Rendszerváltás az Európai Unióban

A felületességre régtől fogva hajlamos hazai gazdasági újságírás ismét átsiklott egy hatásmechanizmusa vonatkozásában hazánk és az öreg kontinens közeljövője tekintetében kardinális külhoni fejlemény felett, amin meglepődni nincs okunk. Viszont ennek ellenére felettébb érdemes volna némiképp elidőznünk, egyúttal lamentálnunk az országos sajtótermékek diktálta hazai médianapirend zugaiban hellyel-közzel mégiscsak meglapuló szóban forgó berlini kormányzati bejelentés hallatán. Hiszen Európa sorsa a tét.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A mostanság felálló – nagykoalíciós összetételű – új német kabinet feje a kormányalakítási tárgyalások végeztével afféle jelentéktelen fél-információ gyanánt hányaveti módon bejelentést tett többi között arról is, hogy a hazájában hagyományosan érvényben lévő költségvetési kiadási plafont felfüggeszti az újdonsült ország-vezetés az előttünk álló ciklusra vonatkozóan. Mindezt deklaráltan az ukrajnai konfliktus miatt elengedhetetlenül élesedő fegyverkezési verseny költségigényével magyarázta a legutóbbi német törvényhozási választásokat relatív többséggel megnyerő CDU élén álló kijelölt kormányfő (Friedrich Merz). Különös egybeesésként fontos megjegyeznünk, hogy hasonlóképp nyilatkozott pár hétre rá a holland uralkodó is, aki félreérthetetlenül fegyverkezési program meghirdetésére ösztökélte hazáját a véres konfliktusokkal tarkított nemzetközi helyzetre hivatkozva.

Ismét előre hirdeti az új német kormányerő
Ismét előre hirdeti az új német kormányerő
Fotó: Friedrich Merz

A hazánkban jelentéktelennek tűnő, ekként legfeljebb mínuszos hírként tálalt fenti kancellári kijelentés továbbá azt is tartalmazta, hogy a koalíciós tárgyalásokon kifejezetten a baloldali SPD ragaszkodott a költségvetési fegyelem fellazításához, amit könnyűszerrel hagyott jóvá a nagyvállalati menedzsmentek körében hazájában nagy népszerűségnek örvendő – atlantista elkötelezettségű – Merz. Érdemes azonban megvizsgálni a kérdést, hogy miért is lehetett hatályban korábban egy költségvetési paktum, amelynek megőrzésére a mindenkori német kormányzat hagyományosan primer célként tekintett bő fél évszázadon keresztül.

Miként az széles körben ismeretes: az első német képviseleti demokráciaként számon tartott – két világháború közötti – weimari rendszer 1933-ban bekövetkező (a nemzetiszocialista párt választási győzelme folytán utóbb pár esztendő leforgása alatt végbemenő) látványos bukását a ’29-től érvényesülő hiperinflációs trend és az annak nyomán tömegessé váló lakossági deklasszálódás okozta. A második világégés után amerikai segédlettel megalapított szövetségi köztársaság keresztény-konzervatív elitje (mindenekelőtt a máig az ’55-től kibontakozó nyugat-német gazdasági csoda atyjaként tiszttelt Ludvig Erhardt, valamint a CDU legendás kancellárja, Konrad Adenauer) az Európát utóbb lángba borító németországi fasizálódás kiváltó okaként elsősorban a weimari éra alapvetően elhibázott inflációgeneráló gazdaságpolitikáját és az abból következő államadósság-krízist nevesítette.

A ’45 után világhatalmi szerepkörbe kerülő amerikai állam és a többi nyugati szövetséges hatalom – később NATO néven intézményesülő – kooperációja a világégés végeztével leigázott korábbi német állam területének nyugati tartományaiban ’45 tavaszán kialakított nyugati megszállási zónákból ’49-ben létrehozott NSZK-t azon világos feltétellel hagyta megalakulni, hogy nem ismétlődhet meg újfent a fasizálódás folyamata. E paktumnak két következménye volt: a Karlsruhe központtal működő német Alkotmánybíróság bármikor felszámolhatja a radikalizálás szándékával fellépő politikai formációkat, valamint a szovjet tankhadosztályokat feltartóztatni hivatott – ’44-’45-ben eredetileg megszállóként bevonuló – amerikai csapatok támaszpontjai korlátlan ideig fennmaradhatnak az újonnan megvont szűkös államhatárokon belül. Cserében a Marshall-program kedvezményes konstrukciójú hitelforrásainak bőkezű rendelkezésre állása és az amerikai exportpiacoknak a német iparvállalati termékkörök előtti megnyitása két emberöltőre sziklaszilárdan alátámasztotta a nyugat-német társadalom mindaddig soha nem látott jólétét, amely körülmény a demokratizálódás zálogának bizonyult.

E feltételrendszerben a korábbi lehetőségeket messze felülmúló mesterséges (exportvezérelt) gazdaságélénkítési pálya valósulhatott meg, mellyel tisztában volt az összes német politikai formáció, valamint a német növekedés áldásait élvező európai tagállamok vezetésének mindegyike hosszú évtizedeken keresztül. A legendásan dinamikus nyugat-német bővülési trend áldásait különös módon a két tábor békés egymás mellett élését hirdető pacifikált hidegháborús korszakban még a relatíve fejlett feldolgozóiparral bíró közép-európai államszocialista rendszerek is élvezhették exportjuk tartós élénkülése folytán. E korszakban minden politikai formáció tudatában volt annak (még a leginkább jobboldali bajor CSU vezérkara is), hogy a nyugat-német jólét záloga a szoros amerikai szövetség és a szilárd pénzügyi háttér fenntartása. Ezen informális közmegegyezés folytán a nyugat-német márka a dollár után a legkedveltebb tartalékvalutává vált a korabeli Európában a vasfüggöny mindkét oldalán, és a közbizalom láthatóan világszerte fennmaradt a német pénznem iránt egészen annak (az euró bevezetése miatti) váratlan megszűnéséig.

Az aranykor némileg kopottasabb formában maradéktalanul fennállt a német újraegyesítést követően is. Az NSZK-ba beolvadó egykori keleti tartományok felettébb költségesnek bizonyuló felzárkóztatása ellenére a költségvetés stabilitása és az NSZK-márka értékállósága nem kérdőjeleződött meg a ’90-es évtizedben sem. A Kohl-kabinet az FDP részvételével mindvégig szigorú költségvetés-politikát tartott fenn. Ennek tudhatta be 16 évig fennálló korszakos működését, ugyanis az SPD vezette kormánykoalíciót ciklusközben (1982-ben) éppen azon prózai okból kifolyólag hagyta ott egyik napról a másikra a liberális párt, mert veszélyeztetve érezte a Brandt és Schmidt fémjelezte korszakban széles körben elérhetővé váló bőkezű jóléti transzferek költségvonzata okán az államháztartás egyensúlyát.

Az euró-övezet végül 1999. január elsején realizálódó megalakulását évtizedes tárgyalássorozatot követően francia nyomásra Kohl kizárólag azon esetben volt hajlandó elfogadni, ha a ’49-től kezdődően kvázi a (nyugat)német alkotmányosság szintjére emelt fiskális paktum kiterjesztésre kerül az EU egészére. Ezen alkut szimbolizálta az Európai Központi Bank székhelyének Frankfurtba történő helyezése, ami nyilvánvalóan a márka örököseként pozícionálta az eurót.

A német jólétet szimbolizáló NSZK-márka, majd az euró-övezet stabilitását a mindennapok szintjén kifejező közös európai pénznem alapja a ’49-es alkotmányos konstrukció szerves részét képező pénzügyi paktum volt, amit német nyomásra egyetlen kurzus se puhíthatott fel az EU-ban. E tradíció jegyében a 2008-as világgazdasági krízis, nyomán az államcsőd szélére sodródó PIIGS-országcsoport számára se hagyta jóvá Merkel a hiánymutatók fellazítását éppen az euró árfolyamának védelmében. A Brüsszelből – nyilván német nyomásra – útjára indított túlzottdeficit-eljárások sora fémjelezte akkortájt a félperiférikus tagállamok (köztük hazánk) mindennapjait azon vészterhes években. Az északi fekvésű uniós tagállamok Németország vezette csoportját ekkortól kezdték a világsajtóban fukarok szövetségeként (vagy új Hansa-szövetségként) emlegetni szemben a Mediterráneum gigantikus adóssághegyeit maguk előtt görgető déli válságövezet instabil államaival (utóbbiakat a szintén rendre felzárkózási forrásigénnyel fellépő poszt-szocialista tagállamokkal együtt a Kohézió Barátaiként nevesíti a világsajtóbeli szóhasználat).

Az új német kormányzat hatalmi berendezkedésével a fentebb részletezett viszonyok a baloldal nyomására gyökeresen megváltozni látszanak. Holott az unió egyetlen tartós (és pozitív jellegű) hozadéka a szabadpiac érvényesülésén túlmenően az egységes valuta létrehozásában és fennmaradásban ragadható meg. Napjainkban azonban a német nagykoalíció egyik napról a másikra megszünteti a közös pénz alapjait szolgáló fiskális paktumot a német hadiipar nyomására. Az USA területén érvényesülő emberöltőnyi adósságtrend vészjóslón veszélyezteti az öreg kontinenst is. Amerika megkísérelte ugyanis az ezredfordulótól kezdődően a középosztályi jólét megőrzése mellett a fegyverkezési dinamika azzal egyidejű felfuttatását is mesterségesen alkalmazott „hitelpumpálás útján” végrehajtani, amely hamvába holt törekvés mára látványos adósságkrízisbe sodorta pusztán egy emberöltő leforgása alatt a vezető nyugati nagyhatalmat. Könnyűszerrel Európára is e méltatlan sors várhat, ha az elkövetkező években útjára indítandó kontinentális fegyverkezési program gigantikus kiadásainak ellentételezését nem kívánják megtalálni a tagállami költségvetések más (jóléti, vagy fejlesztési) költségsoraiban a vezető uniós tagállamok kormányzatai. A német kormányzati gyakorlat irányadó jellege folytán rossz irányba befolyásolhatja a többi – ez idáig hagyományosan felelősen gazdálkodó – északi tagállam irányvonalát is (lásd többek között a fentebb említett holland példát).

A köztudomásúlag orosz forrásból működő AfD egyes mérések szerint a CDU támogatottságával immár azonos szinten áll Németországban az ország egészén (vagyis nem csak az ex-NDK-s periféria-tartományokban), azaz négy év múlva a jelenlegi amerikai kormányzat látható szimpátiájától övezve akár vezető kormányerővé is válhat (éppúgy, miként Franciaországban a szintén oroszorientált Nemzeti Gyűlés). Egy inflációs krízis – amely trend törvényszerűen a napi lakossági közszükségleti cikkek látványos áremelkedését eredményezné – nyilvánvalóan tovább táplálná a német társadalom napjainkban is zajló radikalizálódási tendenciáját. Az euró elinflálódása az egységes Európának immár bő fél évszázadra visszatekintő projektjét is könnyűszerrel viszonylagossá teheti. A német konzervatívok által érthetetlen hányavetiséggel cserbenhagyott konzervatív fiskális politika hiánya bármikor alááshatja az öreg kontinens pénzügyi stabilitását, hiszen a rossz példa mindig ragadós.

A jelek szerint a minap berendezkedő német nagykoalíció CDU-s vezérkara a törvényhozási többséghez elengedhetetlenül szükséges – habár trendszerűen marginalizálódó – SPD nyomására mindent egyetlen tétre tett fel azon kártyaasztalnál, ahol törvényszerűen semmit se nyerhet.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo