Százmilliárdos fékek

Az OEP ugyanúgy kénytelen finanszírozni a gyönge, a betegeket megalázó körülmények között kezelő intézményeket, mint a magas színvonalon dolgozókat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb részletei váltak ismertté az egészségügy esedékes reformjának: a gyógyszerészek és gyógyszertárak szabályozását követően a biztosítási felügyelet felállítását tartalmazó törvénytervezetet fogadta el a kormány.  A megjelent jogszabály-tervezetek azonban sokkal inkább a kialakuló új struktúrára utalnak, s arra kevésbé, hogy a mi is az, ami megváltozik. Néhány adat erejéig ezért most "visszafelé" is tekintünk. Magyarország a GDP valamivel több, mint 8 százalékának megfelelő összeget költötte egy év alatt egészségügyre. Ennél a mintegy 1700 milliárdos lakossági és közkiadásra vonatkozó tavalyelőtti adatnál frissebb az, amelyik a 2006-os büdzsében lelhető fel, s azt láttatja, hogy meghaladja az 1100 milliárd forintot a társadalombiztosítási járulék, viszont ennél közel 200 milliárddal több az ágazat kiadása. Hasonlóan jelentős összeg a gyógyszerkassza többletkiadása.

A kormányzat döntött tehát: első körben mintegy 30 milliárd forintot ér a vizitdíj várható bevezetése, ezt a pénzt egyébiránt nem veszik el a beszedést végző orvosi rendelőktől. Ennek a pénznek körülbelül a hatoda folyhat be a kórházak számlájára. Volt, aki már kiszámolta, hogy a háziorvosi vizitdíj akár 200 ezer forintra is felmehet ott, ahol évente mintegy 10 ezer beteg kap kezelést a doktortól. A kormányzat zöld utat adott a fogyasztóvédelmet jelentő biztosítói felügyeletnek is. Ez a leendő törvény sokkal kevésbé "látványos", mint a vizitdíj. A rendelőket, kórházakat, gyógyszerellátást minősítő "intézmény" képes lesz a takarékosabb költséggazdálkodás általánossá tételére is.

Az egészségbiztosítás körében végzett tevékenység felügyeletéről szóló jogszabály-tervezet indoklásában olvasható is, hogy az egészségbiztosítási kiadás elköltését ma semmilyen hatóság nem felügyeli, mivel azt nem pótolja sem az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat sem az Országos Egészségbiztosítási Pénztár gyakorolta kontroll. Nem készül rendszeres értékelés és nyilvántartás arról sem, hogy melyik kórházban milyen eredményesen gyógyítanak, vagy arról, hogy milyen magas a szövődmények aránya. Az OEP jelenleg ugyanúgy kénytelen finanszírozni a minőségileg nem megfelelő, a betegeket megalázó körülmények között kezelő intézményeket, mint a magas színvonalon dolgozókat, mert a hatályos jogi környezetben nincs lehetősége a finanszírozás felmondására.

Azt is megállapítja a jogszabály-tervezet indoklása, hogy az egészségügyi (köz)szolgáltatások sajátos piacán is szükség van az általános piacfelügyeletet kiegészítő, ágazati piacfelügyeletre, ami megakadályozza, hogy a kötelező biztosítást szervező biztosító(k) szolgáltatói monopóliumokkal kerüljenek szembe. #page#Erre a feladatra ma nincs az egészségügyi ágazatban megfelelő szerv, az ÁNTSZ egészségügyi szakfelügyeleti és egyúttal közegészségügyi és járványügyi hatósági szerepe miatt nem tehető azzá. Tájékozatlan és kiszolgáltatott betegek, pénzügyi és szakmai szempontból nem kellően hatékonyan felügyelt pénzköltés jellemzi a mai magyar egészségügyet. Az ellátó- és biztosítási rendszer nem igazságos és nem számon kérhető, a szolgáltatások minősége erősen változó. A betegek előtt nem ismertek a szolgáltatók minőségi, illetve szakmai mutatói, mindez a betegek kiszolgáltatottságát, bizonytalanságát növeli, és alapot teremt az egészségügy feketepiacának, a hálapénzrendszernek a működéséhez is. Ezért gondoskodni kell arról, hogy az ellátási szerkezet, a kínált szolgáltatások, az igénybevételi feltételek megváltoztatása mellett a jogosultságok és a forrásfelhasználás jogszerűsége, a tájékozottsághoz és nyilvánossághoz fűződő alapvető érdekek érvényesüljenek.

A kormány ezért állítja más pályára az egészségügy mai, a köztulajdon dominanciáján alapuló, biztosítói és szolgáltatói monopóliumokkal, kizárólagos és különleges jogokkal működő, döntően adminisztratív módon szabályozott piacát. Ez a cél magában hordozza azt a feladatot, hogy egyrészt más típusú szabályozást kell kialakítani, másrészt pedig más típusú felügyeleti intézményrendszert kell működtetni, mert a torzításmentes verseny feltételeinek betartatását és a sajátos fogyasztóvédelmi feladatok ellátását, továbbá a kötelező közszolgáltatás körébe tartozó szolgáltatásokhoz való hozzáférést folyamatosan kell biztosítani. Ehhez pedig olyan típusú felügyeleti szerv szükséges, mint amilyen más, a piacnyitáson átesett, liberalizált ágazatokban már működik.

A reform a gyógyszerek megszűnő ingyenességével, a 300 forintos vizitdíj jövő évi bevezetésével, a felügyelet felállításával csak megkezdődik. Hamarosan jogszabály mondja ki, hogy fizetni kell a gyógyszercégeknek az orvoslátogatók után, a legjobb jövedelmű patikák szolidaritási adót rónak le, hogy a kisebbeket támogatni lehessen, körülbelül 150 nem vényköteles gyógyszer értékesítését teszik lehetővé a kereskedelemnek is, patikát pedig szabadon lehet alapítani. A társadalombiztosítás által támogatott szerek listája nyilvánossá válik.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo