Kétszeresen is sújtja a hazai gyógyszeripart a kormányzat intézkedéscsomagja. Ugyanis az általános érvénnyel kivetendő 4 százalékos "különadó" mellett a gyógyszerkassza hiányának mérséklése miatt számos készítmény árának kötelező csökkentésével is számolni kénytelen a szakma. Ez utóbbiról már hónapokkal korábban is voltak értesülései a gyógyszeriparnak, de azt természetesen nem tudhatta az ágazat, hogy megjelennek a palettán olyan egyensúlyjavító intézkedés is, amilyenek tovább csökkentik a vállalatoknál keletkező nyereséget.
Bár kibocsátott egy rövid közleményt a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt. arról, hogyan hat a társaság eredményére a kormány által kezdeményezett szigorító törvények csomagja, minősítésre nem vállalkozott. Ehelyütt mi is csak azzal érvelhetünk, amivel a vállalat az elmúlt háromnegyed évben a nyilvánosság elé lépett. Tesszük ezt azért, mert már korábban is kiderült, az egyetlen hazai kézben lévő gyógyszeripari nagyvállalat folyamatosan aktív szerepet kívánt vállalni az OEP-büdzsé feszültségeinek mérséklésében, megoldásában. Tavaly novemberben például ez jelent meg: "A gyógyszergyár a hazai fronton sincs sokkal egyszerűbb helyzetben, mivel esélye sincs arra, hogy érvelésének bármi foganatja legyen a finanszírozás állami bürokratái körében. Tény, hogy megtakarítást hozott és hozhat az OEP számára a társaság, ám körülbelül annyi sarcot ró ki rá a büdzsé, amennyi K+F költségének 10 százaléka. Egy biztos, a Richter tekintélyes mértékű céltartalékot képzett a befizetési kötelezettségei miatt... Bogsch Erik vezérigazgató a kormányzattal folyó párbeszéd eredményességére is kitért november 4-én tartott tájékoztatóján. Öt év óta győzködik az aktuális kabineteket arról, hogy 100 százalékos és 90 százalékos támogatással a beteghez jutó szereknél úgynevezett "fixesítésre" kerüljön sor, ha megegyezik a hazai termék hatóanyaga, alkalmassága a külföldi, drágább portékákéval. Az urológiai gyógyszereknél így nyomban 260 millió forintnyi megtakarítással találkozhatott az OEP-büdzsé és a nem kis számú páciens. Ami azonban független a gyógyszergyártól, az az, hogy a társadalombiztosítás gyógyszerkasszája az idén 40-50 milliárd forintos költség-túllépéssel kénytelen kalkulálni."Ez a 2005-ös érvelést akarva-akaratlanul folytatni volt kénytelen a nagyvállalat. Már az idén, 2006 februárjában tudósíthattunk így: "Azt már most tudni vélik, hogy az Országos Egészségpénztár költségvetésében a tavaly még 350 milliárd forintos támogatott gyógyszerforgalmat hibásan csökkentették le 320 milliárdra. Sok új, drága importkészítmény került fel a gyógyszerkassza listájára, s borítékolható a legkevesebb 80 milliárd forintos túllépés 2006-ban. A múlt év decemberében 600 millió forintot kellett befizetnie a Richternek az úgynevezett szerződés-kiegészítő megállapodás alapján, s az idén sem tűnik jobbnak a helyzet, vélhetően tovább dagaszthatja a büdzsét az újabb befizetés."
Az idei első negyedévi tőzsdei gyorsjelentést május elején ismertették a Richter Rt.-nél. Erről így lehetett hírt adni: "A teljes árbevételnek 19,8 százalékát tette ki a magyar piaci értékesítésük, s ilyen szerény arányt még sosem ért el a társaság. A vezérigazgató is több összetevővel magyarázta a történeteket, például azzal, hogy változóban van a 'kereslet', az új, s a korábbiaknál jóval drágább szerek mind inkább kurrensek lehetnek a tb. jóvoltából. Ezt a betegek a pénztárcájukon nemigen érzik, hiszen a támogatási rendszer a különbségeket szinte eltünteti. A kassza szempontjából természeten nem szerencsés ez a folyamat, hiszen annak túllépése nyilvánvaló és jelentős. A gyógyszerkínálat és a támogatási rendszer kapcsolata nálunk érdemlegesen másabb, mint például Lengyelországban. Ott alig 10 százalékos a büdzsé kiadásainak növekedése a magyarországi 20 százalékossal szemben."
Most ugyan nincs még itt a tőzsdei gyorsjelentések időszaka, de a kormány nyilvánosságra hozta tervezett megszorító intézkedéseit, azokat is, amelyeket kifejezetten a gyógyszeriparnak címzett, s jó okot adott a Richter Rt.-nek a számolásra. A társaság közzétett közleményét pedig egyfajta sajátos folytatásnak is tekinthetjük, hiszen a büdzsé hiányát igyekszik orvosolni a kormányzat is, igaz, nem a korábbi tanácsok, hanem a saját elképzelései alapján. Melyek a Richter Rt. 2006. évi eredményére várhatóan így hatnak: "Az államháztartás egyensúlyát javító különadóra vonatkozó törvényjavaslat szerint a társaságot 2006. szeptember 1-étől az adózás előtti eredménye után 4 %-os különadó terheli. Amennyiben a törvényjavaslatot elfogadják és hatályba lép, akkor az a társaság számára 2006. évben - a társaság 2005. évi adózás előtti eredményét alapul véve - kb. 600 millió forint adóterhet és eredménycsökkenést fog okozni. Az Országgyűlés részére az úgynevezett "Új egyensúly" program részeként benyújtott törvénymódosításokban szereplő további megszorító intézkedések (pl. a természetbeni juttatások személyi jövedelemadó kulcsának 44 %-ról 54%-ra emelése, a fix összegű egészségügyi hozzájárulás megtartása), elfogadása és hatályba lépése esetén, a társaság 2006. évi eredménye kb. 100 millió forinttal csökken. A gyógyszerkassza hiányának csökkentését szolgáló úgynevezett támogatás fixesítési intézkedések keretében a társaság arra kényszerül, hogy 2006. július 1-jétől több készítményének az árát csökkentse. Az ebből származó árbevétel kiesés és eredménycsökkenés összege 2006. évre kb. 1,1 milliárd forint.
A felsorolt intézkedéseken kívül még egyéb kormányintézkedések (pl. az energia árak emelése) is előkészületben vannak, amelyek a társaság 2006. évi eredményeit tovább csökkenthetik. A 2006. év folyamán hatályba lépő intézkedések az iméntiekben becsült eredménycsökkentő hatása 2006-ban csak az esztendő hátralévő részére vonatkozik, 2007-ben viszont ezekkel a hatásokkal az egész évre kell számolni."