Távközlési liberalizáció: kit miért nem érint?

A vállalati szektorban már több éve folyik a verseny a telefonbeszélgetéseknek a Matáv hálózatáról való eltereléséért, ennek ellenére a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatásból származó bevételek több mint 80%-át továbbra is a Matáv realizálja. Az alternatív szolgáltatók fókuszából kiesett mikro- és kisvállalatok 90%-a egyáltalán nem érzékeli a liberalizáció hatását - áll a BellResearch és a Think Consulting közös, a Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002.2 kiadásában megjelent tanulmányában.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A hazai nagyvállalatok közel kétharmada <65%>, a középvállalatok több mint fele <54%> 2002. első félévében kapott személyre szabott ajánlatot vezetékes telefonszolgáltatásra, pontosabban bizonyos hívásirányokban elérhető megtakarításokra. Ennek ellenére a többség egyáltalán nem érzi a vezetékes telefonpiac 2001. év eleji liberalizációjának előnyét, amely arány még magasabb a mikro- és kisvállalatok esetén <90%>.

Ennek oka nem csupán a kritikák állandó össztüzében lévő szabályozásnak köszönhető: A vállalati szektor a beszédcélú VoIP szolgáltatást tekintve részben már korábban is versenypiac volt, így a vállalatok a tényleges piacnyitás előtt megtapasztalhatták az egyes hívásirányokban való megtakarítás lehetőségét, igaz, akkor még az előírt minőségrontás mellett.


A liberalizációt megelőzően, elsőként 1999-ben a mobil és az alternatív üzleti kommunikációs szolgáltatók indították el a VoIP szolgáltatást. Az alternatív szolgáltatók közül a saját hálózattal nem rendelkezők zömében 2000 második félévében léptek piacra. 2001. április végén már összesen 23 vállalat és cégcsoport nyújtott kis- és/vagy nagykereskedelmi VoIP szolgáltatást Magyarországon.

2002. közepén kb. 4600 cég vett igénybe alternatív távközlési szereplőtől
<1> vezetékes telefon szolgáltatást, amelyek közül minden második <55%> a 10 fősnél kisebb mikrovállalati szegmensbe tartozik. Annak ellenére, hogy számosságukat tekintve a 250 főnél többet foglalkoztató nagyvállalatok az alternatív szolgáltató kapcsolatoknak mindössze egyötödét adják, minden ötödikről <19%> elmondható, hogy alkalmaz valamilyen költségtakarékossági megoldást.

A több vezetékes szolgáltató igénybevételének valószínűsége a cégnagysággal együtt drasztikusan csökken, hiszen az alternatívok ajánlatai mindezidáig a jelentősebb nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező közép- és nagyvállalati szegmensre koncentráltak. Ugyanakkor a mikro- és kisvállalati szegmensben ma is jelentős igény mutatkozik a mobil és távolsági hívásirányú megtakarításokra. Ahhoz azonban, hogy kisebb hívásforgalom mellett is megérje az alternatív szolgáltatónak ezen cégeket kiszolgálni, illetve a távolsági és mobil irányokban is érezhető megtakarítást tudjanak kínálni, az összekapcsolási szerződések feltételeinek újratárgyalása lenne szükség.

A hazai vezetékes szolgáltatóknak az 1 vagy több főt foglalkoztató cégektől befolyt – vezetékes telefonforgalomból származó – havi bruttó árbevétele 2002. közepén mintegy 13 milliárd forint volt. Ehhez a 10 vagy több főt foglalkoztató vállalati szegmens közel bruttó 7, míg a 10 fősnél kisebb vállalatok bruttó 6 milliárd forinttal járultak hozzá. A mintegy 1250 db 250 fősnél nagyobb vállalat generálja a kiadások közel egyötödét, és velük azonos volument képviselnek a telefonszámlák költségeiből az 50-249 fős középvállalatok, amelyek számosságukat tekintve több mint négyszer annyian folytatnak üzleti tevékenységet.

A teljes hazai, vezetékes telefonnal rendelkező vállalati körön belül a vezetékes telefon forgalomból eredő bevétel több mint 80%-át 2002. év közepén még továbbra is a Matáv realizálta. Az alternatív szolgáltatókkal kapcsolatban álló 10 főt vagy többet foglalkoztató vállalati körben a PanTel jellemezhető a legmagasabb ügyfélkapcsolati aránnyal, azonban mellette meghatározó jelenléttel bír a piacon az eTel és a Vivendi is.



Alternatív szolgáltató igénybevételi aránya a hagyományos vezetékes távközlési szolgáltató mellett


Bázis: vezetékes telefonnal rendelkező cégek,
LB= 323, MB= 357, SB=305, CB=562


Jelmagyarázat:

LB=250+ fős
MB=50-249 fős
SB=10-49 fős
CB=-10 fős


A jelentés tartalma és módszertani háttere

A Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002.2 kiadása 1644 db, 1 vagy több főt foglalkoztató magyarországi társas vállalkozás informatikai és távközlési területért felelős vezetőinek kérdőíves megkérdezésén alapul. A kutatás eredményei reprezentatívnak tekinthetők a hazai társas vállalkozásokra, tehát pontos és megbízható eredményeket szállítanak a vizsgált vállalati kör infokommunikációs piacainak 2002. első féléves változásairól illetve a második félévre vonatkozó fejlesztési-beruházási tervekről. A teljes minta hibahatára legfeljebb ±2,6% .

A kutatás során személyes és telefonos kvantitatív kérdőíves adatfelvételi technikákat alkalmaztunk. A Magyar Infokommunikációs Jelentés „Üzleti Szegmens – 2002.2” adatfelvételét 2002. május-júniusban végezték.


Forrás: Magyar Infokommunikációs Jelentés 2002.2





<1> A Magyar Infokommunikációs Jelentésben használt „alternatív szolgáltató” definíciója eltér a közfelfogásban elterjedttől. Az elemzésben azokat a szolgáltatókat tekintjük alternatívnak, amelyek a hagyományos szolgáltatóval párhuzamosan nyújtanak vezetékes telefonszolgáltatást bizonyos hívásirányokban . Ebben az értelemben bármelyik hagyományos szolgáltató is lehet alternatív, amennyiben másik hagyományos közcélú vezetékes szolgáltató területén megjelenik kedvezményes tarifájú távolsági hívásirányaival.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo