Víziót is vár a VOSZ

A kormány stratégiai célként kezelje az exportot mérsékelten ösztönző árfolyamot, egy mérsékelt infláció ma aligha okoz problémát - nyilatkozza a VOSZ elnöki tanácsadója.

A választások előtt a parlamenti pártok elnökeitől tudakolták, és pontozással minősítették a Vállalkozók és Munkaadók Szövetségében az adott politikai tömörülés gazdasági programját.  A VOSZ ügyvezető elnöke, Demján Sándor ebből az apropóból nyilatkozta is: Hazafias tett lesz, ha a győztes párt nem tarja meg az ígéreteit. A választások után nem sokkal pedig, miközben a szövetség vitatta a felállt új kormányzat adórendszerbe történő évközi visszamenőlegesen is hátrányt okozó beavatkozását, pontokba szedve ismertette az egyensúlyjavító csomagról alkotott véleményét. A folytatásnak is eljött az ideje, augusztus 28-án az Országos Érdekegyeztető Tanácsnak - így tehát egyebek között a VOSZ-nak - adatik meg, hogy a kormányzat konvergencia programjáról tegye közzé meglátását. Vajon letudható a szövetség véleménye annak elismerésével, hogy a győztes kellően hazafias cselekedetet hajtott végre, hiszen egyensúly-javító, illetve a konvergencia programja feketén-fehéren bizonyítja, nem tarja meg a választási ígéreteit? A VOSZ ügyvezető elnökének tanácsadója, Lőrincze Péter a szövetség érvelését fogalmazta meg a Piac és Profitnak adott válaszában.

- Az OÉT elé került dokumentum az én olvasatomban is csak részben egy olyan anyag, amit a konvergencia program megalapozása érdekében rövidesen meg kell a kormánynak küldenie Brüsszelbe - fejtette ki Lőrincze Péter. - Inkább úgy vélem, hogy az alapja lehet egy olyan középtávú nemzeti programnak, mely az egyensúly helyreállítása mellett a fejlesztéssel - ideértve az európai uniós alapokat is - és a reformokkal is behatóan foglalkozik. Ha a VOSZ elé került anyag kormányprogram marad csak, úgy kevés esély van a sikeres végrehajtásra. Olyan cselekvési programmá kell válnia, mellyel a munkavállalók és a munkaadók többsége is egyetért. Ez lehet egy társadalompolitikai-gazdaságpolitikai "nemzeti minimum" és talán az első eset a rendszerváltozás óta arra, hogy az országnak középtávú koherens gazdaságpolitikája van. Vagyis e dokumentumon azután is dolgozni kell majd, hogy azt a kormány Brüsszelnek megküldte és azt a Bizottság netán elfogadta. Az igazi garanciája a sikernek ugyanis az lesz, ha azt az ország, a gazdasági élet szereplői is elfogadják.

Egyensúlyra azonban itt és most van szükség...

- A választási kampány folyamán a VOSZ több alkalommal hangsúlyozta az egyensúly helyreállításának fontosságát és kísérelte meg - jórészt hiába -, hogy a hangzatos kampányígéretek helyett a gazdaság valódi gondjairól essék szó. Számunkra a Gyurcsány-csomag tehát nem meglepetés volt, következésképp megértettük, elfogadtuk annak szükségességét.  A konvergencia program dokumentuma bátran be is vallja, hogy a második Gyurcsány-kormány mandátumának majdnem teljes idejét igényli az egyensúly helyreállítása. Valamennyien tudjuk, hogy önmagukban a megszorító intézkedések nem a mozgósításra, hanem a rezisztencia kiváltására alkalmasak. E programnak tehát kellene, hogy legyen egy - jobb szó híján - "víziója". Mi történik 2009-ig és azután annak érdekében, hogy a munkavállalók és a munkaadók érezzék, hogy helyzetük - nem feltétlenül csak jövedelmük - érezhetően javul? Hol mutatkozik majd az meg, hogy "egy élhetőbb Magyarországot építünk"?

Megtalálták a dokumentumban, hogy hol mutatkozik meg?

- A reformokkal nem szabad várni addig, amíg az egyensúly helyreáll. A reformok nem azonosak azzal, hogy csökkentem a ráfordításokat egy adott ágazatban. Vegyük a közigazgatást. Természetesen szimpátiával olvasom azt, hogy a közszférában "teljesítménykövetelmények megfogalmazása, a felesleges intézmények megszüntetése" a feladat. Nem tartható "a GDP mintegy felét újraelosztó" állam. A közigazgatásban azonban a reform nem egyenlő a pusztán 20 000 fős létszámcsökkentéssel, intézmények megszűntetésével, a működési költségek befagyasztásával. Az állampolgárnak és a vállalkozónak egyaránt jobb szolgáltatásokat kell kapnia, ezekhez könnyebben kell hozzáférnie - szükséges tehát az "e adminisztráció" például, melyet, - helyeselhetően - tartalmaz is a program. A felesleges hatásköröknek kell megszűnniük.#page#

Az újraelosztás főleg felsőoktatási "pénznyelőhelyét" a VOSZ ügyvezető elnöke igen gyakran - finoman szólva - ajánlotta a reformok kidolgozóinak a figyelmébe. Most él a szövetség az alkalommal?

- A közigazgatásénál is kritikusabbnak gondoljuk azt a helyzetet, amit a program az oktatási fejezetben tárgyal. Magam is bíráltam azt az ellentmondást, hogy miközben az "elmúlt 25 évben több mint háromszázezerrel csökkent a gyermekek száma, közel 30 000-rel nőtt a pedagógusok létszáma". A VOSZ folyamatosan ajánlotta, hogy hasonlítsuk össze az azonos feladatot végző tanárok létszámát a rájuk eső diákokéval különböző országokban, és jelentős arányeltérés esetén vonjuk le a következtetést. Ugyancsak kritizáltuk, hogy miközben a műszaki egyetemisták aránya vészesen csökken hazánkban, drámaian nő a kommunikációs szakosok, egyiptológusok száma, természetesen folyamatosan növelve az állástalan diplomások körét. Innen nézve tehát a dokumentumot - mely ilyen változtatásokat is képvisel - nyilvánvalóan támogatandó. De a kevesebb iskolából, kevesebb pedagógusból, kisebb államilag finanszírozott létszámból, kevesebb felsőoktatási intézményből még nem lesz automatikusan magasabb színvonalú középiskola, elitképzés, luxemburgi mértékű idegen nyelvismeret. E fejezetben is jobban ki kellene bontani a "reformszálat".

Lesz vízió és lesz reform is. De mi lesz addig?

- Tény, a belföldi fogyasztást mérsékelni kell, ennek pedig logikus következménye a gazdasági növekedés visszaesése. Ha más területen semmi sem történik. De a magyar gazdaság nyitott, az Európai Unióba szabadon exportálhat. Ki kell mondani, hogy a stabilizációs időszakban hazánk számára a legfontosabb kitörési pont az export.  És akkor talán a beruházások növekedési üteme sem esik vissza 2007-re 60 %-kal. A nyár elejéhez képest a forint árfolyama elmozdult a 240-250-es sávból - az euróhoz mérve - a 270-280-as sávba. Vagyis a középárfolyam felé. A hazai sajtó egy része ezt negatívnak minősítette. Javasoljuk, hogy a kormány stratégiai célként kezelje az exportot mérsékelten ösztönző árfolyamot annál is inkább, mivel egy mérsékelt infláció ma aligha okoz problémát.

Mikorra várja, reméli az eurót a VOSZ, s nevesítené-e a konvergencia programban is a dátumot?

- Üdvözlendő, hogy a program céljai között az első helyre került "a vállalkozások versenyképességén, jövedelmezőségén alapuló növekedés". Ebből a szempontból helyes, hogy az euró bevezetését a program nem erőlteti, céldátumot nem határoz meg. Minden bizonnyal 2002 óta ez lett volna a negyedik évszám. Van egy amerikai mondás, éppen idevág, "ígérj kevesebbet, de teljesíts többet". Jó, hogy-a korábbi kritikákat is figyelembe veszik, a programba bele is fogalmazták, hogy "a hiány mérsékléséhez szükséges források 80 %-át az állami kiadások GDP-hez viszonyított arányának mérséklésével kívánja megteremteni".  De nem jó, hogy még ezzel együtt is 2009-ben az adó és járulékbevételek aránya a GDP-ben a jelenlegit 1,7 százalékponttal fogja meghaladni. Ez pedig a vállalkozások versenyképessége szempontjából rendkívül kedvezőtlen. Különösen áll ez a kis és középvállalkozásokra. A "vízióhoz" szerintünk az is hozzátartozik, hogy az elvonások aránya a GDP-ben belátható időn belül mérséklődjön.

-  A VOSZ hogyan fogadta, hová sorolta a konvergencia program bevételt növelő intézkedéseinek a fejezetét?

- E fejezet egyébként világosan mutatja egynémely pénzügyi szervezet véleményét a vállalkozásokról és azok működéséről. Az elvárt társasági adó azoknak jelent többletterhet, akik a nyereségüket "leköltségelték" és megkerülték az adófizetést - állítja a dokumentum. Aki vállalkozást működtet, az tudja, hogy költséget elszámolni általában nem egyszerű. Kell hozzá szerződés, teljesítési igazolás, számla, utalás. A kettős könyvelést több mint 500 éve ismerjük, alapszabály, hogy valaki költsége másnál bevétel, tehát adóalap. Persze, lehet számlát hamisítani, vásárolni. De talán el kellene ismerni, hogy ez a kisebbség. A vállalkozások többsége igyekszik egyszerűen a felszín felett maradni. A hatóság azonban ahelyett, hogy a valóban bűnöst állítaná elő - ezt szolgálnák az ellenőrzések - , a "kollektív  bűnösség" alapján mindenkit büntet. Könnyű belátni, hogy ezzel csak azoknak a hajlandóságát erősíti, akik eddig tisztességesek voltak, hogy a jövőben tevékenységüket a szürke zóna felé tolják el. Az első Gyurcsány-kormány komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a gazdaságot, amennyire lehet, fehérítsük ki. Ezt kell folytatnia a második Gyurcsány-kormánynak is.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo