Tejfeldolgozó ipar

A tejipar rendkívül fontos szerepet játszik az élelmiszer-alapellátásban. Országunk – a több éven keresztül csökkenő termelési volumen ellenére – önellátó maradt az iparág termékeiből, ami leginkább a fogyasztás nagyarányú visszaesésének köszönhető.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A trend azonban 1997-ben megfordult, mind a termelés, mind az értékesítés emelkedni kezdett, ez azonban 1999-ben nem folytatódott. A tejfeldolgozók 2000-re marketingoffenzívát terveznek a fogyasztás bővítése céljából. A szakágazat legfontosabb jellemzői az alábbiakban foglalhatók össze:

• A tejipar 1998-ban folyó áron 151,7 milliárd Ft termelési értéket produkált, ezáltal 12,1%-kal részesedett az élelmiszerek és italok gyártásából.
• A foglalkoztatottak száma 11,6 ezer fő (1998), ami 9,6%-a az élelmiszeripar egészének, és több mint 30%-kal alacsonyabb az 1992. évinél, folyamatosan csökkenő tendenciájú.
• A szakágazatba irányuló beruházások folyó áron az 1992-1998. közötti időszakban évről évre emelkedtek, 1998-ban az AKII előzetes adatai szerint 5.667 millió forintot tettek ki.
• A tejiparban működő szervezetek száma 101 volt 1998-ban.
• 1998-ban a szakágazat jegyzett tőkéje 23,7 milliárd forintot tett ki, aminek 61,7%-a volt külföldi tulajdon.
• A szakágazat főként a hazai piacot látja el termékeivel, a belföldi értékesítések aránya 91% fölötti.
• Külkereskedelmi mérlege az évek folyamán mindig is pozitív szaldóval zárt, ami 1998-ban kiugróan magas, több mint 34 millió, 1999-ben több mint 33 millió dolláros aktívumot jelentett.

Termelés
Az alapanyag-termelő szféra produkciós szintjének nagyarányú szűkülése, valamint az elmúlt évek gazdaságpolitikai intézkedéseinek következményeként jelentkező keresletcsökkenés a szakágazat termelését – volumenben – igencsak visszavetette.
A szektor bruttó termelési értéke folyó áron 1993–98. között több mint duplájára nőtt, ami megtévesztő lehet. Ha viszont a volumenadatokat is hozzárendeljük az előbbiekhez, akkor egyből kiderül, hogy a termelés értékének jelentős bővülése nagyrészt az inflációnak volt köszönhető.

Értékesítés
A hazai tejipar értékesítési helyzete a 90-es években mindvégig rendkívül kedvezőtlenül alakult.

A tejipari értékesítések szerkezete az eladások iránya szerint jelentékenyen eltér az élelmiszeriparra átlagosan jellemzőtől. A tejtermékgyártásban az exportértékesítések aránya jóval alacsonyabb, s a megtermelt árukból a teljes ipari átlaghoz viszonyítva különösen kis hányad értékesül a külpiacokon. A KSH adatai alapján számolva az évtized közepén az összes értékesítésen belül az exportértékesítések aránya az iparban mindösszesen 33%-ot, az élelmiszerek és italok gyártásában 19%-ot, a tejiparban pedig csupán 6-7%-ot tett ki. Mára ez az arány emelkedést tükröz (8,6%), de az ágazat exportorientációja továbbra is igen alacsony.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo