A reklámnak vége?

A digitális televíziózásra való átállás számos kihívás elé állítja a médiaipart és a médiapiac szereplőit, és hat a reklámiparra is. A legtöbb kérdést azonban ma még nem az új technológia megjelenése hozza felszínre, hanem az ettől függetlenül is lejátszódó fogyasztói szokásváltozások. Magyarországon ugyanis a digitális televíziózásban rejlő lehetőségekről még inkább csak beszélni lehet, semmint élvezni azok előnyeit.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Átalakulóban van a médiaipar, és változik a médiapiac szerkezete. Ez persze minden érintett szereplőre hatással van, így ránk, tévénézőkre is. A londoni Lovelace Consulting tavaly publikált tanulmánya szerint például az IPTV - a szélessávon bármikor letölthető tévéadás - öt éven belül felborítja a televíziózásról alkotott jelenlegi képet. A digitális tévézésben rejlő lehetőségekről is hasonlóan vélekednek egyes szakértők.

James Bond és a telefon

A digitális technológia fejlődésének egyik fontos következménye a műsor egyidejű felvételére és lejátszására képes, ma már itthon is terjedő digitális videofelvevő (DVR) megjelenése, amellyel megoldható, hogy a műsort később nézők elkerüljék a reklámokat. Örsi Zoltán, az AGB Nielsen Médiakutató munkatársa szerint ez előfordulhat, de erre vonatkozóan még nincsenek mérések. Persze a hagyományos tévénézéskor is megesik, hogy a néző a reklám alatt kimegy a szobából. Mérések szerint a reklámblokkok alatt a nézettség jelentősen esik, és az elkapcsolások száma is nő.

-A fogyasztók nyitottsága a reklámokra valóban csökken, és az újabb technológiák is elősegítik a reklámkerülés lehetőségét. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a fejlődést kellene lefékezni, hanem azt, hogy a reklámiparnak kell a kihívásokra megfelelően reagálnia és átalakulnia - mondja Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára.

Az egyik opció például a műsorokban való termékelhelyezés, amelynek a lehetőségéről éppen most tárgyalnak az Európai Unióban. Mostanáig ugyanis az európai médiatörvény szigorúan tiltotta az ilyesfajta reklámformát, szemben az amerikai gyakorlattal, ahol hosszú évek óta működik ez a struktúra. Például a James Bond-filmekben szereplő autók vagy napjainkban már a főhős mobiltelefonja is reklámozott márka. Most úgy tűnik, a közeljövőben az európai médiaipar is élhet a termékelhelyezés lehetőségével, azaz hogy egy gépkocsi vagy egy szeszesital márkája hangsúlyosan megjelenjen egy filmben, persze pénzért. A részletek azonban ma még nem tisztázottak, többek között például az sem, hogy a fogyasztó figyelmét milyen formában kell felhívni arra, hogy reklámhatás éri. Merthogy tudnia kell róla. Ez egyrészt törvényi kötelezettség, másrészt a hatékonyság kérdésében is szerepe van a tudatosságnak.

- Tömeges mértékben egészen biztos, hogy nem helyettesítheti a hagyományos spotokat, hiszen a műsor nézhetetlenné válna. Amellett promóciós üzenetek közvetítésére sem alkalmas ez a hirdetési forma. A hatékonysága is egészen bizonyos, hogy más, mint a hagyományos reklámnak. Ha a műsorba illik a termék, akkor akár hatékonyabb hirdetési forma is lehet - teszi hozzá főtitkár.

Plusznézettség vagy pluszkihívás?

A reklámkerülés mértékének valószínűsíthető növekedése hathat a reklámidő árára is: ha kevesebben nézik, alacsonyabb áron lehet eladni a perceket. Ezzel viszont csökken a gyártásra fordítható összeg, tehát ez sem válik a tévéműsorok javára. Ugyanakkor az Egyesült Államokban a Nielsen Media Research által mért nézettségi adatok szerint a leginkább kedvelt műsorok nézettsége további négy százalékkal nőtt a későbbi letöltések (time-shifted viewing) következtében. Bár a csekély számú minta óvatos adathasználatot követel, a hirdetési időket értékesítők számára ez érv lehet ahhoz, hogy ne csökkenjenek, hanem akár emelkedjenek is az árak.#page#

A késleltetett televíziózás felvet még egy kérdést a reklámidővel kapcsolatosan: a nem lineáris műsornézéssel sokkal nehezebb időben jól elhelyezni a reklámot. Jóllehet a tartalom alapján valószínűsíthető, hogy kit vonz az adott műsor, ám az időpont már nem ad támpontot a hirdetőnek.

Abban a legtöbb reklámszakember egyetért, hogy a közeljövőben a hirdetési formák jelentősen átalakulnak. A műsorokba épült imidzshirdetések mellett a rövidebb, minőségi reklámokból álló blokkoknak és különböző formákban a szponzorációnak lehet jövője, illetve a személyre szabott kampányoknak. A specializált, testreszabott reklámok elterjedésében amúgy a digitális rendszerek tömegessé válása pozitív hatású lehet. A technológia ugyanis lehetővé teszi, hogy minden háztartásba, minden családtaghoz célzott hirdetések jussanak el, lévén, hogy a felhasználó médiafogyasztási szokása - mikor melyik műsort nézi, éppen mi iránt érdeklődik - pontosan mérhető. Ily módon a fogyasztó reklámként olyan információt kap, amely számára éppen érdekes. Igaz, ez már felvet különböző személyiségjogi kérdéseket is.

A személyes reklámozás hatékonyságára talán az interneten megjelenő hirdetések célba érése alapján lehet következtetni leginkább, bár ez az üzletág sem büszkélkedhet még messze nyúló történelemmel. Mostanában például a Google keresőprogram a beírt tartalomhoz kapcsolódó reklámokat hozza fel. Erre a digitális televíziózás is alkalmas: a nézett tematikus csatornák szerint kapom a reklámot.

 A fejlődés túllépett a médiatörvényen

Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója úgy véli, Magyarországon még kissé korai erről a kérdésről beszélni. Véleménye szerint a hazai médiatörvény értelmezésétől függ egyáltalán az, hogy a késleltetett műsorszórás lehetősége biztosítható-e.

- A jogszabályban az áll, hogy a vezetékes műsorelosztás egyidejű, változatlan műsortovábbítást jelenti. Tehát azt, amit a csatorna ad, egy az egyben kell továbbítani. Kérdés, hogy az időeltolás vagy a reklámkihagyás opciója a műsorba való tartalmi beavatkozást jelenti-e. Amikor a hírigazgatók szinte ölre mennek azért, hogy melyik csatornán mikor megy a híradó, nehezen elképzelhető, hogy a szolgáltató minden további nélkül felajánlhatja az előfizetőinek a bármit bármikor opciót - magyarázza a kommunikációs igazgató.

Pedig a technológia ma már szinte mindent lehetővé tesz, sőt! A digitális televíziózás legnagyobb hozama a néző számára éppen az lenne, hogy maga szerkesztheti a műsort. Például összegyűjtve a híreket, megnézhetne többet egymás után, kiragadva azokat az eredeti műsorkörnyezetből, vagy a sorozatok különböző részeit is "levetíthetné" magának egyben. A médiatörvény értelmében azonban mindez csak akkor lenne kivitelezhető, ha egy csatorna kifejezetten ilyen tartalmat készít.

A csatornánként való előfizetés lehetősége szintén a digitális televíziózás vívmánya, ám ma még mind a médiaipar, mind a reklámipar a tömeges tartalomelosztásban érdekelt. Miután az analóg műsorelosztás esetén egy háztartás kénytelen az adott csomagra előfizetni, a csatornák nézettségtől függetlenül jutnak bevételhez. Egyelőre - állítja Szűcs László - úgy látszik, a műsorkészítők sem érdekeltek abban, hogy a nézettség legyen a legfontosabb fokmérő.

A szabadon hozzáférhető csatornák a reklámbevételekből élnek, míg a tematikusak kevesebb reklámot adnak, és az előfizetők által fizetett díjból tartják fenn magukat. Azért az adóért pedig, amely egyáltalán nem sugároz reklámot, sokat kell fizetni. A fogyasztónak tehát tudomásul kell vennie, hogy ha olcsón szeretne tartalomhoz jutni, el kell viselnie a reklámokat, legfeljebb kimegy a szobából. Ingyen ugyanis nincs tartalom.

Teljes cikk a Piac és Profit októberi számában.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo