Teljes (köz)foglalkoztatás?

Matolcsy György emelte a tétet, másfélmillió munkahelyet és teljes foglalkoztatás céloz meg. Egyelőre leginkább a közfoglalkoztatás növelése látható lépés efelé, amely azonban inkább csak a statisztikákat javítja, semmint a valós gazdasági helyzetet. A munkahelyvédelmi terv lenne a megoldás?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 

Kép:PP/FényesGábor
A kormány célja, hogy 2020-ig több mint 5 millió adózó munkahely legyen Magyarországon - mondta éves meghallgatásán az Országgyűlés foglalkoztatási és munkaügyi bizottságában a nemzetgazdasági miniszter hétfőn. Matolcsy György kiemelte: a cél, hogy 2020-ig 1-1,5 millió új munkahely jöjjön létre az országban. Jövőre a kormány azt szeretné, ha legalább 300-400 ezer között legyen a közmunkaprogramban foglalkoztatottak száma, és ez a szám évről évre emelkedjen - jelentette ki.

Matolcsy György az akciótervben foglaltak megvalósítása érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló előterjesztés kedden megkezdődött országgyűlési vitájában azt mondta, az akcióterv után, a sikeres közmunkaprogramok tudatában, kitűzhetik Magyarország elé a teljes foglalkoztatás célját, az ehhez vezető úton az első lépések megvannak. A miniszter rámutatott: amikor a kormányfő arról beszél, hogy 5-5,5 millió munkahelyet teremthet a magyar gazdaság 2020-ig, akkor ez a teljes foglalkoztatást jelenti, azaz a ma 459 ezer regisztrált munkanélküli közül a következő 2-5 évben mindenki számára vagy üzleti, piaci munkahelyet ajánlanak a vállalkozók, vagy az állam ajánl közmunkaprogramokat, de "mindenkinek munkát ajánl, segély és tétlenség helyett".

A kormány által végrehajtott gazdaságpolitikai fordulat egyik eredménye Matolcsy György szerint, hogy a válságkezelés közepette is nőtt a foglalkoztatás és csökkent a munkanélküliség az országban. A foglalkoztatáspolitikai fordulaton belül jelentős eredmény az is, hogy csökkent a munkanélküliségi ráta, bár az állástalanok aránya még mindig elfogadhatatlanul magas - fűzte hozzá Matolcsy György. Orbán Viktor hétfői parlamenti, napirend előtti felszólalásában szintén azt mondta, megvédték a magyar emberek munkahelyeit, munkahelyteremtő beruházások valósultak meg, és a válság előtti szintre szorították vissza a munkanélküliséget.  Az adatok nem egészen ezt mutatják: 2008-ban 7,8 százalékos volt a munkanélküliségi ráta, de 2009-ben is „csak" 10 százalék. A 2011-es mutató 11 százalék volt. 2012-ben talán némi javulás lesz, de ez sem biztos. Az első negyedévi ráta 11,7 százalékos volt, tavaly pedig 11,6; a hagyományosan szebb képet mutató május-júliusban viszont 10,5 százalék volt, szemben a múlt évi 10,8 százalékkal. Elemzők szerint ugyanakkor a kedvező adat részben a szezonalitással, részben a közfoglalkoztatás bővülésével van összefüggésbe, éves átlagban 11 százalék körüli munkanélküliségi ráta valószínűsíthető. De hol van ez a 2008-as május-júliusi 7,6 százaléktól?

Nullán állunk
A Manpower munkaerő-piaci szolgáltató legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a magyar munkáltatók foglalkoztatási szándéka vegyes képet mutat: 7 százalékuk a személyzeti állomány növekedésére számít, 7 százalékuk ugyanakkor elbocsátást tervez, míg 82 százalék semmiféle változtatásra nem készül. Az előző negyedévhez viszonyítva jelentősen, 6 százalékponttal csökkent azoknak a munkaadóknak az aránya, amelyek elbocsátást terveznek, ugyanakkor a munkaerő-felvételi kedv nem javult. Az elbocsátást és felvételt tervezők különbségéből számított, 2012 utolsó negyedévére vonatkozó Manpower Munkerő-piaci Mutató 0 százalékon áll, vagyis ugyanannyi munkaadó tervez elbocsátást, mint amennyi munkaerő felvételt. Az előző negyedévhez képest a mutató 2 százalékponttal javult, az egy évvel korábban mérthez képest viszont 1 százalékponttal csökkent. Ezzel együtt az idén ez az első olyan felmérés, amikor a munkáltatók várakozásai nem a negatív tartományban vannak.
Csak a statisztika javul

Szakértők egyetértenek abban, hogy a vártnál jobb adatok elsősorban a közcélú foglalkoztatásnak köszönhetőek. A első Orbán-kormány is szívesen élt a közfoglalkoztatás intézményével annak ellenére, hogy a szakterülettel foglalkozó szakemberek és a nemzetközi kutatások tapasztalatai szerint a módszer „többet árt, mint használ": a részletes hatásvizsgálatok alapján az erre fordított kiadások növelése nem csökkenti, ellenben kismértékben akár növelheti a tartós munkanélküliséget, hangzott el „Az eltűnt egymillió munkahely nyomában" címmel tartott szakmai konferencián.

A második Orbán-kormány közmunkaprogramja szigorúbb az első ciklusénál, és szigorúbb a Gyurcsány-kormány „Út a munkához" programjánál. Az álláskeresési járadék 2012-től már csak 90 napig jár, és a harmadik hónapra az összeg a bér 70 százalékára csökken. A 2011-es 64 milliárd forinttal szemben viszont a 2012-es költségvetésben több mint 132 milliárd forintot különítettek el a célok szerint legalább 200 ezer embernek munkát biztosító közfoglalkoztatási programokra. Holott szakértők egybehangzóan állítják: a nagyszabású program rövid távú politikai érdekeket szolgál csupán, a munkanélküliek helyzetét tartósan nem oldja meg. Az OECD több ízben is jelezte: hosszú távon nem fenntartható, ha az állam jelentős összegekért közmunkaprogramok révén próbálja felszívni a piacon jelentkező munkaerő kínálatot.

Ha létrehozunk egy másodlagos munkaerőpiacot, amely tisztán az adófizetők pénzéből finanszírozott, akkor a statisztikai mutatók ugyan javulnak, de gazdasági helyzetünk nem - hívta fel a figyelmet Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatásért felelős államtitkára is tavaly novemberben egy sajtótájékoztatón.

Kereslet-kínálat
A Budapest Intézet és az MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet közös rendezvényén kiderült az is: hibás elképzelés, hogy a gazdasági növekedés automatikusan együtt jár a foglalkoztatás bővülésével. A közgazdaságtanból ismert keresleti-kínálati görbe szabályai igazak a munkaerőpiacra is. A keresletet az új cégek megjelenése valamint a bérek és az arra rakódó járulékok nagysága befolyásolja, míg a kínálati oldal mozgását az határozza meg, hogy adott bér mellett hányan hajlandóak elhelyezkedni.
Mit tehet a terv?

A gazdaságélénkítés oldaláról a munkahelyvédelmi akcióterv lenne a megoldás a foglalkoztatás növelésére. Ennek részeként a 25 év alattiaknál, az 55 év felettieknél és a képzettséget nem igénylő munkát végzőknél a munkáltatói járulékot a felére csökkentik, a 25-nél kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek pedig ezentúl választhatják majd a - vállalkozás profitját terhelő adókat és a bérek után fizetendő közterheket kiváltó - 16 százalékos kisvállalati adót. (Itt olvashat róla bővebben.) A 2013. január 1-jétől hatályba lépő munkahelyvédelmi akciótervet - melyet bevételi oldalról számos támadás ért - a  kormány szeretné elfogadtatni a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) és az Európai Unióval is - jelezte Matolcsy György. Kiemelte, hogy a munkahelyvédelmi akcióterv teszi lehetővé az utóbbi két évben elindított, jelentős eredményeket hozó foglalkoztatáspolitikai fordulat továbbvitelét Magyarországon.

A szakszervezeti vezetők fontos dolognak tartják a „közérzetjavító lépést", amit az élőmunkateher csökkentése jelent. (Itt olvashatja a véleményeket.) Ugyanakkor Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) elnöke felhívta a figyelmet, bár minden olyan eszköz, amely egy-egy foglalkoztatási csoport alkalmazását segíti, akkor hatékony, ha a gazdaságban munkaerőigény jelentkezik; önmagában az, hogy valaki olcsóbban alkalmazhat munkaerőt, nem fog plusz munkahelyet teremteni, ha egyébként a gazdaság stagnál.

A Manpower friss felmérése szerint (ld. keretes írásunkat) a megkérdezettek többsége egyelőre nem számol azzal, hogy a munkahelyvédelmi akcióterv jelentősen bővítené a munkahelyek számát. Ugyanakkor a cég elemzői szerint a jelenlegi gazdasági körülmények között fontos eredmény az is, hogy további elbocsátásokat már nem terveznek.

A terv és a forrás
Matolcsy György Kép:MTI
A miniszter kifejtette: ha elfogadják a javaslatot, és bizonyos munkavállalói csoportoknál összesen 3 évre, vagy január 1-jétől "végig" 50-100 százalékkal csökkentik a munkáltatókat terhelő élő munkaterheket, akkor a 25 év alattiak esetében 500 ezer forinttal kevesebb járulékot kellene megfizetni. Ez a mostani 28,5 százalék helyett 14 százalékos élőmunkaterhet jelentene - jelezte. Matolcsy György hozzátette: az 55 év felettiek és a képesítés nélküliek alkalmazása vagy megtartása esetében szintén ennyivel kevesebb adót kellene fizetni. Jelezte: még kedvezőbb a tartós, hat hónapon túli munkanélkülieket alkalmazóknak javasolt támogatás, esetükben három év alatt 900 ezer forintnyi élőmunkaterhet nem kellene megfizetni, és ugyanez a kedvezmény vonatkozna a munkába visszaálló kismamákra is. Közlése szerint a munkaerőpiacon működő szervezetek egyöntetű visszajelzése szerint ezek olyan célzott és olyan mértékű támogatások, kedvezmények, ösztönzések, amelyek "átütik a vasbetont, átütik a tetőt", és így valóban sikerül 1,5 millió munkahelyet megvédeni, valamint több százezer új munkahelyet teremteni.

Matolcsy György azt mondta, hogy a 2013. évi költségvetés a szükséges 300 milliárdos forrást "odateszi" a program mögé. Nem történhet semmilyen olyan tárgyalás semmilyen olyan nemzetközi intézménnyel, olyan változás a magyar politika és gazdaságpolitika körében, hogy ez a forrás a büdzsében ne lenne meg - szögezte le, hozzátéve: a pénzügyi tranzakciós illeték, valamint az állampapírhozamok csökkenése miatti költségvetési kiadási megtakarítás áll a program mögött.
 

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo