Terjed az ásványvíz-fogyasztás, nő a forgalom

Idén is folytatódik az ásványvíz fogyasztásának kétszámjegyű növekedése. A háztartások beszerzésénél mennyiségben 16, értékben 8 százalékkal nagyobb forgalmat regisztrált a GfK Piackutató Intézet idén az első félévben, mint tavaly január-júniusban.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fejlődés fő oka, hogy egyre többen isznak ásványvizet. A háztartások 78 százaléka vett legalább egyszer ásványvizet tavaly, míg egy évvel korábban csak 72 százalék.

Gyakoribbak lettek a vásárlások is: a háztartásokban átlagosan majdnem minden második héten vásároltak ásványvizet.

A háztartások ásványvíz-beszerzéseinek értéke meghaladta a 20 milliárd forintot a múlt évben.

Érdekesen alakul a kiskereskedelem. Sokan vesznek egyszerre sokat, kihasználva a nagy eladóterű modern bolttípusok kedvező fogyasztói árait. Az ásványvíz mennyiségi forgalmából ugyanis 33 százalék jut a diszkontokra, 27 pedig a hipermarketekre. Ez ad magyarázatot arra, hogy az értékben mért növekedésnél miért nagyobb a mennyiségi: a legalacsonyabb fogyasztói árra törekvő két bolttípusra 60 százalék jut a háztartások ásványvíz-beszerzéseiből. A szupermarketek 15 százalékkal részesednek, a lakóhely közeli kis boltok pedig 20 százalékkal, a legutóbbi teljes évi, 2003-as adatok szerint.

A felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével 2003-ban is feltárta az étkezési szokásokat a GfK. Az intézet megalakulásának éve, 1989 óta kétévenként elvégzik ezeket a kutatásokat, amelyek lehetővé teszik a fogyasztási trendek felismerését.

A fogyasztás gyakoriságában szintén sok változás történt. Egy magyar felnőtt hetenként átlagosan 3 napon fogyaszt ásványvizet. Több mint duplájára nőtt a fogyasztás gyakorisága tizennégy év alatt.

Ha a részleteket is szemügyre vesszük, kirajzolódnak az ásványvíz kedvelőinek különböző csoportjai. Férfiak és nők között nincs különbség.

Életkor szerint a 30-49 évesek felülreprezentáltak. Az iskolai végzettséget nézve az ásványvíz szinte kimondottan a diplomások itala.

Az előbbiekből következik a jövedelem szerinti szegmentálás eredménye. A havi nettó 150 000 forintnál nagyobb bevétellel rendelkező háztartásban élők között az átlagot meghaladja az ásványvizet kedvelők aránya.

Regionálisan érdekes módon Budapest valamelyest az átlag alatt marad. Inkább a vidéki nagyvárosokban isszák szívesen a palackba zárt, szénsavas és enyhe szomjoltó italokat.

Az „Étkezési szokások” című kutatás azonban túlmegy a szociodemográfiai csoportok körén. Így megállapítható, hogy a legalább öt tagú családban élők 81 százaléka szereti az ásványvizet.

A táplálkozáshoz való hozzáállás nem játszik nagy szerepet. Az ásványvíz kedvelői arányánál alig különbözik az egészséges étkezésre törekvők aránya azoktól, akik azt eszik, ami ízlik nekik.

A fogyasztói típusok szerint viszont már jobban megoszlanak az ásványvíz kedvelői. Legnagyobb arányt a haspókok között képviselnek, majd az átlag feletti mutatóval következnek a modernek és egészségesen táplálkozók.

Az átlag alatt maradnak a tradicionálisan vagy szűkösen táplálkozók, a rendszertelenül étkezők, és meglepő módon az ínyencek között legkevesebb az ásványvizet szívesen ivók aránya.

Más megoszlást mutat a fogyasztás gyakorisága. Bár a sereghajtók ebből a szempontból is az ínyencek, az élen az egészségesen táplálkozók állnak, heti átlagos 3,7-szeres fogyasztással. A 3,0-as átlagot szintén meghaladják a haspókok és modernek.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo