Visszarendeződni tilos

A közkiadások a növekedést jócskán meghaladták, miközben a nagy rendszerek a fenntarthatóság problémájával küzdöttek - érvelt a kormányfő.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szabadon választott kűrre Magyarország nem jelentkezett - ideologizálta meg Gyurcsány Ferenc azt, hogy miért is van reformkényszer, avagy reformszükség manapság is. Azért, mert a rendszerváltást követően csak a kötelező gyakorlatokat hajtottuk végre. Vagyis a politikai és gazdasági szerkezetváltáson túl a nagy társadalmi kultúraváltás, valamint a hozzá kapcsolódó magán- és közfelelősség újra rendezése, a nagy állami társadalmi, illetve jóléti rendszerek átalakítása legfeljebb csak töredékesen következett be. A miniszterelnök ezen elvi kérdéseket saját előadása bevezetőjének szánta azon a konferencián, amelyet a GKI Gazdaságkutató ZRt. szervezett november 14-én Reformkényszer és kényszerreform címmel. A kormányfő azzal is érvelt, hogy rámutatott, az elmúlt 15 évben döntően arra kertünk indokokat, miért ne változtassunk a meglévő rendszeren, gyakorlaton. Az utolsó nagyobb reformok 1997 környékén voltak, de azokra is az volt a jellemző, hogy hétköznapjainkra nagyon kis mértékben hatottak. Az igazságszolgáltatási reform volt ezek közül az egyik, ráadásul itt is bekövetkezett bizonyos visszalépés. A nyugdíjreform esetében pedig a majdan bekövetkező változások a lényegesek. Minden más fontos kérdésben a kormányok - az előző Gyurcsány kormány is - arra kereste az indoklásokat, hogy miért is lehet várni. Az egyetlen kivétel a felsőoktatás, ahol a szerkezetátalakítás folyamata valóban elkezdődött.

A miniszterelnök zsurnalizmusnak - terjedő zsurnalizmusnak - nevezte azt a megállapítást, hogy egy kormányzati ciklus egy reformot ölel fel. Emellett az is közkeletű, hogy a reformok nem csökkentik, hanem növelik a közkiadásokat. E két állítást a jelen kormányzati ciklus képes lesz megcáfolni. Egyrészt tény, hogy egymástól elkülönülő, illetve egymással összekapcsolódó reformok, reformfolyamatok indulnak el. Ráadásul több alrendszer esetében még átmenetileg sem nőnek a közkiadások. De amiről igazán szó van Magyarországon, az jóval több, mint ágazati reform. Az állam működésének legtöbb területén egyidejűleg, azonos irányba ható reformfolyamatok sokasága indul el, valósul meg, s amit ezzel az államreformmal el lehet érni, az több, mint az állami intézmények és a közkultúra átalakítása, a remélt végeredményt ország-, illetve társadalmi reformnak nevezte a kormányfő.

Gyurcsány Ferenc több olyan elemet nevezett meg, amelyek közös jellemzője, hogy összekötik az összes reformtörekvést. Ezek egyike a minőség. Az egészségügytől kezdve a felsőoktatásig úgy nyújtani e területek szolgáltatásait, hogy egyrészt tudjuk, képtelenség mindenkinek a globális értelemben legjobb minőséget adni mindenkinek, másrészt de a lehetséges legjobb minőség megszerzéséért szabályozott körülmények közötti versenynek legyenek meg a feltételei. Ebből következik a másik általános elem, az egyenlő hozzáférés joga, melyet olyan bázison tart lehetségesnek a miniszterelnök, amilyet az erősebb érdekérvényesítő képesség működtet.  A harmadik alapszempont a fenntarthatóság, melyről Gyurcsány elmondta, valamennyi nagy jóléti rendszer a fenntarthatóság gondjaival küzd. Pedig az elmúlt három-négy évben a közkiadások mértéke a gazdasági növekedés mértékét jócskán meghaladva nőtt, mindeközben valamennyi nagy rendszer a fenntarthatóság problémáival küzd.

Az eszközöket is ismertette hallgatóságával a kormányfő, így azt, amelyik az intézményfenntartó és finanszírozó rendszerek különválasztásában ölt testet. Az állami tulajdonos és az állami szolgáltatásvásárló egymástól való elkülönülését részletezte is Gyurcsány Ferenc, utalva a felsőoktatásra, ahol a szolgáltatók között verseny folyik, ezért kívánatos, hogy ne ugyanaz döntsön a finanszírozásról, mint aki a tulajdonos. A teljesítmény mérése és az ösztönzés a közszférában, az államigazgatásban is lehetséges. Ugyanakkor Magyarországon rendszerszerűen még azt sem mérik, hogy milyen az általános iskolák teljesítménye. Gyurcsány szerint további alapvető eszköz a magán- és a közfelelősség újra rendezése.

További reformelemeket sorolva a kormányfő a legátfogóbbként az egészségügyét említette. Megjegyezte, sokak szerint nem tűnik világosnak a vízió, a stratégiai keret, holott lényegében konzisztens, átfogó, a rendszer részleteire is kiterjed a biztosítás elvű egészségügy valóra váltása. Az egészségügyi ellátó rendszer fejlesztéséről a kormány a szerdai ülésén már döntést is hozhat jelentette be a miniszterelnök, mivel hétfőn este az előterjesztésről szóló részletekkel is végeztek a szakértők. A nyugdíjreform során esedékes nagy lépések - és a hosszúnak ígérkező társadalmi vita is - vélhetően a jövő évben kezdődik el. A politika által leginkább sújtott terület az önkormányzati reform.

A reformkormányzás alatt szembe kell néznie a kabinetnek azzal például, hogy a reformok igazgatás- és politikavezéreltek. Az itt jelentkező kihívások között említette a kormányfő azt, hogy az egészségügyi reform is sikeres csak akkor lehet, ha az ágazati ügykezelésen túl a tárca képes együttműködni két-három további minisztériummal. Magyarországon eddig még mindig bajban voltak, ha minisztériumok között kellett erős koordinációt elérni, s annak alapján döntéseket hozni. Gyurcsány Ferenc további példával élt, jelezve, hogy a legutóbbi napokig komoly vita folyt a kistérségi megbízottak ügyéről. Az igazi ok azonban nem az, hogy van-e ilyen tisztség vagy nincs, hanem az, hogy az államnak a kistérségekben négy szereplője volt, van. Arra nincs pénz, hogy négy önálló, egymásról gyakorlatilag nem is tudó hálózat működjön. Erős nyomással kell tehát rákényszeríteni kormányon belül is e rendszerek működtetőit, hogy pénzt csak akkor kapnak, ha együttműködnek, integrált szolgáltatást nyújtanak. Azaz kialakítandó az együttműködés kultúrája. Kihívásként beszélt - egy újszerű fogalmat használva -a miniszterelnök a monopolkompetenciáról. A kormány hozza meg a döntéseket például az egészségügyi miniszter szakmai előterjesztése alapján, ugyanakkor más tárcák miniszterei nem lehetnek hozzáértői a beterjesztett tervezetnek, programnak. Ez az oka annak, hogy versengő kompetenciákat alakított ki a kabinet, megteremtve az érdemi ellensúlyokat az ágazati javaslatoknak.

A reformok kritikus pontjairól külön is szólt a kormányfő. Ezek egyike a döntések sokasága. Fontos mérce, hogy a kormánypárti frakciókból egyetlen egy "kiszavazás" nem volt az eddigi reformdöntések során, s így "repedésmentesen" lehetett tartani a politikai és szakmai folyamatot. Németországban, Olaszországban kisebb súlyú reformok is jóval nagyobb belső ellenállások, viták mentén zajlanak. Kritikus pontként szólt a miniszterelnök az önkormányzati reformok ügyéről, megjegyezve, hogy hosszú vitát vélelmez, különös tekintettel a kétharmados témákra. A legnagyobb veszélyt azonban az implementálás területén látja Gyurcsány. Példát is említett, mégpedig a vizitdíj ügyét, mely túl azon, hogy politikai kérdés is, de ha elérkezik január elseje, s hajnali fél kettőkor az első beteget a túlzott alkoholfogyasztás miatt kórházba viszik, akkor készen lesz-e az egészségügyi intézmény a vizitdíj beszedésére? Ennek bizony nagyon sok feltétele van. Az igazi nehézség nem a vizitdíjról való döntéshozatal tehát, hanem ennek a rendszernek is a működtetése. Tanulási idő bizonyosan szükséges lesz. Itt is, s minden további lényeges reformnál is. A kormányfő végezetül attól óvott, hogy ha már elindultak a reformok, akkor sikerüljön hosszabb távon is elkerülni a visszarendeződést.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo