Van egy dolog, amiben rosszabbak a webáruházak

Az internetes üzletek, technológiai vállalkozások számos előnyét sorolhatjuk – különösen a hatékonyság és az innováció tekintetében – a hagyományos világban működő versenytársakkal szemben. De van egy pont, amelyben komoly lemaradással küzdenek, és ez a „közösség ereje”, a social proof.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A tömeg erejével szemben hátrányban vannak a webáruházak – Kép: SXC

Mindegy, mivel foglalkozik az online biznisz, a tömeg ereje éppúgy hat itt is, mint a hagyományos üzleti szférában. A különbség az, hogy a digitális világban jóval nehezebb megmutatni, milyen sokan választották a termékünket vagy a szolgáltatásunkat. De azért nem reménytelen, ahogyan azt néhány példa is mutatja. Sőt, egyértelműen megéri erre fejlesztési forrást áldozni – állítja Ruslan Kogan, az ausztráliai Kogan.com e-kereskedelmi startup alapítója és ügyvezetője a Fastcompany.com-on megjelent cikkében.

A tömeg ereje

Ha lát egymás mellett két kávéházat, és az egyikben hatalmas a tömeg, a másik pedig teljesen üres, melyikbe megy? Abba, ahol sokan vannak. Még akkor is, ha a másik olcsóbb, és jobb kávét kínál. Az emberek ugyanis többnyire azt akarják, amit a másik. A többség követése komfortos döntési helyzet, kényelmesebb, mint önálló pályán mozogni.

A tömeg erejének hatása jelen van életünk különféle mozzanataiban, sokszor nem is tudatosan. Amikor elsétálunk egy üzlet mellett, ahol a pénztárnál kígyózó sorban állnak a vásárlók, az agyunk automatikusan két dolgot mond: bizonyára biztonságos itt vásárolni, bizonyára megéri megvenni, amit itt kínálnak. Nincs ebben semmi rossz, sőt bizonyára ez a leghatékonyabb módja annak, hogy a modern mindennapok komplexitásában könnyedén eligazodjunk.

Az offline élet szinte minden területén találunk példát „social proofra”, arra, hogy a többség választása hat az egyéni döntésekre, legyen szó márkaválasztásról vagy akár csak arról, hogy ahol sokan vannak, ott valószínűleg egyre többen lesznek.

Kicsi is, lassú is még, de ez a jövő
Még mindig le vagyunk maradva az e-kereskedelem elterjedtségében a régió más országaihoz képest. Csehországban kétszer, Lengyelországban tízszer annyi webáruház van, mint nálunk.
De mi a helyzet a virtuális világban? Honnan tudjuk, hogy tömeg van egy webáruházban, vagy hogy hányan látogatnak egy oldalt?

Az offline üzleti élet legfőbb előnye az online világgal szemben, hogy képes a közösség befolyásoló erejét kiépíteni. Ám Kogan szerint erről a vevőszerző módszerről az online világ szereplőinek sem szabad lemondaniuk, meg kell próbálniuk megszerezni a közösség marketingerejét. A vásárlóknak ugyanis legalább annyira – ha nem még jobban – kell bízniuk a weboldalban, mint egy fizikai üzletben annak érdekében, hogy vásároljanak.

Magányosan a webáruházban

A weboldalak természetükből eredően „magányos helyek”, de tehetünk ez ellen. Kihasználhatjuk például a közösségi oldalak kínálta hálózatépítési lehetőséget, hogy megteremtsük a bizalmat. Többféle alkalmazás létezik, amely ily módon támogatja az értékesítési kampányok hatékonyságát.

Mivel az oldalunkra látogatóknak is szükségük van arra a tudatra, hogy mások is járnak az áruházban, vásárolnak ott, tegyük láthatóvá a vevőket! Ez éppúgy serkentőleg hat az aktivitásra, mint a tömeg látványa egy áruházban vagy a kávézóban. A Kogan.com oldalon például az aktuális vásárlásokat az oldal bal alsó sarkában felugró ablak jelzi. Ez egyrészt megmutatja, hogy mások is járnak az üzletben, másrészt felhívja a figyelmet az adott termékre.

Ha valaki először látogat az oldalra, máris nagyobb bizalommal válogat a termékek között, mivel látja, hogy többen használják, vásárolnak, időt töltenek ott. Ez pszichológiailag ugyanolyan hatású, mint a kígyózó sor a pénztárak előtt egy tömött áruházban. Az akciók hatása is erősebbé válik ily módon: az alacsonyabb áron kínált termék gyakrabban ugrik fel az ablakban, mivel többen vásárolják. A hatás nem marad el, éppúgy, mint az üzletekben akciós címkével ellátott áruk esetében sem.

Webbiznisz: behálózva
Az internet mára épp olyan alapvető infrastrukturális elemmé vált, mint az elektromos áram vagy a vezetékes víz. Ahhoz viszont, hogy a felhasználó követni tudja a hihetetlen tempóban elképesztő lehetőségeket ontó technikai fejlődést, neki is fel kell gyorsulnia, legalábbis ami a változáskövetés képességét jelenti.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo