"Komoly egyensúlyvesztés van a chipek keresleti és kínálati oldala között a globális IT-szektorban, és nehéz lenne azt mondani, hogy 100 százalékosan sikerült megoldani a hiány problémáját"- mondta a Samsung szerdán tartott részvényesi találkozóján Koh Dong-jin, a vállalat mobil üzletágának társvezetője, írja a Financial Times. A pénzügyi lapnak a gyűlésen jelen lévő egyik részvényes beszélt.
Koh Dong-jin arról a félvezetők piacán hónapokkal ezelőtt kialakult aggasztó helyzetről magyarázott, mely a hazai autógyáraknak is látványosan betett. Ennek lényege röviden az, hogy a koronavírus okozta lezárások miatt tavaly tavasszal a nagy autógyártó cégek visszafogták a termelést, hogy aztán a pandémiás helyzet viszonylagos enyhülésével néhány hónappal később kettőzött erővel akarjanak nekiállni gyártani, hogy behozzák a lemaradást. Ehhez a megszokottnál több chipet kellett volna vásárolniuk és felhasználniuk, itt azonban falba ütköztek, mert a világszerte elrendelt home office-ok, házi karanténok miatt az autóvásárlások visszaestek, a különböző kütyük (laptopok, játékkonzolok, stb.) eladásai viszont kilőttek. A chipszállítmányok java részét a kütyügyártó vállalatok szippantották fel, és hiába kezdett el ismét kopogtatni az átmeneti szünet után az autóipar a chipgyártók ajtaján, azok a termékeiket jellemzően inkább a kütyügyártóknak adták el, mert azok többet fizettek érte. Ez tehát dióhéjban a mostani félvezető-piaci hiány oka, ami, úgy tűnik, nem akar enyhülni.
Olyannyira nem, hogy úgy tűnik, hamarosan már nemcsak az autógyártás fog a chipínségtől szenvedni, hanem a krízis által eddig kevésbé érintett iparágak is. Ennek azonban elsődlegesen már nem a pandémia az oka, hanem az időjárás. Amikor a múlt hónapban téli ítéletidő sújtott le Texasra, hazavágta az állam áramellátásának jelentős részét. Energia híján leállni kényszerült számos texasi chipgyár is, súlyosbítva az ellátási hiányt. Még rosszabb iparági hírek érkeztek szerdán, amikor a Honda bejelentette, hogy az áramkimaradások miatt a jövő héten leállítja a termelést a legtöbb USA-beli gyárában. És a Samsung - a világ legnagyobb chipgyártója - is azt közölte, hogy az austini egységében az ítéletidő óta sem indult újra a gyártás. A vállalat szerint az üzem normális kapacitásának visszaállítása a vártnál tovább tarthat.
Az FT idézi a TrendForce piackutató borús előrejelzését, mely szerint az autógyártók közös erőfeszítése, hogy felgyorsítsák az autókba való chipek gyártását, most már azzal fenyeget, hogy lelassítja a chipszállítást a többi iparágba. Az Apple fő gyártópartnere, a Foxconn azonban egyelőre nem számol be semmiféle kütyügyártói chiphiányról. A vállalat vezetője, Young Liu arról beszélt, hogy "bizonyos ügyfelek" talán valóban tapasztalhatnak most olyasféle hiányt, amivel eddig az autógyártók szembesültek, de szerinte lehetséges, hogy ezt csak hirtelen szállítmány-rendelések vagy a termékeik iránti kereslet váratlan megugrása okozza. Mint mondja, az ő legnagyobb ügyfeleik - mint az Apple - esetében ilyesmiről nincs szó, ők "jól terveztek előre", nem kényszerülnek hirtelen pluszrendelések leadására, és "jól vannak."