fejlesztések díjai, elég változatosak. Óradíj tekintetében az 5-10 ezer forint az általános, de ha a komplett honlap megjelenést tekintjük, akkor a 200 ezer forintot mint alsó határt vehetjük nyugodtan alapul. Az árakat érzékelve kétszeresen is vonzónak mutatkozik e terület, hiszen az internetes stratégiák sikeres alkalmazása alapvető vállalati érdek, így a kereslete hosszú távú, valamint a piac már beszabályozta az árakat annyira, hogy a belefektetett tudás megtérüljön. Természetesen a vezető webfejlesztők árai magasabbak, az előzőek duplája is lehet óradíj viszonylatban, ezt azonban jellemzően a multik veszik igénybe. Az e területen dolgozók növekvő száma, már egyre sürgetőbbé tette, ezen szakmák, szakmai szempontok szerinti osztályozását, követelményrendszerének a felállítását, melyre a kamarák vagy egyesületek létrehozásával végre mód lesz. Ez azért is szükséges, mivel a webalkalmazások felhasználása marketing eszközként, gyakran a fejlesztők ötletein kellett, hogy alapuljon, holott az nem az ő feladatuk kell, hogy legyen. Ezt az „elmosódást” fogja feloldani az a kezdeményezés, amelyet a Matáv oktatási keretein belül, a webdesigneri és webmasteri szakmák oktatására és állami elismerésére irányul. A Matáv oktatási menedzserének tájékoztatása szerint, a cég e-hónaptól indítja az E-Akadémiát, ahol többek között a fenti szakmákat tanítják, de a hallgatóság igénye szerint, több modul kiválasztására is lehetőség lesz.
A webdesigner pontosan ismeri a web játékszabályait. Tudja, mekkorák lehetnek az adatsorok, hogyan alakítandó a kép és szöveg aránya, milyen feliratokat és milyen színeket tud az érdeklődő látogató problémamentesen letölteni, tudja, milyen játékok (animációk, képsorok, fantáziamegoldások) alkalmazhatók gyorsan, megnyerően és egyben szórakoztatóan. A webtervezőknek is megvannak azonban a maguk határai, különösen ha a tartalomról van szó. Értenek a megvalósításhoz, de nem marketing szakemberek. Ha hiányoznak az alapok, mesterségükkel mindig is csak a felszínen mozognak. Így aztán olyan weboldalak is születhetnek, amelyek pusztán öncélúak, cél és terv nélkül jelennek meg a weben, és a szó szoros értelmében „se fülük, se farkuk”.
A push-pull-stratégiák segítségével megpróbálhatjuk a weblátogatásokat a különböző csalogató eszközök alkalmazásával a kívánt irányba terelni, pl. bannerekkel, linkekkel, keresőfunkció-bejegyzésekkel stb.
A website-ok nem elektronikus prospektusok, ahol ugyanazt találjuk, amit a nyomtatott verzióban. Az információkat itt nemcsak száraz fogyasztásra kell készíteni, hanem szórakoztatóan is. Az információk befogadásának és a tanulásnak, ismeretszerzésnek szórakoztatással kell párosulnia, ezt jelölik az infotainment és az edutainment kifejezések (information/információ – education/művelődés, oktatás – entertainment/szórakoztatás), amelyek ma már a tartalmi üzenetformálás alapelveinek számítanak.
Forrás: Karrier Online
A webdesign piaca
Ma Magyarországon, mintegy 10 ezer ember foglalkozik az internet valamelyik ágával, a honlaptervezéstől az e-commerce-n keresztül, az internetes marketingtevékenységig. Miért is van szükség ezekre a szakmásodásokra és milyen számok jellemzőek manapság?
Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?
Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. december 10. 15:30
Véleményvezér
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot
A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet
Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait
Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.