Régi-új zöldadórendszer készülhet. A Fodor Gábor vezette környezetvédelmi tárca tucatnyi pontból álló javaslattal állt elő egy értékelő dokumentum alapján, amelyet a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGyOSz) készített. Ennek alapján úgy tűnik, nem készítene valódi zöldadóreformot a környezetvédelmi tárca, csupán néhány új adó- vagy járulékfajta bevezetésével a jelenlegi terhek növelése kerülne napirendre. Többfajta jogcímen több pénzt fizettetnének be a gazdálkodókkal, magánszemélyekkel, mint ma.
A szaktárca bevezettetné például a szén-dioxid-terhelés utáni díjat. Ilyet most is kellene fizetni, ám aki csak teheti, kibújik alóla. De új teher lenne a hulladéklerakási, az árvízi járulék, az általános úthasználati díj, a személygépkocsikra, meghatározott teljesítmény feletti motorkerékpárokra és a quadokra vonatkozó szennyezésijog-adó, valamint a vállalkozások személygépkocsi-különadója.
A személygépjárművek után fizetendő adók rendszere pedig - mondhatni - kaotikussá válna a javasoltak megvalósításával: ma ugyanis áfát, importautónál regisztrációs adót, gépjárműadót és bizonyos esetekben cégautóadót kell fizetni.
Megfontolják a fogyasztás mértéke alapján differenciált energia- és vízár bevezetését az ipari nagyfogyasztóknál, valamint emelkedne a vízkészletjárulék, az energiaadó, némi súlyponteltolás mellett a regisztrációs adó, valamint a dohánytermékek és az üzemanyagok jövedéki adója.
Zara László szerint rengeteg kis- és közepes vállalkozás eleve be sem vallja, hogy lenne olyan terméke, amely után a díjat meg kellene fizetni. Ennek csak részben oka a "spórolás", a termékdíjhoz kapcsolt adminisztrációs teher ugyanis aránytalanul nagy. De a nagyobb cégek befizetései sincsenek mindig rendben. Nekik ugyanis annál kevesebbet kell fizetniük, minél több hulladékukat hasznosíttatják külön erre alakult szervezetek segítségével. Zara szerint ha összeadnák országos szinten a náluk továbbhasznosításra papíron leadott, vagyis elszámolt hulladék mennyiségét, kiderülne: nem is lehetne annyi az országban. Vagyis az adószakértő szerint ez is egy olyan kiskapuvá vált mentességi szabály, amelynél jóval szigorúbban kellene ellenőrizni a feltételek teljesülését - olvasható a lapban.
Nagy-Britanniában már korábban megfontolták a zöld adó bevezetését, s döntöttek is, mellette.