Versenyt korlátoztak: hatmilliárdjuk bánja

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa a csütörtökön meghozott határozatában a 2004-2005. évi javítói óradíjak versenykorlátozó megállapodása miatt összesen 6,8 milliárd forintra bírságolta az Allianz Hungáriát és társait.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Zavodnyik József eljáró versenybíró a döntést követő sajtótájékoztatón elmondta: az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-t 5,319 milliárd, a Generali-Providencia Biztosító Zrt. 1,046 milliárd, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét 360 millió forint, a Magyar Peugeot Márkakereskedők Biztosítási Alkusz Kft.-t 45 millió forint, az Magyar Opelkereskedők Bróker Kft.-t 13,6 millió, míg a Porsche Biztosítási Alkusz Kft.-t 30,7 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a versenytanács. Zavodnyik József kiemelte, hogy a versenytanács vizsgálta a Magyar Biztosítók Szövetségének érintettségét is, de nem látta bizonyíthatónak hogy versenyjogsértést követett volna el a szervezet, ezért ellenük az eljárást megszüntették.

A határozat indoklása szerint, a Gémosz 2003 és 2005 között megállapodást kötött a Generalival, és az Allianz-szal a két biztosító által alkalmazott javítói óradíjak mértékéről, ami a versenytörvénybe ütközik. A versenytanács megállapította azt is, hogy az Allianz és a Generali a már említett három alkusszal külön-külön megkötött megállapodásai is alkalmasak voltak a versenykorlátozásra.

A bírságok kiszabásakor a versenytanács figyelembe vette a biztosítók, és az alkuszok által az adott időszakban közvetített gépjárműbiztosítási szerződések állománydíját, illetve az alkuszokhoz a biztosítók által folyósított jutalék összegét. A GVH versenytanácsa a biztosítókat és az alkuszokat a jogsértő magatartás további folytatásától a határozat kézhezvételétől eltiltotta. Ez nem azt jelenti, hogy a biztosító nem köthet megállapodást egy biztosítási alkusszal vagy egy márkakereskedéssel, ám a versenytanács el szeretné érni, hogy e megállapodásokat a jövőben a versenyjogi követelmények tiszteletben tartásával kössék meg.

A két nagy biztosító képviselői a helyszínen úgy nyilatkoztak, hogy az írásos indoklás kézhezvétele után döntenek a további lépésekről. A GVH döntését bíróság előtt megtámadhatják az érintettek. A magyar biztosítók összesített díjbevételi rangsorában - 2006 első háromnegyedévi adatai alapján - az Allianz Biztosító vezet 22 százalékkal, második a Generali-Providencia (14,6 százalék). A 312 milliárd díjbevételt hozó nem életbiztosítási jellegű biztosításokból 121 milliárd az Allianzé, 61 milliárd a Generali-Providenciáé, ami együtt a piac közel kétharmada. A 99 milliárd díjbevételű kötelező gépjármű felelősségbiztosításból (kgfb) 41 milliárd az Allianz részesedése, 13 milliárd a Generalié.

Míg a nem élet jellegű biztosítások díjbevétele 6,6 százalékkal emelkedett, a kárráfordítások csak 4,5 százalékkal nőttek. A kgfb-nél a díjbevétel 6,4 százalékkal lett nagyobb, a kárráfordítás viszont 3 százalékkal csökkent. A kárráfordításra az Allianznál egy éve 32 milliárdot, idén viszont október végéig 27 milliárdot fizettek ki az autósoknak, a Generalinál 8 milliárdról 9,5 milliárdra nőtt a kárösszeg. Tavaly a Generali-Providencia Biztosító az egy évvel korábbinál közel 90 százalékkal nagyobb, 7,9 milliárd forint adózott nyereséget ért el, a profitból 4 milliárd forint osztalékot fizetett tulajdonosának. Az Allianz mérleg szerinti eredménye 3,962 milliárd forint volt 2005-ben, adózás előtti eredményük 18,532 milliárd forintot, adózott nyereségük 15,847 milliárd forintot tett ki.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo