Útdíj: egyelőre tanulmányozzuk a szlovák példát

2010. január elsején Szlovákiában 3,5 tonna feletti járműkategóriákban bevezették a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat. Csehországban ugyanekkor 12 tonnáról egészen 3,5 tonnáig kiterjesztették a már 3 éve működő elektronikus rendszer kereteit. A hazai díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakértői munkájuk során folyamatosan figyelemmel kísérik a díjszedési gyakorlat eseményeit, fejlődését és tapasztalatait.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az első tapasztalatok alapján látható, milyen különös figyelmet kell fordítani az érintett felhasználók kellő időben történő regisztrációjára. Ennek eredményeképpen érhető el, hogy az érintett gépjárműállomány fedélzeti berendezéseinek üzemszerű működése a bevezetés időpontjára már túlnyomó részben biztosítható legyen. A szlovákiai díjszedő rendszer fél évnél is rövidebb kommunikációs kampánya láthatóan nem volt elegendő: számos olyan belföldi és külföldi úthasználó maradt, akik a jelek szerint nem bíztak kellően a rendszer időben történő éles indíthatóságában, így az utolsó pillanatra halasztották a felkészülést, későn döbbentek rá, hogy egy fedélzeti eszközzel működő díjszedési rendszerbe való legelső belépés jóval hosszadalmasabb folyamat mint például egy matrica megvásárlása. Minden új rendszer elindulásakor a viszonteladói pontok és ügyfélszolgálati irodák számára ez a lökésszerű terhelés jelenti a legnagyobb kihívást, ezért a megfelelően időzített tájékoztatás mellett törekednünk kell majd az előzetes regisztráció szélesítésére.

A bevezetés fogadtatásának másik már ismert tapasztalata, hogy a szlovákiai fuvarozók magasnak tekintik az induló árakat. A hazai bevezetés díjpolitikai és gyakorlati előkészítése során épp ezért a kilométerenkénti útdíj szlovákiai mértékénél alacsonyabb induló díjszintekkel számolunk, amelyek csak többéves átmeneti időszakot követően érnék el a nemzetközi átlagot.

A méltánytalanságokat szüntetnék meg

Mind az úthasználók - a személy és teherfuvarozók - mind a lakosság számára egyértelművé kell váljon, hogy az útdíj fizetési rendszer módosítása nem a fuvarozók - így közvetetten a lakosság - terheinek növelésére, hanem az időtartamhoz kötött (matricás)  díjak méltánytalanságainak megszüntetésére szolgálnak. A megtett úttal arányos díjakkal természetesen megszűnik az utakat rendkívüli mértékben igénybe vevő - évente akár több százezer kilométert futó - járművek üzemeltetőinek, illetve a nagy távolságból szállítók előnye, ugyanakkor a mezőgazdasági termelők, a gyártók, a fuvarozók és a fogyasztók számára is arányosan érzékelhető lesz az egyes árucikkek szállításának valós költsége. Mindezektől a szállítmányozási tevékenység racionalizálása - a környezetbarát járművek fokozatos térhódítása és az üres- vagy csak részben kiterhelt futások csökkenése - folytán a környezeti terhek csökkenése várható. Emellett, a hazai, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnyének fokozódására is számíthatunk, hiszen a közelben előállított áruk költsége a nagyobb távolságról ideszállítottakkal szemben csökken.

A szlovákiai díjpolitikai váltás következtében esetlegesen hazánkba átterelődő, a hazai közúthálózatot terhelő forgalmat az aktuális forgalmi adatok elemzésével és az e-matrica bevételek változásával figyelemmel fogja kísérni a KKK. Hosszú távú megoldást azonban a szakmailag már előkészített és kedvező döntések esetén legkorábban 2013-ban bevezethető elektronikus útdíjszedési rendszer hazai elindítása jelenthet, hiszen 3,5 tonna felett mára már öt szomszédos országban is megtett úttal arányos tarifarendszer működik. Az Eurovignetta irányelv alapján a megtett úttal arányos tarifarendszerhez képest alacsonyabb árszinten maximált, időtartamhoz kötött tarifarendszerünkkel nem lehet eredményesen befolyásolni a nemzetközi forgalom áramlását.

Véleményvezér

Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo