Távközlési liberalizáció: kit miért nem érint?

A vállalati szektorban már több éve folyik a verseny a telefonbeszélgetéseknek a Matáv hálózatáról való eltereléséért, ennek ellenére a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatásból származó bevételek több mint 80%-át továbbra is a Matáv realizálja. Az alternatív szolgáltatók fókuszából kiesett mikro- és kisvállalatok 90%-a egyáltalán nem érzékeli a liberalizáció hatását - áll a BellResearch és a Think Consulting közös, a Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002.2 kiadásában megjelent tanulmányában.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai nagyvállalatok közel kétharmada <65%>, a középvállalatok több mint fele <54%> 2002. első félévében kapott személyre szabott ajánlatot vezetékes telefonszolgáltatásra, pontosabban bizonyos hívásirányokban elérhető megtakarításokra. Ennek ellenére a többség egyáltalán nem érzi a vezetékes telefonpiac 2001. év eleji liberalizációjának előnyét, amely arány még magasabb a mikro- és kisvállalatok esetén <90%>.

Ennek oka nem csupán a kritikák állandó össztüzében lévő szabályozásnak köszönhető: A vállalati szektor a beszédcélú VoIP szolgáltatást tekintve részben már korábban is versenypiac volt, így a vállalatok a tényleges piacnyitás előtt megtapasztalhatták az egyes hívásirányokban való megtakarítás lehetőségét, igaz, akkor még az előírt minőségrontás mellett.


A liberalizációt megelőzően, elsőként 1999-ben a mobil és az alternatív üzleti kommunikációs szolgáltatók indították el a VoIP szolgáltatást. Az alternatív szolgáltatók közül a saját hálózattal nem rendelkezők zömében 2000 második félévében léptek piacra. 2001. április végén már összesen 23 vállalat és cégcsoport nyújtott kis- és/vagy nagykereskedelmi VoIP szolgáltatást Magyarországon.

2002. közepén kb. 4600 cég vett igénybe alternatív távközlési szereplőtől
<1> vezetékes telefon szolgáltatást, amelyek közül minden második <55%> a 10 fősnél kisebb mikrovállalati szegmensbe tartozik. Annak ellenére, hogy számosságukat tekintve a 250 főnél többet foglalkoztató nagyvállalatok az alternatív szolgáltató kapcsolatoknak mindössze egyötödét adják, minden ötödikről <19%> elmondható, hogy alkalmaz valamilyen költségtakarékossági megoldást.

A több vezetékes szolgáltató igénybevételének valószínűsége a cégnagysággal együtt drasztikusan csökken, hiszen az alternatívok ajánlatai mindezidáig a jelentősebb nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező közép- és nagyvállalati szegmensre koncentráltak. Ugyanakkor a mikro- és kisvállalati szegmensben ma is jelentős igény mutatkozik a mobil és távolsági hívásirányú megtakarításokra. Ahhoz azonban, hogy kisebb hívásforgalom mellett is megérje az alternatív szolgáltatónak ezen cégeket kiszolgálni, illetve a távolsági és mobil irányokban is érezhető megtakarítást tudjanak kínálni, az összekapcsolási szerződések feltételeinek újratárgyalása lenne szükség.

A hazai vezetékes szolgáltatóknak az 1 vagy több főt foglalkoztató cégektől befolyt – vezetékes telefonforgalomból származó – havi bruttó árbevétele 2002. közepén mintegy 13 milliárd forint volt. Ehhez a 10 vagy több főt foglalkoztató vállalati szegmens közel bruttó 7, míg a 10 fősnél kisebb vállalatok bruttó 6 milliárd forinttal járultak hozzá. A mintegy 1250 db 250 fősnél nagyobb vállalat generálja a kiadások közel egyötödét, és velük azonos volument képviselnek a telefonszámlák költségeiből az 50-249 fős középvállalatok, amelyek számosságukat tekintve több mint négyszer annyian folytatnak üzleti tevékenységet.

A teljes hazai, vezetékes telefonnal rendelkező vállalati körön belül a vezetékes telefon forgalomból eredő bevétel több mint 80%-át 2002. év közepén még továbbra is a Matáv realizálta. Az alternatív szolgáltatókkal kapcsolatban álló 10 főt vagy többet foglalkoztató vállalati körben a PanTel jellemezhető a legmagasabb ügyfélkapcsolati aránnyal, azonban mellette meghatározó jelenléttel bír a piacon az eTel és a Vivendi is.



Alternatív szolgáltató igénybevételi aránya a hagyományos vezetékes távközlési szolgáltató mellett


Bázis: vezetékes telefonnal rendelkező cégek,
LB= 323, MB= 357, SB=305, CB=562


Jelmagyarázat:

LB=250+ fős
MB=50-249 fős
SB=10-49 fős
CB=-10 fős


A jelentés tartalma és módszertani háttere

A Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002.2 kiadása 1644 db, 1 vagy több főt foglalkoztató magyarországi társas vállalkozás informatikai és távközlési területért felelős vezetőinek kérdőíves megkérdezésén alapul. A kutatás eredményei reprezentatívnak tekinthetők a hazai társas vállalkozásokra, tehát pontos és megbízható eredményeket szállítanak a vizsgált vállalati kör infokommunikációs piacainak 2002. első féléves változásairól illetve a második félévre vonatkozó fejlesztési-beruházási tervekről. A teljes minta hibahatára legfeljebb ±2,6% .

A kutatás során személyes és telefonos kvantitatív kérdőíves adatfelvételi technikákat alkalmaztunk. A Magyar Infokommunikációs Jelentés „Üzleti Szegmens – 2002.2” adatfelvételét 2002. május-júniusban végezték.


Forrás: Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002.2





<1> A Magyar Infokommunikációs Jelentésben használt „alternatív szolgáltató” definíciója eltér a közfelfogásban elterjedttől. Az elemzésben azokat a szolgáltatókat tekintjük alternatívnak, amelyek a hagyományos szolgáltatóval párhuzamosan nyújtanak vezetékes telefonszolgáltatást bizonyos hívásirányokban . Ebben az értelemben bármelyik hagyományos szolgáltató is lehet alternatív, amennyiben másik hagyományos közcélú vezetékes szolgáltató területén megjelenik kedvezményes tarifájú távolsági hívásirányaival.

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo