A sikeres szoftverbevezetés 7 pontja

Informatika nélkül ma már nem elképzelhető egy cég működtetése - már a törvényi előírásoknak sem tudunk ennek hiányában megfelelni. De a hatékonyság miatt is érdemes kihasználni az új fejlesztések nyújtotta lehetőségeket. A többség számára egy szoftver bevezetés azonban inkább félelmetes és utálatos dolog. Nem kéne így lennie.

Ma már egyetlen cég sincs meg informatikai háttér nélkül. A vállalatirányítási rendszer pedig arra is képes, hogy a kis- és középvállalkozások általános problémájának – tudniillik, hogy sok a költségük és kevés a bevételük – okát feltárja. A kis- és középvállalatoknak először arról kell dönteniük, hogy milyen megoldásra van szükségük, amely ár–érték arányban optimálisan kiszolgálja az igényeiket, majd ki kell választaniuk a szállítót. Egyik sem könnyű feladat, ráadásul a döntés hosszú évekre szól.

Kép:PP archív

Sorra jelennek meg a kisebb vállalatok igényeire butított verziók, de a kkv-tudás mégis gyakran hiányzik ezekből a rendszerekből, hiszen alapvetően nem a klasszikus kisvállalatok működési szisztémájára fejlesztették őket. Bizonyos árbevétel, tudás és felhasználószám alatt egy nagyobb vállalatirányítási megoldás megöli a céget. Sokan erejükön felül vállalják a bevezetést, de a működési hatékonyságuk helyett a terheik nőnek. Ráadásul a nagy nemzetközi megoldások esetében a frissítés vagy a verziókövetés olyan magas költséget ró az üzemeltetőre, hogy azt egy kkv nem engedheti meg magának. Ezért érdemes lehet hazai megoldást választani, még akkor is, ha megvan az a furcsa szokásunk, hogy jobban bízunk a külföldi termékben.

Egy rendszer bevezetése mindig több szereplő együttműködésén alapszik, ezen az együttműködésen múlik az eredmény is, hogy mennyire lesz sikeres a projekt. Egy komplex rendszer bevezetésénél a szolgáltató cég birtokában van a szakmai tudás és felkészültség, hogy hogyan lehet egy szoftvert hatékonyan bevezetni, de ez csak a siker egyik összetevője. A szoftver megfelelő implementálása során ugyanekkora szerep jut a vállalkozásnak is, ahol a rendszert majd használni fogják. A saját vállalkozásunkat mi ismerjük a legjobban, mi tudjuk, hogy mi hogyan működik, mi vagyunk az információk birtokában, nem pedig a szoftvert szállító cég. Nekik legfeljebb egy megfelelő bevezetésmódszerük (know-how) van - mondja szakértőnk, Giller Tamás. (Ezért valójában a sikeres szoftver bevezetéshez két projektmenedzserre van szükség.)

A sikeres szoftverbevezetés 7 pontja

1. Döntsük el, hogy milyen problémára várunk választ a hazai IT-megoldástól, és keressük meg a piacon az alkalmasakat erre.

2. Szedjük össze pontokba, hogy mit szeretnénk az informatikával megoldani.

3. Konzultáljunk a szállítókkal, vagy keressünk független tanácsadókat.

4. Nézzük végig a referenciákat: azok mennyire hasonlítanak a mi cégünkre, mit mondanak a szoftverről azok, akik már évek óta azt használják.

5. Kérjünk specifikációt a kiválasztott szállítóktól: ők hogyan oldanák meg az adott problémát.

6. Az így elindult párbeszéd alapján lehet árajánlatot kérni. A jó árajánlat skálázható, tételesen felsorolja, hogy mit ad és mennyiért. Tisztán kell látnunk a bevezetési struktúrát, a várható tanácsadói órákat, a később esedékes költségeket, hogy hitelesen tudjuk összehasonlítani az ajánlatokat.

7. Kérjünk demóbevezetést azoktól a szállítóktól, amelyeknek a megoldása szóba jöhet. Ez három-négymillió forint feletti megrendeléseknél éri meg a feleknek, ebben az esetben ugyanis a fejlesztő már munkaórát fektet be. Ezen a ponton derül ki az is, hogy ki mennyire rugalmas, és kialakul-e a bizalom a szállítóval szemben. Az ár mellett ez is nagyon fontos!

Mennyibe kerül egy ERP rendszer?
Amennyiben egy vállalkozás ERP (vállalatirányítási) rendszer bevezetése mellett dönt, nagyon fontos döntési tényező az ár. Különböző rendszerek összehasonlításakor tisztában kell lennünk a felmerülő összes költséggel. Szakértőnk segít, hogyan tudjuk a legpontosabban meghatározni egy bevezetendő ERP (vagy egyéb más) rendszer árát, költségét és néhány jó tippet is ad, mire figyeljünk.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo