Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kht.

 

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Üveghután biztonságos tároló

Az elkészült új biztonsági elemzés feltétel nélkül alkalmasnak minősíti továbbkutatásra az Üveghuta-Bátaapáti telephelyet, a kis- és közepes aktivitású radioaktív hulladékok elhelyezésének lehetséges helyszínét, jelentették be a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kht. éves sajtótájékoztatóján. Mint ismeretes ez a társaság felelős a radioaktív hulladék elhelyezéséért, a kiégett nukleáris üzemanyag átmeneti és végleges tárolásáért és a nuk-leáris létesítmények leszereléséért. A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és a Magyar Geológiai Szakszolgálat ajánlásait figyelembe vevő elemzés szerint a műszaki gátakkal ellátott létesítmény mindössze a természetes háttérsugárzás kétezer-ötszázad részével járul hozzá a lakosok sugárterheléséhez. Ugyanakkor sajnálatos tény, hogy a 2001-2002. évi Költségvetési Törvényben a szakmailag átgondolt előterjesztést érdemi vita nélkül felülbírálta a Parlament. Csökkentette a kis és közepes aktivitású hulladékok elhelyezé-sére fordítható kutatási pénzeszközöket, eltörölte a nagy aktivitású hulladékprogram forrásait és megszüntette a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap értékállóságát.

Az elmúlt esztendő egyik legfontosabb eseménye a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kht. életében az volt, hogy elkészült a kis- és közepes aktivitású radioaktív hulladékok lehetséges telephelyére vonatkozó új biztonsági elemzés, amely többek között meghatározza a műszaki gátak esetleges sérülése következtében a sugárzó anyag kikerülésének hatásait, illetve kiszá-molja a lakosokat érő sugárterhelést is. „A biztonsági elemzés – mondja dr. Rónaky József, az Országos Atomenergia Hivatal főigazgatója - tartalmazza a Nemzetközi Atomenergia Ügy-nökség WATRP csoportjának, valamint a Magyar Geológiai Szakszolgálatnak a szakvélemé-nye alapján kialakított új földtani összegzést. Számszerűsítve megtalálhatóak benne a termé-szetes és mesterséges gátak hatásai, valamint az izotóp összetétel a WATRP rendkívül konzer-vatív ajánlásai szerint.”

A biztonsági elemzés legfontosabb megállapítása az, hogy a kutatásra kijelölt helyszín térsé-gében, az Üveghuta-Bátaapáti telephelyen, biztonságos tároló építhető. A már említett korlá-tot az érvényes rendeletek a mindenkit érő természetes háttérsugárzás-terhelés egytizedében határozzák meg. A biztonsági elemzés pedig megállapította, hogy Üveghután a kockázati té-nyező a korlát kétszázötvened része. Ez egyben azt is jelenti, hogy az esetleges sugárterhelés a természetes háttérsugárzás kétezer-ötszázad része! Vagyis az elemzés alapján – immár füg-getlenül minden ellenérvtől (repedezettség, földrengésveszély, stb.) – a helyszín mindenképp alkalmas a továbbkutatásra. Ez a terület jó!

Ismeretes ugyanakkor, hogy az Országgyűlés decemberi ülésén, a költségvetési sarokszámok módosítása során jelentősen csökkentette a kutatásra rendelkezésre álló keretösszeget (ebben az évben 3.36 milliárdról 1.08 milliárd Ft-ra, 2002-ben pedig 6.67 milliárdról 4.39 milliárd Ft-ra). Joggal vetődik föl a kérdés, hogy ezek a pénzek mire és hogyan nyújtanak fedezetet, ho-gyan tovább Üveghután?

„Folytatni fogjuk az elkezdett munkákat – jelentette ki Maróthy László, az RHK Kht. ügyve-zető igazgatója. - Miután az eddigi alaposságból, pontosságból, aprólékos szakszerűségből továbbra sem engedhetünk, ez azt jelenti, hogy a kutatási munkák határideje minimum fél év-vel csúszik. A közvéleményben is tudatosítanunk kell, hogy a tároló átadásának 2006 évi ha-tárideje veszélybe került.”

Amennyiben az üveghutai helyszín megvalósulása veszélybe kerül, illetve 2004-ig ennek el-lenkezőjéről a Paksi Atomerőmű nem kap biztosítékot, akkor az erőmű saját hatáskörben rá-kényszerül a kis és közepes aktivitású radioaktív hulladékok átmeneti tárolásának megoldásá-ra a saját telephelyén. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az erőmű területén történő tároló építés a több milliárdos beruházási költség ellenére is csak egy felesleges átmeneti megoldás lehet. Ez a hulladék Pakson, az erőmű területén nem helyezhető el véglegesen, a terület ilyen célra ugyanis földtanilag alkalmatlan. A program késleltetése nagyon kedvezőtlen helyzetbe hozza a Paksi Atomerőművet, miközben ez az erőmű az ország villamos energia szükségleté-nek kb. 40 %-át rendkívül olcsón és biztonságosan megtermeli, és ezért az ország energia rendszere működésére még hosszú ideig igényt tart.

Ennek ismeretében egyre sürgetőbben merül fel egy politikai döntés meghozatalának szüksé-gessége, melyet egyébként a törvény a létesítés előkészítésének megkezdéséhez előír. Ez a politikai döntés az országgyűlés előzetes elvi hozzájárulásának megkérését jelenti. Az ország-gyűlési határozat előzetes elvi hozzájárulást adna a Bátaapáti község közigazgatási területén a földtanilag jelentős mértékben megkutatott területen egy radioaktív hulladék tároló létesítését előkészítő tevékenység megkezdéséhez. A létesítés feltétele továbbra is a hatósági engedélyek megléte és a lakossági támogatás megtartása marad.

A Püspökszilágyban jelenleg is működő kis és közepes aktivitású radioaktív hulladéktároló nem teszi feleslegessé a bátaapáti tároló megépítését, hiszen a meglévő létesítmény kapacitás-bővítésére – a tárolótér megnyolcszorozására nincs hely.

„Ugyanígy elutasíthatjuk azokat a felelőtlen kijelentéseket is, hogy a hulladékot külföldre kell szállítani – tette hozzá Buday Gábor, az RHK Kht. műszaki és tudományos igazgatója. - Bi-zonyára akadna olyan fejlődő vagy fejletlen ország, amely vállalkozna a befogadásra, de a hulladékok befogadásától minden európai ország politikai okok miatt mereven elzárkózik. A magyar közvélemény sem tudna ilyen hulladék befogadásához hozzájárulni. A radioaktív hulladékok biztonságos kezelésével foglalkozó nemzetközi egyezmény is alapvetően azt irá-nyozza elő, hogy a hulladékot a keletkezés országában kell elhelyezni.

A költségvetési törvény idén fél milliárdot, jövőre pedig 550 milliót törölt a nagy aktivitású előirányzatból, vagyis a következő két évben egy fillér sem fordítható ezekre a célokra. Ugyanakkor dr. Martonyi János külügyminiszter úr az elmúlt év decemberében az Európai Unió vezető tisztségviselőivel együtt írta alá a Magyarországról szóló Országjelentést, mely-nek 14. fejezetében ez áll: „Magyarország készül a magas és tartós aktivitású radioaktív hul-ladék végső elhelyezésére egy nagymélységű geológiai lerakóhelyen"”

Az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottságának jegyzőkönyvei rögzítik a Bizottság elnö-kének, Illés Zoltánnak azon álláspontját, melyet a nagy aktivitású hulladékprogramra szánt pénzösszeg eltörlésének indoklásaként fogalmazott meg: „Magyarországon szóba nem kerül a nagy aktivitású hulladékok elhelyezésének a kérdése.”

Az RHK Kht. ebben a helyzetben mást nem tehet, minthogy Boda térségében, a nagy aktivitá-sú hulladék elhelyezésére alkalmasnak látszó helyszínen tovább üzemelteti a korábban kiala-kított mérőhelyeit, újrafogalmazza nagyaktivitású stratégiáját és megpróbálja ezt a döntésho-zókkal elfogadtatni. Újra fel kell ismerni azt a körülményt, hogy Magyarország rendelkezik nagy aktivitású hulladékkal, és ezt a tárolást nekünk kell rendezni.

Mint ismeretes, Magyarországon az Atomtörvény gondoskodott arról, hogy az atomerőmű jövőbeni fölszámolása, az elhasznált fűtőelemek és a radioaktív hulladékok elhelyezése ne okozzon unokáinknak elviselhetetlen terheket. Ezért a törvény úgy rendelkezett, hogy a Paksi Atomerőmű üzemeltetése során évente annyit fizessen be a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapba, hogy a felgyülemlő pénzeszközök és annak kamatai fedezzék a jövőbeni költségeket, és ennek fedezetét a beszedett áramdíjak jelentették.

A pénzösszeget a törvények szerint a költségvetésben elkülönítve tartják nyilván, és ennek felhasználásáért a költségvetés a jegybanki alapkamatnak megfelelő támogatást, azaz „kama-tot” fizetett, így biztosítva az értékállóságot. Most a Parlament úgy döntött, hogy a pénzesz-közök felhasználásért a költségvetés ne fizessen kamatot. Ennek megfelelően módosították az Atomtörvényt is. Ezáltal a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap struktúrájának egy lényeges eleme eltűnt. Az állam helyett valakinek gondoskodni kell a pénzügyi alap értékállóságáról, miközben a pénzt a költségvetés használja. A kialakult helyzet elemzése folyamatban van. A Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Társaság és a Paksi Atomerőmű Rt. közösen vizsgálják, hogy a helyzetre milyen megoldás található.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo