Magyarország - EU-s csatlakozásával - jogosulttá vált az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatására. Ez a támogatási forma nagy horderejű fejlesztések megvalósítását teszi lehetővé, akár 85%-os közösségi hozzájárulással. A támogatást közlekedéspolitikai döntések, kormányrendeletek alapján kijelölt és az Európai Bizottsággal egyeztetett beruházásokra lehet felhasználni, a pályázatok kedvező elbírálása esetén. Ebben a folyamatban a GKM Kohéziós Alap Főosztálya a forrás közvetítőjeként és szakmai koordinátorként a Nemzeti Fejlesztési Hivatal, mint irányító hatóság vett részt.
A döntés nyomán Magyarország kiemelt közlekedési beruházásainak megvalósításához 2004 és 2006 között az Európai Bizottság mintegy 110 milliárd forintnak megfelelő összeg kifizetését biztosítja. A jelentős összeg a beruházások megfelelő előkészítése, átlátható pályáztatási, közbeszerzési eljárás és a megvalósítás szigorú ellenőrzése mellett vehető igénybe. Az előkészítő folyamat a gazdaságossági számításoktól a környezeti hatástanulmányokon át a lakossági fórumok és hatósági szakvélemények sorát, tervezési, engedélyeztetési feladatok elvégzését foglalta magába és az Európai Bizottsághoz benyújtandó támogatási kérelem elkészítésével ért véget. Több éves előkészítő munka eredményeképpen már Magyarország uniós taggá válását követő hónapban be tudta nyújtani kérelmét a három nagyberuházás támogatására. A múlt év végén született meg az Európai Bizottság döntése, amely szerint Magyarország az M0 útgyűrű M3-as autópálya és 4. sz. közlekedési út közti keleti szektorának megépítésére 284 millió euró; a Budapest-Cegléd-Szolnok-Lökösháza vasútvonal rehabilitációjának folytatására 107 millió euró támogatást nyert el. Heteken belül várható a döntés a magyarországi légi irányítási infrastruktúra fejlesztésének támogatásáról, mintegy 15-16 millió euró értékben.