Az EU-hoz 1986-ban csatlakozott Spanyolország gazdasági teljesítménye az elmúlt 10 évben folyamatosan javult, az utóbbi 4 évben kiemelkedően jó GDP növekedés jellemezte.
Spanyolország Európa egyik legnagyobb, legnépesebb országa: a több mint 500 ezer négyzetkilóméternyi területet felőle Ibériai félszigetet közel 40 millióan lakják.
Az Európai Unióhoz 1986-ban csatlakozott ország gazdasági teljesítménye az elmúlt évtizedben folyamatosan javult, 200-2004 között kiemelkedő, évente csaknem 3 %-os GDP növekedés jellemezte. Az egy főre jutó GDP 2004-ben 22,200 ezer euró volt. Az előrejelzések szerint 2005-ben az EU átlag feletti, 3 %-os növekedés garantált. A nemzeti össztermék több, mint kétharmadát (68%) a szolgáltatások adják, az ipar 28 százalékot, a mezőgazdaság pedig csupán 3 százalékot tesz ki.
#page#
Húzóágazat a turizmus
A szolgáltatásokon belül az egyik húzóágazat a turizmus. A WTO (Turisztikai Világszervezet) 2004-es adatai szerint Spanyolország a mind turistaérkezések számát, mind az abból származó bevételeket tekintve a világ második turisztikai nagyhatalma. (Az érkezések számát tekintve Franciaország, a bevételek vonatkozásában pedig az USA az első).
A kiegyensúlyozottan növekvő gazdaság a spanyolok utazási hajlandóságára is jótékonyan hat. A Magyar Turizmus Rt. "A hónap küldő országa" szakmai rendezvénysorozatában ezért is került terítékre Spanyolország. Bár összlétszámát tekintve a Magyarországra érkező spanyol turisták száma nem nevezhető markánsnak (2004-ben 125 ezer fő), ám dinamikus növekedést mutat. Utazási motivációik, és szolgáltatási igényeik miatt azonban érdemes a spanyol turisták megnyerésére még nagyobb figyelmet fordítani. - hangsúlyozta Kiss Kornélia az MT RT. kutatási igazgatóságának vezetője, illetve Németh József a madridi képviselet vezetője a prezentációkon. Amellett, hogy Spanyolországban nagyon erős a belföldi turizmus, a spanyolok közel fele már járt külföldön. Külföldre elsősorban vásárlási, városlátogatási céllal utaznak, de vonzó számukra a célország kultúrája, történelmi emlékei. Főleg szállodában (54, 1%) szállnak meg, és repülővel (56,6%) utaznak. Magyarország mint úti cél jelenleg több várost érintő túra keretében jelenik meg kínálatban, s elsősorban Budapest szerepel a programban.
Erőteljesen nő viszont Magyarország népszerűsége, mint incentive desztinációé. Az üzleti turizmus élénkülésében fontos szerepet játszik a magyar-spanyol gazdasági kapcsolatok erősödése, a kereskedelem dinamikus növekedése. A közép-európai országok közül egyedül Magyarország külkereskedelmi egyenlege pozitív Spanyolországgal. (2004-ben importunk 13,6 %-kal, exportunk 22 %-kal nőtt.)