Távol, és mégis közel

A turisztikai iparág szereplői világszerte belátták: a hazai vendég sok szempontból az első számú vendég. Könnyebb megszólítani, mozgósítani, mint a távolról érkezőket, emellett nagyobb eséllyel válik visszatérő kuncsafttá. A belföldi utazások arányának növekedése Magyarországon is uralkodó trend lett, és nem csak a válság hatására.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 

Kevesebb nap, kevesebb pénz
A magyarok nem csak kevesebb napot töltenek szabadságon, ez idő alatt a korábbinál kevesebbet is költenek. A Magyar Turizmus Zrt. felmérése szerint, az utazók a szezonban fejenként 36 ezer forintot terveznek költeni, egy személy egy éjszakára eső költsége pedig 5400 forint lesz. A magyarok idén várhatóan 215,1 milliárd forintot fordítanak nyári utazásokra, ennek 56,1 százaléka belföldi, 43,7 százaléka külföldi út (120,7 milliárd, illetve 94,5 milliárd forint).

Idén az év első négy hónapjában nőtt a belföldi turizmus az előző év azonos időszakához képest, mint ahogy a külföldről beutazók aránya is - mutatják a KSH adatai. Bár a válság komolyan érintette a turizmust - akik nem terveznek utazást, túlnyomó részben anyagi okokra hivatkoznak -, dr. Róna Iván, az Európai Turisztikai Bizottság júniusban megválasztott alelnöke szerint mostanra talán már látszik az alagút vége, bár a belföldi utazást tervezők aránya csak egy százalékkal - 73,2 százalékra - nőtt, s ezek az utazások minden eddiginél magasabb arányban (56,7 százalék) a Balaton régióba irányulnak.

Extrém árérzékenység, extrém időjárás

A vendégcsábítás számos eszköze közül most minden eddiginél erősebb az olcsóság. A szállásadók többségének - annak ellenére, hogy várhatóan emelkedik a fizetős szálláshelyet igénybe vevők aránya - komoly jövedelmezőségi problémákkal kell szembenéznie, mivel erős árverseny alakult ki leginkább a fővárosban, de az ország más területein is. Emiatt az idei bevételek egy-két százalékkal elmaradnak a tavalyitól annak ellenére, hogy a szálláshelyek kihasználása is javult. A foglalások megtartásához pillanatnyilag elengedhetetlen alacsonyabb árak eredeti szinten tartására csak kartellek kialakításával lenne lehetőség.

Így tehát a vendégek járnak jól, hiszen turisztikai alapigazság: az üres szobánál nincs rosszabb. Az árcsökkenésnek következményeképpen az ötcsillagos hotelek négycsillagos áron kínálják szolgáltatásaikat, és így megszerzik a korábban eggyel alacsonyabb kategóriájú szállodát választó vendégeket. A tendencia végkifejlete, hogy a legalacsonyabb kategóriájú szállók maradnak nagyobb részben vendég nélkül. Ám a túlságosan alacsony ár is visszaüthet: a korábban kellemes telítettségű hotelek zsúfolttá válhatnak, ami elriasztja a vendégeket. A lényeg tehát a még elfogadható, de a szükséges mértékben „szűrő" árszint megtalálása.

Az extrém árérzékenységnek köszönhetően az utasok a legutolsó pillanatig halogatják a foglalást, várják a legkedvezőbb ajánlatokat. Jellemzővé váltak a rövidebb nyaralások, az utasok többsége maximum négy-hét napos távban gondolkodik. Ez a bizonytalan gazdasági helyzet mellett a kiszámíthatatlan időjárási viszonyokkal is indokolható, ami miatt szintén a hirtelen, utolsó pillanatra halasztott döntésekre helyeződik a hangsúly.

Az időjárási viszonyok az irányok változásához is nagyban hozzájárulnak. A korábban jelentős mértékben a horgászturizmusra építő Tisza-tó környékén például hatalmas visszaesést okozott, hogy a sok eső miatt a gátakra nem lehetett rálépni, az árvíz pedig a vezető célpontok közé sorolt Tokajtól és környékétől is eltántorította az oda utazni szándékozókat. Természetesen az esős, hűvös nyár a balatoni szezonnak sem kedvez, ott azonban kihasználják a rossz időt is. A szeles, hűvösebb idő előnyös a szörfözés és a vitorlázás szerelmeseinek, amit, úgy tűnik, sikeresen használnak ki a Balaton környéki vállalkozások. A hazai sportkedvelők mellett külföldi csoportoknak, egyesületeknek kínálják a magyarországi edzés, táborozás lehetőségét, érezhetően növelve a kapacitások kihasználtságát.

Programra éhesen

Az árérzékenység ellenére elengedhetetlen a minőség fenntartása - hangsúlyozza Kovacsics Imre, a Nemzeti Fürdőszövetség elnöke. A belföldi turizmus élénkülése ugyanis csak részben a válság következménye, szerepe van benne a minőségi turisztikai kínálat kialakulásának is. A magas szintű szolgáltatások pedig alapot teremthetnek arra, hogy a mostani vendégszám a gazdaság élénkülése és így nagyobb költési hajlandóság esetén is megmaradjon.

A hely által kínált programok, események jellege is fontos elem az úti cél megválasztásában. Ez elsősorban a konferenciaturizmusra való nagyobb felkészülést jelenti Róna Iván szerint, de vonzó események a különböző fesztiválok is. 2010 így a „Fesztiválok Éve" címkét kapta, a palettát pedig az amatőr és professzionális művészeti fesztiváloktól a gasztronómiai rendezvényeken át a népművészeti vagy éppen a „zöld" eseményekig sok minden színesíti. A családi nyaralások esetében is elvárás a színes programkínálat és a jó kapcsolódó szolgáltatások. Ez magyarázza a wellnessüdülések népszerűségét is. A folyamatos fejlesztések eredményeként 80-100 kilométeres körzetben több fürdő között is választhatnak az utazni vágyók. Folyamatosan nő a hotelek, fürdők környékének programkínálata, és felmérések szerint egy-egy különleges időtöltés lehetősége egyértelmű vonzerőt jelent. Felértékelődik az „egynapos" turizmus is, aminek célját különösen erősen határozhatja meg a program.

Megjelent a Piac és Profit magazinban

Egyszer hopp
A sorozatos természeti katasztrófák, amelyek látványos befolyást gyakorolnak a turizmusra, Magyarországon is kifejtették hatásukat. Az izlandi vulkánkitörés következtében összeomló légi közlekedés miatt a hazánkba irányuló forgalom is visszaesett. Ugyanakkor fontos, hogy a számokat majd az év végén, a teljes időszakot figyelembe véve ítéljük meg – hangsúlyozza dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Az elkövetkező hónapokban ugyanis, ha például a válság legmélyéhez képest tovább növekedik a turisztikai forgalom, és a légi közlekedés problémái miatt meghiúsult konferenciák későbbre halasztva, de nagy részben megvalósulnak, az év végére pozitív is lehet a mérleg. A bizonyos szegmensek számára drasztikus visszaesést jelentő természeti csapások sok esetben más területek számára váratlan növekedést hoznak. A légitársaságok eurómilliárdokban mérhető bevételkiesései mellett a légkört megszálló vulkáni hamu például kifejezetten jövedelmezőnek bizonyult az autóbérléssel foglalkozó cégek, a vasút és a busztársaságok számára. Az utazók jelentős része ugyanis, ha mód van rá, nem mondja le az utazását, inkább alternatív megoldást keres. Példa erre, hogy a Duna magas vízszintje miatt a folyón közlekedő luxushajók kényszerpihenőre kerültek, mivel nem tudtak volna áthaladni a hidak alatt. Hogy mégse maradjon ki a budapesti program, a vendégeket buszokkal szállították a fővárosba, ahol belvárosi ötcsillagos szállodákban helyezték el őket, ami hotelek számára előre nem tervezett bevételként jelenik meg. Ezért azt, hogy egy nem várt esemény összességében milyen hatással van a turizmus bevételeire, csak az év végén lehet megmondani.

 

Kártyatrükk
A kedvezmények vonzó hatásának köszönhetőn szinte minden tájegység, nagyobb település – Debrecentől Balatonfűzfőig – kibocsátott már saját turizmuskártyát, amellyel fix összeg befizetése után olcsóbb lehet a nyaralás, s vannak szélesebb körben használhatók is. Ilyen például:
Magyar Turizmus Kártya: egy évre érvényes, 7900 forint. Kedvezményekre jogosít többek között szálláshelyeken, éttermekben, közlekedésben, kulturális és sportprogramokon. Egyes kedvezmények az érvényességi időn belül korlátlanul, mások néhány alkalommal, a kártyához kapcsolódó szelvényfüzettel együtt vehetők igénybe. A kártyát magánszemélyek mellett a munkáltató is megvásárolhatja alkalmazottai számára.
Belföldi Szállások Turizmuskártya: egy évre érvényes, 2500 forint. Közel négyszáz szálláshely, étterem és szolgáltató kínál ezzel kedvezményt a használói számára. Klubrendszerben működik, tagjai kizárólag természetes személyek lehetnek.
BalatonCard: érvényes 2011. április 30-áig, ára 3300 forint. A kártyatulajdonosokat szálláshelyek, éttermek, múzeumok, fürdőhelyek, strandok, sportolási lehetőségek várják. Az érvényességi idő alatt korlátlanul felhasználható a teljes Balaton régióban.
Budapest Kártya: érvényessége 48 vagy 72 óra, ennek az ára 6300, illetve 7500 forint. Tartalma többek között ingyenes tömegközlekedés, ingyenes múzeumlátogatás, utazási- és balesetbiztosítás, árengedmény éttermekben, fürdőkben, autókölcsönzésnél.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo