Terjed az ásványvíz-fogyasztás, nő a forgalom

Idén is folytatódik az ásványvíz fogyasztásának kétszámjegyű növekedése. A háztartások beszerzésénél mennyiségben 16, értékben 8 százalékkal nagyobb forgalmat regisztrált a GfK Piackutató Intézet idén az első félévben, mint tavaly január-júniusban.

A fejlődés fő oka, hogy egyre többen isznak ásványvizet. A háztartások 78 százaléka vett legalább egyszer ásványvizet tavaly, míg egy évvel korábban csak 72 százalék.

Gyakoribbak lettek a vásárlások is: a háztartásokban átlagosan majdnem minden második héten vásároltak ásványvizet.

A háztartások ásványvíz-beszerzéseinek értéke meghaladta a 20 milliárd forintot a múlt évben.

Érdekesen alakul a kiskereskedelem. Sokan vesznek egyszerre sokat, kihasználva a nagy eladóterű modern bolttípusok kedvező fogyasztói árait. Az ásványvíz mennyiségi forgalmából ugyanis 33 százalék jut a diszkontokra, 27 pedig a hipermarketekre. Ez ad magyarázatot arra, hogy az értékben mért növekedésnél miért nagyobb a mennyiségi: a legalacsonyabb fogyasztói árra törekvő két bolttípusra 60 százalék jut a háztartások ásványvíz-beszerzéseiből. A szupermarketek 15 százalékkal részesednek, a lakóhely közeli kis boltok pedig 20 százalékkal, a legutóbbi teljes évi, 2003-as adatok szerint.

A felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével 2003-ban is feltárta az étkezési szokásokat a GfK. Az intézet megalakulásának éve, 1989 óta kétévenként elvégzik ezeket a kutatásokat, amelyek lehetővé teszik a fogyasztási trendek felismerését.

A fogyasztás gyakoriságában szintén sok változás történt. Egy magyar felnőtt hetenként átlagosan 3 napon fogyaszt ásványvizet. Több mint duplájára nőtt a fogyasztás gyakorisága tizennégy év alatt.

Ha a részleteket is szemügyre vesszük, kirajzolódnak az ásványvíz kedvelőinek különböző csoportjai. Férfiak és nők között nincs különbség.

Életkor szerint a 30-49 évesek felülreprezentáltak. Az iskolai végzettséget nézve az ásványvíz szinte kimondottan a diplomások itala.

Az előbbiekből következik a jövedelem szerinti szegmentálás eredménye. A havi nettó 150 000 forintnál nagyobb bevétellel rendelkező háztartásban élők között az átlagot meghaladja az ásványvizet kedvelők aránya.

Regionálisan érdekes módon Budapest valamelyest az átlag alatt marad. Inkább a vidéki nagyvárosokban isszák szívesen a palackba zárt, szénsavas és enyhe szomjoltó italokat.

Az „Étkezési szokások” című kutatás azonban túlmegy a szociodemográfiai csoportok körén. Így megállapítható, hogy a legalább öt tagú családban élők 81 százaléka szereti az ásványvizet.

A táplálkozáshoz való hozzáállás nem játszik nagy szerepet. Az ásványvíz kedvelői arányánál alig különbözik az egészséges étkezésre törekvők aránya azoktól, akik azt eszik, ami ízlik nekik.

A fogyasztói típusok szerint viszont már jobban megoszlanak az ásványvíz kedvelői. Legnagyobb arányt a haspókok között képviselnek, majd az átlag feletti mutatóval következnek a modernek és egészségesen táplálkozók.

Az átlag alatt maradnak a tradicionálisan vagy szűkösen táplálkozók, a rendszertelenül étkezők, és meglepő módon az ínyencek között legkevesebb az ásványvizet szívesen ivók aránya.

Más megoszlást mutat a fogyasztás gyakorisága. Bár a sereghajtók ebből a szempontból is az ínyencek, az élen az egészségesen táplálkozók állnak, heti átlagos 3,7-szeres fogyasztással. A 3,0-as átlagot szintén meghaladják a haspókok és modernek.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo