Törvény az APEH-ról

A napokban került az Országgyűlés elé az APEH-ről szóló törvényjavaslat, amelyet még ebben az évben elfogad az Országgyűlés. Így a jövő évtől nálunk is törvény rendelkezik az állami adóhatóságról.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Eddig csak kormányrendelet rendelkezett az APEH-ról, ám a Medgyessy-kormány úgy ítélte meg, hogy törvényi szabályozásra van szükség a jogállamiság alkotmányos elvének az adóztatás területén való maradéktalan érvényesülése érdekében.

A kormányzat a törvényi szintű szabályozást azzal is indokolja, hogy nem engedhető meg: az adóhatóság szervezete, vezetése és működése a politikai váltógazdaság által befolyásolható legyen. Ezért van szükség az APEH politikától független, szigorú szakmai működését garantáló, stabil törvényi szabályozásra. Értesüléseink szerint a törvényi szabályozást azért is nyújtotta be a kormány az Országgyűlésnek, mert amikor nyáron Király László György, az APEH elnöke elfogadta a felkérést a tisztségre, ezt feltételként szabta. A törvényjavaslat szerint ugyanis politikai cikluson átívelve, 6 évre nevezi majd ki a pénzügyminiszter az APEH elnökét, így ugyanis biztosítható lenne a szakmai kontinuitás, az adóhatóság működésének stabilitása és a politikai váltógazdaságtól való függetlenedése. A tervek szerint az elnök az államtitkári juttatások teljes körére jogosult lesz, azonban esetleges felmentése esetén az államtitkárokénál magasabb, 18 havi illetménye illeti meg végkielégítésként.

A törvényjavaslat szerint az APEH elnökének szakirányú felsőfokú végzettséggel, legalább 5 év közigazgatási gyakorlattal, öt éves vezetői tapasztalattal és kiemelkedő szakmai tekintéllyel rendelkező magyar állampolgár nevezhető ki. Az APEH elnökének kinevezését az Állami Számvevőszék elnöke előzetesen véleményezi, a jelöltet a pénzügyminiszter kezdeményezésére az Országgyűlés költségvetési bizottsága is meghallgatja.

A törvényjavaslat szerint az APEH elnök-helyetteseit és gazdasági vezetőjét határozatlan időre, az APEH elnökének javaslatára a pénzügyminiszter nevezi ki és menti fel. Esetükben az előfeltétel a szakirányú felsőfokú végzettség, legalább 5 éves közigazgatási gyakorlat és 3 év vezetői tapasztalat. Az informatikai elnök-helyettes esetében viszont eltekintenek az 5 éves közigazgatási gyakorlattól.

A személyi ügyek mellett az APEH-ról szóló törvényjavaslat azt is rögzíti, hogy a jövőben mind az APEH, mind a területi szervek önálló jogi személyiséggel rendelkeznek. Vagyis a jogi személyiség elnyerésével az igazgatóságok a polgári jog alanyaivá válnak, a polgári perben félként vehetnek részt, vagyis perelhetnek, illetve az APEH-től függetlenül perelhetők, a képviseletre jogosító meghatalmazás kiadása nélkül. A megyei (fővárosi) igazgatóságok tehát félként vehetnek részt különösen a közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítése iránt indított perekben, a végrehajtási igényperben és a szerződéskötések körében.

A törvényjavaslat felsorolja az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal feladatait is, amelyek közül a leglényegesebb az államháztartás bevételeit garantáló adóztatási tevékenység. Az APEH jogosítványai közé tartozik az is, hogy a felszámolási és a végelszámolási eljárásokban a központi költségvetést, az elkülönített állami pénzalapokat, illetve a Nyugdíjbiztosítási és az Egészségbiztosítási Alapot megillető követelésről lemondhat, ideértve annak engedményezését is. A felszámolási eljárásokba befagyott adóköveteléseknek a minél kedvezőbb engedményezésének biztosítása érdekében a jövő évtől megszűnik a Magyar Követeléskezelő Részvénytársaság kizárólagos engedményezési státusza, ezt követően az APEH engedményezési jogát kizárólag pályáztatás útján gyakorolja.

A törvényjavaslatban rendezik a szervezeten belüli felügyeleti, irányítási viszonyokat és a hatósági eljárásra vonatkozóan meghatározzák a felettes szervek rendszerét is. E szerint nem változik a jogorvoslati fórumrendszer: első fokon a megyei (fővárosi) igazgatóságok, másodfokon pedig a Központi Hivatal jár el. Ez utóbbi döntésével kapcsolatban jogszabálysértés esetén rendkívüli jogorvoslatként az APEH elnöke felügyeleti intézkedést tehet.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo