A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön közölt második becslése szerint az egy évvel korábbinál 5,1 százalékkal nagyobb volt a kiskereskedelmi forgalom volumene tavaly novemberben mind a nyers, mind naptárhatástól megtisztított adatok alapján. A nyers adat a harmadik, a munkanaphatással korrigált adat a második hónapja mutat 5 százalék feletti éves növekedési ütemet.
Balatoni András, az ING vezető elemzője szerint a 6-7 százalékos bértömeg növekedés, a magas lakossági bizalom, valamint az online pénztárgépeknek köszönhető fehéredés segítette a kiskereskedelmet. Úgy vélte, hogy a növekedés a következő hónapokban is szinten maradhat, sőt erősödhet kissé, egyrészt a munkaerő-piaci teljesítmény fennmaradása, másrészt a banki elszámolás miatt.
Utóbbival kapcsolatban kifejtette: összesen 225 milliárd forintnyi transzfer érkezik a bankszektortól a lakosság felé, ebből 105 milliárd forint visszafizetésként, további 120 milliárd pedig törlesztőrészlet-csökkenésként jelentkezik; mindez felfelé húzza majd a kiskereskedelmi forgalmat, még úgy is, hogy a választási év után 2015-ben a lakossági bizalom gyengülhet kissé. Az ING elemzője tavaly éves átlagban 5,2, idén pedig 6 százalék feletti forgalombővülésre számít a kiskereskedelemben.
A kiskereskedelmi piac bővüléséhez hozzájárult a nem élelmiszerek - többek között ruhák, használt termékek, tartós fogyasztási cikkek - forgalmának növekedése is, a szóban forgó termékek forgalma éves szinten 6,4 százalékkal nőtt 2014 novemberében. Ugyanakkor a nem élelmiszerek közé sorolt gyógyszerek forgalma novemberben csökkent, mégpedig 2,1 százalékkal - hívta fel a figyelmet Németh Dávid. Hozzátette: az élelmiszerek is kivételek voltak, forgalmuk 2,7 százalékkal nőtt 2013 novemberéhez képest, vagyis ebben a körben az átlagtól elmaradt a bővülés.
Németh Dávid úgy véli, hogy a kiskereskedelmi trendeket nézve komolyabb változásra nem lehet számítani. Ugyanakkor több tényező is van, amelyek különböző módon alakíthatják a kiskereskedelmi forgatókönyvet. A szektor forgalmát befolyásolhatja egyrészt, hogy a gyengébb forint milyen mértékben épül majd be az árakba, másrészt az is kérdés, hogy az alacsony üzemanyagárak tartósak maradnak-e és mennyire "gyűrűznek be" az árakba. A vezető elemző szerint összességében az idén is maradhat az 5 százalék körüli forgalombővülés az ágazatban.