Vasárnapi vásárlás (GfK elemzés)

Egyre kedveltebb a napi fogyasztási cikkek vasárnapi vásárlása. Idén az első hat hónap során több mint 23 millió vásárlást bonyolítottak le a hét utolsó napján, a tavalyi hasonló időszakban számított 21 millióval szemben. Többek között ezt állapította meg Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója egy budapesti sajtótájékoztatón október 9-én.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ebben az évben a január-júniusi vasárnapokon a háztartások közel 38 milliárd forint értékben vettek élelmiszert vagy háztartási vegyi árut, míg a tavalyi első félévben 30, tavalyelőtt pedig 20 milliárd forint meghaladó összegért.

A sajtótájékoztatót a GfK azért tartotta, hogy piackutatási adatokkal, tényekkel és érvekkel járuljon hozzá a kereskedők vasárnapi munkavégzésével és az üzletek nyitva tartásának esetleges szabályozásával kapcsolatban a helyzet tisztázásához. A boltok hétvégi, illetve meghosszabbított nyitva tartását támogatja a Vállalkozók Országos Szövetsége, amelynek álláspontját néhány hete alakult Kereskedelmi és Szolgáltató szekciójának elnöke, Krisán László, a Skála Divatház Rt. kategóriamenedzsment igazgatója ismertette.

A vasárnapi nyitva tartás ügyében a VOSZ a kormánynak kilenc pontból álló javaslatot nyújtott be a Munka Törvénykönyvének folyamatban lévő módosítására. Ebben a VOSZ figyelembe veszi a munkavállalók és munkaadók érdekei mellett a szakszervezetek szerepvállalását is. - Természetesen a munkavállalóknak a pihenő napokon végzett és többletmunkáért mindenképpen jár a törvényes pluszjuttatás – hangsúlyozta Krisán László. – A kereskedelmi vállalatoknak nem érdekük, hogy dolgozóikat megfosszák a járandóságaiktól. Ezzel azonban megnőnek a költségek, amelyek egy részét tovább hárítják a vásárlókra. Így hosszú távon a hétvégi vagy késő esti nyitva tartás ráfordításait tükrözik majd a fogyasztói árak.

A vasárnapi vásárlásoknál az átlagoshoz képest sokkal gyakoribb színhely a hipermarket és a háztartások beszerzései számára a C+C áruház, állapította meg a GfK. A vásárlások értékét tekintve a két bolttípus még inkább kiemelkedik. Hiszen amíg a napi fogyasztási cikkek összes forgalmából országosan 4 százalék jut, addig a C+C áruházak részesedése 10, a hipermarketeké pedig 9 százalék. Az átlagtól leginkább a drogériák maradnak el 1 százalékos vasárnapi forgalmi aránnyal. Ugyanez a mutató a diszkontoknál és lánchoz tartozó kisebb boltoknál 2-2 százalék.

Az egyes napszakok között egyenletesen oszlik meg a napi fogyasztási cikkek vásárlása, illetve forgalma évek óta. Idén reggel nyolc óráig lebonyolódik az összes vásárlás 35, majd 12-ig további 35 százaléka. A délután négy óráig terjedő időszak 20, majd az este nyolcig tartó 9 százalékkal részesedik. Este nyolc után a vásárlások száma 1 százalék alatt marad.

Értékben már más a megoszlás. A kora reggeli órákra 26, délelőttre 36, délelőttre 24, estére 14 majd este nyolc utánra 1 százalék jut a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből.

Bolttípusok szerint jelentős különbségek tapasztalhatók. A hipermarketek ugyanis délután és este bonyolítják le forgalmuk nagyobbik felét, ahogyan a háztartások beszerzéseiből a C+C áruházak is. Az este nyolc utáni időszakra az összes bolttípus közül egyedül a hipermarketnél mutatható ki piaci részesedés: 3 százalék a bevételből. A délután legerősebb a drogériákban, majd a diszkontok és szupermarketek következnek ebből a szempontból. A kis boltok viszont, akár lánchoz tartoznak, akár önállók, bevételük háromnegyed részét déli tizenkettőig érik el.

A GfK igazgatója bemutatta néhány más ország nyitvatartási rendjét is. Csehországban hasonló a rendszer, mint nálunk. Németországban hétköznap általában 20 óráig tartanak nyitva a napi fogyasztási cikkek boltjai. Szombaton általában 16 óra a zárás ideje. Vasárnap élelmiszer csak benzinkutaknál vagy néhány órán át pékségekben lehet venni. Franciaországban a hipermarketek este tízig, a többi üzlet általában esete hétig vagy nyolcig várja a vevőket. Vasárnap hagyományosan szünnap, kivéve speciális eseteket. Sőt, sok kis bolt hétfőn sem nyit ki.

Az adatokat a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege tárja fel, mivel folyamatosan vizsgálja a háztartások napi fogyasztási cikk és ruházati vásárlásait. A 3,8 millió magyar háztartást reprezentáló 2000 háztartás bevásárlási naplót vezet. S a naplóban hetente jelentik, hogy mit, mikor, hol, mennyiért vásároltak. A kutatás tényszerű információt nyújt a magyarországi háztartások teljes napi fogyasztási cikk költéséről, vásárlási szokásairól, az értékesítési csatornákról és a boltláncokról, így a vásárlások időpontjáról is.A fenti szöveg vagy bármely részlete szabadon közölhető. Ezt a GfK Piackutató Intézet honoráriumigény nélkül bocsátja a szerkesztőség rendelkezésére.

Bajai Ernő

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo