Takács Péter előadásában a Microsoft Üzleti megoldások konferenciájának első szekciójában az új üzletág magyarországi stratégiájáról és termékfejlesztési elképzeléseiről hallhatott a közönség. Ládonyi János pedig a Microsoft Business Solutions által kínált integrált vállalatirányítási rendszereket és az azok eredményes implementációját biztosító szolgáltatások körét tekintette át.
A Microsoft először ezen a konferencián hozta nyilvánosságra új üzletágának, a Microsoft Business Solutions-nek (MBS) a portfólióját. A Microsoft így mostantól Magyarországon olyan ERP (Enterprise resource Planning) integrált vállalatirányítási rendszereket kínál, amelyek minden vállalati méretre megoldást nyújtanak. Az új üzletág három egység összegyúrásából jött létre, és hetedikként integrálódott a Microsoft üzletágai közé. Az MBS úgy jött létre, hogy a Microsoft két évvel ezelőtt felvásárolta a Great Plains-t, amely Észak-Amerikában rendelkezett nagy piaci részesedéssel a közép és nagyvállalati ERP szegmensben. A Microsoft európai céget is keresett új üzletágához, ezért tavaly felvásárolta a dán Navision-t is, amelynek két terméke a Navision és az Axapta. A harmadik üzleti egység a kisvállalatokat kiszolgáló bCentral lett, amely azonban hazánkban még nincs jelen.
A Navision elsősorban középvállalatoknak szól (250 főig), ahol a vállalat nem bonyolult ügyviteli és üzletviteli folyamatait egységes keretbe kell foglalni, az Axapta pedig ideális a bonyolult üzleti folyamatok kezelésére, illetve a több telephellyel rendelkező nagyvállalatok számára (250 fő felett). A Navision és Axapta termékek a teljes vállalati skálát lefedik: a Navision moduláris felépítésű (pénzügy, számvitel, disztribúció, termelésirányítás, e-business, ügyfélkezelés, retail management, HR stb), így lépésenként, alacsony költséggel vezethető be a legkisebb vállalatoknál is. „A Navision és az Axapta azért lett sikeres az európai piacon, mert rendkívül gyorsan lehet őket testre szabni és az implementációs folyamat is rövidebb, mint más rendszerek esetében. Egy bonyolultabb átlagos bevezetés is csupán 5-6 hónapot vesz igénybe” – mondta Takács Péter, a Microsoft Magyarország kereskedelmi igazgatója.
A termékek fejlesztésénél első lépés volt a lokális (magyar verzió) alap kialakítása, középtávon a meglévő és új alkalmazások fejlesztése van soron (például Microsoft CRM, Business Portal). A Microsoft hosszú távú törekvése pedig az, hogy az ERP rendszereket .NET alapra helyezzék, lehetővé téve az igazi integrációt a például elemző funkciókkal is rendelkező MS Office, Excel vagy Outlook programokkal. „A Microsoft a partnereire helyezi a hangsúlyt, akik az ügyfélnél a testre szabást és a bevezetést végzik. A Microsoft nem fog megjelenni az ügyfeleknél, hanem minden energiáját a partnerei képzésére, a tudásbázis létrehozására fordítja majd” – hangsúlyozta az előadó.
Az MBS integrált vállalatirányítási rendszerei az üzleti élet lényeges szereplőit összekötik egymással, lefedik az erőforrás menedzsment (EM), az analízis, az ellátási lánc menedzsment (SCM), valamint a CRM (ügyfélkapcsolat menedzsment) területeit – mondta Ládonyi János. - A Navision és az Axapta irányítási rendszerek rugalmasan igazodnak a vállalati mérethez és az üzleti folyamatok komplexitásához. Az Axapta ideális a nemzetközi és bonyolult üzleti folyamatokkal rendelkező közép- és nagyvállalatok, költségvetési intézmények számára, míg a Navision a kis- és középvállalati, költségvetési szegmensnek nyújt üzleti megoldást. A kisvállalkozások számára további kapcsolódó alkalmazások várhatók, mint például a MS CRM, a Business Desk és Framework, vagy a Professional Services Automation.
A Navision ERP II magában foglalja a CRM, EM, SCM, valamint a riportolás és analízis, illetve az e-business területeket. A Navision moduljait vagy alrendszereit (pénzügy/számvitel, disztribúció, termelésirányítás, CRM, eBusiness) az egyéni igényeknek megfelelően egyenként lehet bevezetni. A pénzügy/számvitel modul természetesen megfelel a magyar előírásoknak, a disztribúciós modul fejlett visszáru kezelést tartalmaz, a termelési modul pedig a gyors változásra hangolt. Az eBusiness modul nagy előnye, hogy összekapcsolja a nagykereskedelmi és kiskereskedelmi partnereket, valamint „ERP-ERP” elektronikus dokumentum cserét tesz lehetővé.
A nagyvállalati szegmens üzleti megoldása, az Axapta, a Navisionhoz hasonlóan ERP II funkcionalitással bír, és az üzleti élet összes szereplője között megteremti a kapcsolatot. Pénzügy/számviteli moduljában újdonság a vállalati csoportmodellezés, a disztribúció modulban a választható költségmodellek, a termelési modulban a termék konfigurálhatóságának lehetősége, az ügyfélkapcsolatok kezelésénél pedig a webáruház. Az Axapta bővebb funkcionalitással bír a Navisionnál, tartalmaz még projektirányítási és humán erőforrás gazdálkodási (HR) modult is, továbbá többszintű elemzési lehetőséget nyújt. A Microsoft emellett partnerein keresztül OnTarget értékesítési és implementációs módszertant alkalmaz a rendszerek bevezetésénél, amely meggyorsítja a folyamatot. Egy standard pénzügy/számviteli rendszer bevezetése 5-10 nap, míg egy standard funkcionalitású, némi testre szabást igénylő ERP rendszer 6-7 hónap alatt bevezethető, tipikusan 10-30 millió forintból.
A Navision licencbevételeit tekintve tavaly az első volt a világpiacon, és 2001-ben licencbevételeinek a 95 százaléka származott a középvállalati szegmensből. Az MBS indirekt partnerhálózati értékesítést folytat, amely úgy lett felépítve, hogy az ügyfél testre szabott termékhez jusson. A standard terméket a helyi vállalatok lokalizálják, a helyi partnerek értékesítik és bevezetik, az ügyfél pedig ezáltal testre szabott, egyszerre globális/lokális termékhez jut, maximális támogatással.
Vityi Péter nyitóelőadása
Pascal Hureau (Gartner) és Rune Zakariassen (Accenture) előadása a plenáris ülésen
Mező Gyula és Kővári Gábor az InfoCitiről (II. szekció)
Dénes Gábor az intranetről és a portálokról (III. szekció)
Bátorfi Péter és Inotay Balázs a Microsoft BizTalkról (IV. szekció)