„Noha továbbra is az Európai Unió határain túlról érkezik a régióban értékesített hamis áruk nagyobbik része, egyre jelentősebb méreteket ölt az EU-n belüli hamisítás” - állítja Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára az Europol, a Belső Piaci Harmonizációs Hivatal és a Szellemi Tulajdoni Jogsértések Európai Megfigyelőközpontjának közös kutatására hivatkozva. „Ez azért különösen veszélyes jelenség, mert az EU gazdasági kibocsátásának igen jelentős hányadát adják a szellemi tulajdonjogokra épülő iparágak” – tette hozzá.
Sajnos még nagyon megéri
A hamisítás fellendülése mögött a nagyon magas megtérülési ráták állnak: a Nemzetközi Gyógyszerhamisítás-ellenes Intézet (IRACM) adatai szerint 1000 dollárnyi befektetéssel 20 ezer dolláros bevételt lehet elérni heroinkereskedelemmel, 43 ezret cigarettahamisítással, de 500 ezret gyógyszerhamisítással. Az Interpol adatai szerint a gyógyszerhamisításra szakosodott csoportok éves bevétele a 75 milliárd dollárt is elérheti.„A nagyléptékű hamisítás a szervezett bűnözés egyre jobban jövedelmező ágát képezi, amely viszonylag alacsony kockázattal jár” - mutatott rá Németh Mónika. (Pedig az európaiak többségének eszébe sem jut, hogy egy gyógyszer is lehet hamis.)
A hamisítás „népszerűségét” jól mutatja, hogy míg az európai vámhatóságok 2002-ben még csak 7553 esetben nyitottak aktát, addig 2013-ban 87 000 ügyet vizsgáltak közel 36 millió termékkel összefüggésben. A 2013-ban lefoglalt áruk 25,2%-a egészségügyi és biztonsági kockázatot jelentett a fogyasztókra; ezen termékek nagy része a mindennapi használati termékek köréből került ki.
„Bár a megkérdezett európaiakat leginkább az egészségügyi és biztonsági kockázatok, a jogi következmények és a szervezett bűnözéssel való kapcsolat tartja leginkább vissza a hamis termékek vásárlásától, ennek ellenére továbbra is jelentős értékű hamis áru cserél gazdát. Ennek oka, hogy a hamisítás társadalmilag még mindig elég széles körben tolerált tevékenység, ez pedig nagyban nehezíti a hatóságok és a gyártók dolgát” – mutatott a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára.
Jogi úton is nehéz fellépni a hamisítók ellen, hiszen ehhez több különféle joghatóság együttes akciója szükséges, valamint a hamisítók weboldalaik blokkolása esetén akár egy éjszaka alatt képesek új holnappal előrukkolni. Ezzel együtt a hamis termékek elleni harcban 2010 óta több mint 2600 doménnevet foglalt le az Europol és az együttműködő hatóságok; ezek az oldalak különböző hamis termékeket (ruházati termékeket, cipőket, kiegészítőket és elektronikai termékeket) árusítottak.
Óriási károkat jelent
A hamisítás ugyanakkor uniós szinten elképesztő károkat okoz. A jelentés adatai szerint csak a szabadalmak bitorlása 10 milliárd eurónyi kárt okozott 2010-ben és 185 ezer munkahely megszűnését eredményezte a belső piacon. Ezek a folyamatok azért rendkívül veszélyesek, mert az EU-tagállamok harmadik országokba irányuló exportjának 89%-a, míg az EU-n belüli teljes gazdasági aktivitás 39%-a a szellemi tulajdonjogokhoz nagymértékben kapcsolódó iparágakban termelődik. Emellett az EU-munkahelyek 26%-a közvetlenül, újabb 9%-a közvetve kapcsolódik a szellemi tulajdonra épülő iparágakhoz, ahol a bérek átlag 40%-kal magasabbak, mint a többi szektorban.
„A gyártóknak okozott pénzügyi hátrányok mellett legtöbbször a járulékos költségek is számottevőek” – hangsúlyozta a HENT titkára. Az Európai Bizottság egy korábbi jelentése szerint például a hamis gyógyszerek miatti kórházi kezelések költsége 2020-ig akár a 22 milliárd eurót is elérheti, míg az azonnali beavatkozások akár 1,1 milliárd eurójába is kerülhetnek a közösségnek.
A jelentés szerint a hamis termékek legjelentősebb értékesítési csatornája az internet, ugyanis a vásárlókat vonzzák a 24 órában elérhető, alacsony árakat feltüntető weboldalak, amelyek gyakran olyan igényességgel kerülnek kialakításra, hogy komoly riválisai a jogtulajdonosok legális weboldalainak. Sajnos hatásos az az újnak számító trükk is, hogy a valóban eredeti, márkás termékeket jó minőségű, hamis párjaikkal keverjék össze. Az értékesítés során a gyanútlan fogyasztónak nem fog feltűnni, hogy melyik termék az eredeti a boltban és melyik a hamis. Eközben a kereskedő a hamis áru eladásával busás haszonra tesz szert, hiszen a hamist is eredetiként árulja.
- Ha egy termék ára túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg hamisítvánnyal van dolgunk.
- Nézzük meg, honnan vásárolunk: egy drága dizájner táskát például legálisan biztosan nem vásárolhatunk meg olyan online piactéren, ahol autósüléstől repülőig mindent lehet kapni
- Ellenőrizzük a csomagolást: egy luxuscikknek számító árut soha nem értékesítenek nejlonzacskóban. Vásárlás előtt keressünk rá a csomagolásra, és figyeljük meg a logót és az esetleges speciális azonosító jelzéseket, például hologramot, vízjegyet, stb.
- Vásároljunk ismert üzletből, márkakereskedőtől vagy az adott márka saját disztribúciós hálózatából. Ha mégsem így teszünk, nézzünk utána az adott kereskedőről született kommentároknak, a garanciális feltételeknek.
- Ne dőljünk be a származási országra utaló jelzéseknek: egy .hu-ra végződő weboldal, egy magyarnak látszó telefonszám vagy forintban feltüntetett árak nem jelentik, hogy az adott cég magyar székhelyű. Egy URL vagy IP cím alapján könnyen ellenőrizhetjük egy-egy weboldal hátterét, ehhez segítséget nyújthat például a http://who.is/ weboldal Forrás: Kosár Magazin