Támogató és digitális az új bank

A pénzintézetek a fix és kiszámítható bevételt jelentő számlavezetés során szerzett tapasztalatokra építve választják ki a hitelképes vállalkozásokat, s azokat komplex szolgáltatások kínálatával igyekeznek még szorosabban magukhoz láncolni. Muszáj is, hogy lépjenek, hiszen a verseny már így is óriási, jövő év januárjától pedig a banki ügyfelek akár nem banki szereplőket is megbízhatnak a pénzügyek intézésével.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A hazai pénzintézetek mostanában alapvetően új stratégiával igyekeznek magukhoz csábítani a kkv-kat, amint az a tőlük kapott információkból kiderül. Jóllehet számukra továbbra is a számlavezetés adja az alapot és a fix bevételt, a bankok ma már – a kialakulóban lévő versenynek köszönhetően – teljes körű szolgáltatásokkal próbálnak ügyfeleket szerezni, illetve a meglévőket megtartani. Ez egyrészt a bankszámla-csomagok számának növekedésében és specializálódásában érhető tetten, másrészt olyan átfogó szolgáltatásokban, mint például pénzügyi tanácsadó szakember biztosítása vagy a pályázatfigyelés. A végső cél persze a hitelkihelyezés: a számlavezetés folyamán képesek részletesen megismerni ügyfelüket, s ha a gazdálkodási adatok azt mutatják, hogy van perspektíva a cég előtt, akkor ma már nem csupán és elsősorban nem a vállalkozás kéri a kölcsönt, hanem a bank ösztönzi a céget hitelfelvételre. Vagyis arról van szó, hogy a számlavezetés során előzetes szelekció történik, ahol a rosszul gazdálkodó vállalkozások alapból elesnek a hitelfelvétel lehetőségétől. Ez utóbbi kategóriába tartozó cégektől a kölcsönök után járó kamatokat ugyan nem, de a számlavezetéshez kapcsolódó díjakat be tudják szedni a bankok, azaz velük sem rossz üzlet foglalkozni.

Harc az ügyfélért

Abban a tekintetben mindenképpen éledőben van a verseny a bankok között, hogy a számlavezetésen keresztül a lehető legtöbb vállalkozást igyekeznek magukhoz kötni. Érthető is ez a törekvés, hiszen minden vállalkozás számára kötelező bankszámlát nyitni, a számlavezetésnek pedig költségei vannak, amelyek hónapról hónapra befolynak. Azaz a pénzintézeteknek jó bolt, ha a lehető legtöbb vállalkozás szerződik velük, havi fix bevételt generálva számukra.

Folyószámla-hitel az egyeduralkodó
A hitelcélok tekintetében igen szerteágazó a bankok gyakorlata. Az MKB-nál például darabszámot tekintve a folyószámlahitelek állnak az élen, ami magának a hitelnek a jellegéből következik, illetve abból, hogy a kisvállalatok esetében a Széchenyi Kártya az egyik legkelendőbb termék. A kihelyezett összeget tekintve viszont a beruházási kölcsönök állnak az élen. Az UniCredit Bank tapasztalatai szerint a hazai kkv-k leginkább a likviditáshoz szükséges forgóeszköz-hitelek iránt érdeklődnek, beruházási hiteleket inkább az uniós támogatások függvényében igényelnek. A CIB gyakorlatában szintén a folyószámla-kölcsönök álltak az előtérben az elmúlt években.
A legtöbb bank a korábbiaknál sokkal szélesebb számlavezetési palettával igyekszik elnyerni a cégek bizalmát. Az egyik oldalon szakmaspecifikus csomagokat kínálnak, ahol az adott foglalkozásra jellemző bankhasználati szokásokhoz igazítják a kínált szolgáltatásokat. Így például az MKB Banknál léteznek ügyvédi vagy könyvelői számlatermékek, az OTP-nél ezeken kívül akár a gyógyszertárak tulajdonosai is bankhasználati szokásaiknak megfelelő csomagot kaphatnak. Az UniCredit Bank tájékoztatása szerint pedig az említetteken kívül specializált számlavezetést kínálnak a társasházaknak, nonprofit szervezeteknek, újságíróknak vagy akár művészeknek is.

A másik oldalon a vállalkozások méretéhez igazítják a szolgáltatásokat a bankok. Az MKB Banknál és az UniCredit Banknál például létezik kifejezetten az induló, jellemzően mikrovállalkozások számára kínált csomag, azoknak az ügyfeleknek pedig, amelyek az egyszerűséget kedvelik, s nem szeretnek a részletekkel bajlódni, átalánydíjas csomagot kínálnak. A CIB Banknál két számlacsomagot állítottak össze azon vállalkozások számára, amelyeknél kevés számú és kis összegű utalások a jellemzőek. A Budapest Banknál pedig külön üzletág foglalkozik a 200 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező ügyfelekkel, s az éppen megélt életszakaszban jelentkező igényeikhez igazítják a szolgáltatásokat.

A nagyobb számlaforgalmat bonyolító vállalkozásokkal is törődnek a pénzintézetek. Az UniCredit havi fix díj mellett a növekvő számlaforgalom mellett csökkenő tranzakciós díjat számít föl, de része a csomagnak meghatározott számú jutalékmentes utalás is, illetve egyes számlák esetében a széles palettából maga választhatja ki az ügyfél azokat az elemeket, amelyek számára a legkedvezőbbek. A CIB Banknál pedig a nagyobb forgalmú vállalkozásoknak személyre szóló ajánlatot készítenek, amelyek figyelembe veszik a jellemző számlahasználati szokásokat.

Kép:Fotolia

Személyes tanácsadás

Egyre fontosabb szerephez jut a vállalkozás adottságait figyelembe vevő tanácsadás, amivel a bankok hozzásegítik a cégeket, hogy hitelképessé váljanak. Például egy konkrét hitelcél, mondjuk egy beruházás esetén nemcsak arra van figyelemmel a bank, hogy általában milyen a cég gazdálkodása, de azt is igyekszik fölmérni, hogy az adott fejlesztés mennyiben fogja segíteni a vállalkozás piaci térnyerését, milyen vevőkörrel rendelkezik, megbízhatóak-e partnerei. S ez nem egyfajta jótékonyság a bank részéről, hanem saját jól felfogott érdeke, hogy biztonságban legyen a pénze. Már csak azért is fontos ez, mert siker esetén az újabb kölcsön kihelyezésének az esélye is nagyobb.

Erre mennek a bankok
A szabályozási környezet egyre növekvő szorítása mellett a jogi és technológiai fejlődés, valamint a startupként jelentkező kihívók, más néven fintech cégek is formálják napjaink és a jövő bankszolgáltatásait (ld. keretes írásunkat). Ha a bőrükön még nem is, de a jövőképüket latolgatva már egyre inkább érzik ezt a hazai bankok is, így a jövő egyre rugalmasabb és csábítóbb konstrukcióinak első, hagyományos bankszolgáltatásokon túlmutató első fecskéi már elérhetők jelenleg is a cégek számára kínált bankszámla-szolgáltatások között.
A komplex banki szolgáltatásokban olyan új elemek jelentek meg, amelyek korábban nem voltak általánosak. Ez az a terület, ahol még hatalmas erőforrások rejtőznek, hiszen a hitelintézetek éppen csak elkezdték kiaknázni a lehetőségeket. Ilyenek például a digitális technológiákban rejlő lehetőségek, amelyek ma még elképzelhetetlen távlatokat nyitnak a hitelintézetek előtt, s az ilyen irányú fejlesztések azok, amelyek a jelenlegi trendbe illeszkedően a leginkább személyre – vállalkozásra – szabhatók. Vagyis a nagyfokú rugalmasság, amelynek csírái a képlékeny számlacsomagoknál már ma is tetten érhetők, általánossá válhat a digitális technológiák térhódításával. Az MKB Banknál például úgy vélik, már a mikrovállalkozások megnyeréséhez is kifinomult megoldásokra van szükség, azaz a banki paletta több elemében kell újszerűséget nyújtani, illetve választási lehetőséget adni a cégvezetők számára. A legfontosabb szerintük a kínált szolgáltatások jó átláthatósága és a tervezhetőség. A már élő, és az ügyfelek által kedvelt újítások között lehet említeni az OTP-nek azt a fejlesztését, amely lehetővé teszi a vállalkozásoknak, hogy a számlanyitást telephelyükről, irodájukból igényeljék. De az sem volt korábban általános, hogy telephelyükön keresték meg a vállalkozókat a bank ügynökei, akik pénzügyi tanácsokkal igyekeznek segíteni a cég piaci érvényesülését. Az UniCreditnél szintén a személyes pénzügyi tanácsadói rendszer segíti a vállalkozások legkülönbözőbb igényeinek kielégítését. Sok esetben ezzel az eszközzel sikerül az ügyféllel közösen elhárítani például egy-egy hitelügylet útjában álló akadályokat. A Budapest Banknál szintén nagy szerepet szánnak a tanácsadóknak, akik például megpályázható uniós források felkutatásában segítik a vállalkozásokat. De olyan plusz szolgáltatások is elérhetők náluk, mint például a Google Magyarországgal közösen indított a „Világ a piacom” program, amelynek célja, hogy ne csak azokat a vállalkozásokat segítsék a piachoz jutásban, amelyek már régebb óta exportálnak, de azokat is, amelyekben most érlelődik a gondolat.
Bankvilág és fintech: együtt könnyebb?
A pénzügyi technológiai startupok, más néven fintech cégek 86 százaléka szorosan együttműködne a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal, mert ők is látják, egyedül nehezebb forradalmat csinálni. Mindkét félnél vannak előnyök, leginkább egymásra lesz szükségük a sikerhez.
Új kihívást jelentenek a fintech cégek

Folynak a háttérben azok a műhelymunkák, amelyeknek célja, hogy a pénzintézetek fölvegyék a versenyt az úgynevezett fintech cégekkel, amelyek a digitális technológia, például az okostelefonon keresztül történő fizetés technológiájának jó ismerői, és már bejelentkeztek a bankok piacára. Jövő év januárjától a banki ügyfelek akár nem banki szereplőket is megbízhatnak a pénzügyek intézésével. Körükben olyan globális óriásokról van szó, mint például a Facebook vagy a Google, amelyek a digitális technika magasabb fokán állnak, mint a bankok, s a nehézkesebben mozduló pénzintézeteknél rugalmasabban és gyorsabban képesek alakítani kínálatukat, hiszen ebben nőttek föl. A hitelintézetek pedig azzal nem lassíthatják e versenytársakat, hogy nem adják át számukra az ügyfelek adatait – feltéve persze, hogy erre fölhatalmazta őket az ügyfél –, mert arra kötelezik őket a jogszabályok. Mindez persze nemcsak kihívást, hanem lehetőséget is jelenthet a bankoknak. Olyan új szolgáltatásokkal jelenhetnek meg a piacon, amelyekben a fintech cégekkel közösen szolgáltathatnak, s amelyeket ma még el sem tud képzelni az átlagember, illetve az átlagos vállalkozó. Az ilyen jellegű összefonódás akár a bankok jövedelmezőségét is növelheti új piaci lehetőségek megnyitásával. De ennek köszönhetően a termékfejlesztés is számottevően fölgyorsulhat.

A jövőt persze senki nem látja előre, de az új kihívások a számlatulajdonosoknak is kedveznek: a fintech cégek jelentette veszély arra kényszerítheti a hitelintézeteket, hogy extra szolgáltatásokat, különleges kedvezményeket nyújtsanak az ügyfeleknek, csak hogy náluk maradjanak. Ha erre mégsem kerülne sor, akkor az új szemléletet hozó fintech cégek keresik majd a számlatulajdonosok kegyeit, mert elcsábításuk nehezen képzelhető el különleges kedvezmények, olcsóbb megoldások nyújtása nélkül. Vagyis az okosan gondolkodó, s az átalakult piac kínálatát gondosan tanulmányozó cégvezető mindenképpen jól járhat.

Szerző: Hajdú Péter

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo