Sodexho Magyarország Kft.

Budapest, Etele út 68. Tel.: (06–1) 206-2017, fax: 206-2015

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kulturált munkahelyi étkezésért

Aki még nem, vagy régen járt a budapesti műegyetem Goldman téri éttermében, az igencsak meglepődhet a bőséges választékon. No nemcsak arról van szó, hogy a magyar konyha mellett az olasz, a kínai, a görög stb. ételek remekei is szerepelnek a kínálatban, hanem arról, hogy mindezt nyolc, külön tálalópulton mutatják be. S a pultok mögött olyan szakemberek állnak, akik a vendéggel egy-két perc alatt közösen, ízlés szerint fejezik be az étel elkészítését. Angol szakkifejezéssel a „food courth” – szabad fordításban „ételudvar” – rendszert vezette be itt ugyanis a szolgáltató Sodexho.

Párkai Zsolt, a Sodexho Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint a műegyetemi étterem átalakításában nem elsősorban a beruházás értéke a jelentős – bár természetesen költeniük kellett az átalakításra –, hanem a koncepció maga. A cég által üzemeltetett mintegy huszonöt munkahelyi étteremből egyelőre csak itt valósult meg teljes egészében a nemzeti konyhákat önálló pultokon felvonultató elképzelés, de ha nem is nyolc, három-négy típusú kínálattal már másutt is kísérleteznek. Amennyiben azonban a Goldman téri étteremben az újítás igazolja a hozzáfűzött reményeket, a műegyetem után a módszert szívesen ajánlják majd további partnereiknek is.

A Sodexho Vendéglátás és Szolgáltatás (ami nem tévesztendő össze az azonos tulajdonosi körhöz tartozó, ám tőlük független, étkezési utalványokat forgalmazó Sodexho Pass-szal) három, fő tevékenysége a már említett munkahelyi étkeztetés, a gyermek- és diákétkeztetés és az egészségügyi intézmények, kórházak ellátása. A cég bevételeiből ezek aránya az említett sorrendben 20, 30 és 50 százalék, amivel a hazai piacon a kórházak esetében a Sodexho az első, de összességében is az első két-három szolgáltató között van. Mint az ügyvezető igazgató elmondta, néhány éves távlatban mind a három tevékenységi körük fejlesztésével azok egymáshoz viszonyított kiegyenlítődése várható.

Visszatérve a munkahelyi étkeztetésre: az 1993-ban a Pest Budai Vendéglátó Vállalat szakirányú egységének a privatizációjával létrehozott társaság hét év elteltével olyan megrendelőket nyert meg, mint a Matáv Rt. (a Krisztina körúti impozáns központ éttermét üzemelteti a Sodexho), a Budaörsön letelepedett Pannon GSM és az ugyanott található Atronyx új irodaháza vagy a Siemens Magyarország Rt. budapesti központja. Partnerük a Kereskedelmi és Hitelbank Rt. és a Raiffeisen Bank Rt. A közintézmények közül az ügyvezető a MTESZ Kossuth téri székházának éttermét és a Szociális és Családügyi Minisztériumét említi. S hogy nehogy azt higgye a kedves olvasó, hogy csak a fővárosban és környékén szolgáltatnak, tegyük még a felsorolás végére a Mol Rt. százhalombattai cégét és a tiszaújvárosi TVK-t.

Míg a diákélelmezésnél a minőség javításának határt szab a szerződő önkormányzatok fizetőképessége, illetve az immár versenypiacon kialakult éles árverseny, addig a munkahelyi étkeztetésnél egyre kulturáltabb helyi vendéglátást igényelnek a munkáltatók. Új szerződés esetén jellemzően a partnercég adja az étteremhez a helyet, alakítja ki annak belső berendezését is, amihez a Sodexho a saját nemzetközi hálózatában szerzett tapasztalatait tanácsként teszi hozzá. A szolgáltatás árát, pontosabban az ételárképzés módszerét a szerződésben az adott partner igényeinek vagy az adott helyzetnek a függvényében rögzítik.

A Sodexho tulajdonosainak az üzleti filozófiája az – mondja Párkai Zsolt –, hogy a cégcsoport általános céljaival összhangban, de mindig a helyi piac sajátosságaihoz alkalmazkodva alakítja ki szolgáltatásait. Magyarországon fontos szempont, hogy a munkáltatókat alig ösztönzi valami – például direkt jogszabály vagy adókedvezmény – arra, hogy a dolgozóik étkeztetését biztosítsák. Ezzel szemben egy idei tanulmány szerint például Spanyolországban a munkavállalóknak adómentesen nyújtott hozzájárulás a nettó átlagkereset 23,8 százaléka, Franciaországban 8,2 százaléka, Belgiumban 9 százaléka; de hogy hozzánk hasonló gazdasági helyzetben lévő országokat is említsünk, Csehországban 11,8 százalék, Lengyelországban 10,7 százalék ez az arány, míg Magyarországon 3,6. Más eszközökkel kell tehát a vendéglátóknak a partnereket megnyerni!

A Goldman téri étteremben naponta 1400–1500 vendég fordul meg délelőtt 11 és délután 15 óra között, amihez jönnek még a „házhozszállítások”. A „food courth” újítástól az ügyvezető igazgató azt várja, hogy – a nyitva tartási idő változatlanul hagyásával – új forgalmat generáljon. Ennek érdekében csoportosítottak át az 1300 fős cégen belül a műegyetemi konyhára és felszolgálórészbe több kiváló szakembert – „a Goldmanban dolgozni rangot jelent” –, és vettek még fel az ötvenfős csapathoz a vendéglátóipar szinte minden területéről séfeket, pincéreket.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo