Szépet jelentett az Erste, pedig nagyot zuhantak az új lakás és vállalati hitelkihelyezések

Elsősorban az egyszeri hatások miatt is növekvő működési bevételeknek köszönhetően az Erste az egy évvel korábbinál jobb eredménnyel zárta az idei első kilenc hónapot. Az új lakáshitelek folyósítása, valamint a cégek esetében az új kihelyezés kevesebb, mint felére esett vissza az egy évvel korábbi azonos időszakkal összevetve. Bíztató ugyanakkor, hogy az október 10 százalékos bővülést a hozott a lakossági hitelkihelyezésben, mind a jelzáloghitelek, mind a Babaváró esetében az év legjobb hónapját zárta a bank. Június óta a háromszorosára ugrott az Ersténél havonta nyitott új tbsz-számlák száma, a bank piaci részesedése ennek köszönhetően 35 százalékra emelkedett ebben a szegmensben.

A teljes lakossági hitelállomány 5 százalékkal nőtt éves összevetésben, az új kihelyezések értéke azonban az idei első kilenc hónapban 31,9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, elsősorban a jelzáloghitelek iránti kereslet visszaesése miatt. Az új lakáshitelek folyósítása 54 százalékkal esett vissza a 2022-es eredményhez képest. A fogyasztási típusú hiteleknél a kihelyezés összességében 13 százalékkal csökkent. Ezen belül a személyi kölcsönök esetében 5 százalékkal, míg a Babaváró hitel iránt 34 százalékkal csökkent a kereslet az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A kisvállalkozók esetében az új folyósítás 48 százalékkal nőtt éves összevetésben.

Az Erste az év utolsó negyedévében a lakossági hitelkereslet élénkülésére számít, részben az önkéntes kamatstop, részben a lakáspiacon tapasztalható keresletemelkedés miatt. Ezt a lakásárak korrekciója mellett a bérleti díjak növekedése is támogatja, miközben a Babaváróban a jövő évi új rendszer bevezetése előtt emelkedik az igénybevétel. Az Erste októberben az előző hónaphoz képest 10 százalékkal növelte az új lakossági hitelkihelyezéseit, és mind a jelzáloghiteleket, mind pedig a Babavárót tekintve az év legjobb hónapját zárta.

A magyarországi Erste-csoport által kezelt lakossági ügyfélvagyon – befektetés és betét – szeptember végére 5156 milliárd forintra nőtt, 10 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A megtakarításokon belül a befektetések aránya 70 százalékra nőtt a 2022 szeptember végi 60 százalékról.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo